OG9-3 - jarrupäivityssarja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG9-3 - jarrupäivityssarja

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Noniin, osat hankittu ja onnellinen omistaja kun katsoin tavaroita. :D

Kuva
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG9-3 - jarrupäivityssarja

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, nyt ne ovat asennettu sitten. Ihan erilainen pito kuin alkuperäisillä! Ja pito tullenee parantumaan ajan myötä! Tuntuu, että kyllä kannatti. 8)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3 - jarrupäivityssarja

Viesti Kirjoittaja Cona »

Moro. Kolkin etujarrut rupee olemaan ihan loppu ja levyt ja palat pitäisi vaihtaa. Kiinnostaisi päivittää tuolla ATE:n paketilla jarrut hieman tehokkaampiin, mutta mietityttää, että onko noiden jarrukilpien poistosta mainittavaa haittaa, joku syyhän siinä on, että ne on sinne aikanaan tehtaalla laitettu.

Ihan periaatteesta, pitäisikö nuo isommat levyt lain kirjan mukaan muutoskatsastaa, kun ovat samaan mallisarjaan kuuluvia osia?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG9-3 - jarrupäivityssarja

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Cona kirjoitti:Moro. Kolkin etujarrut rupee olemaan ihan loppu ja levyt ja palat pitäisi vaihtaa. Kiinnostaisi päivittää tuolla ATE:n paketilla jarrut hieman tehokkaampiin, mutta mietityttää, että onko noiden jarrukilpien poistosta mainittavaa haittaa, joku syyhän siinä on, että ne on sinne aikanaan tehtaalla laitettu.

Ihan periaatteesta, pitäisikö nuo isommat levyt lain kirjan mukaan muutoskatsastaa, kun ovat samaan mallisarjaan kuuluvia osia?
Moro. Aten-sarja on mielestäni hyvä ja laadukas. Itse hommasin koko sarjan ja myös käsijarruun, eli jarruja löytyy ainakin periaatteessa. Ero kuitenkin Sport Sedaniin on SSn hyväksi, luulen että jarrusatulan painesylinterit ovat tehokkaammat kuin vanhassa kolkissa. Edessä mitattiin omassani 500km ajon jälkeen yli 3000N ja takana noin 1500N, siis näillä Ateilla. Tuossa selvittelin asennuksen aikoihin juurikin tätä kysymystä, että tarvitseeko ottaa jarrukilpejä pois. Toiset sanoivat, että pois vain, ja toiset, että leikkaa palanen. No, katsastusasema jolla käytän yleensä autoni, sanoi, että leikkaa kummaltakin puolelta ja niin tein ja hyvin on pelannut. Pölyn ja lian takia kait nuo jarrukilvet ovat tuolla. Ja noihin 308mm jarruihin pitää olla korokepalenen, että ne saadaan mahtumaan ellei aikaisempi jarrumalli ollut sitten isompi, niin silloin korokepalasta ei tarvita. 16-tuuman Saabin vanne pyörii tuolla hyvin, mutta tilaa ei ole likaa, ongelmia ei ole ollut. Huomenna kesärenkaat alle luultavasti, niin pääsee kesäfiilikseen. :)

Lain mukaan jarrujen päivittäminen ei haita, vaan sen tulkitaan parantavan auton ominaisuuksia, jos päivittää, niin ei tarvitse muutoskatsastaa. Katsastusasemakaan ei sitä vaatinut ja homma pelaa. Autoni meni huomautuksitta katsastuksesta läpitte kehujen kera, liekkö ollut inssillä vähän hyvä päivä. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3 - jarrupäivityssarja

Viesti Kirjoittaja Cona »

juhokare kirjoitti:Tuossa selvittelin asennuksen aikoihin juurikin tätä kysymystä, että tarvitseeko ottaa jarrukilpejä pois. Toiset sanoivat, että pois vain, ja toiset, että leikkaa palanen. No, katsastusasema jolla käytän yleensä autoni, sanoi, että leikkaa kummaltakin puolelta ja niin tein ja hyvin on pelannut. Pölyn ja lian takia kait nuo jarrukilvet ovat tuolla. Ja noihin 308mm jarruihin pitää olla korokepalenen, että ne saadaan mahtumaan ellei aikaisempi jarrumalli ollut sitten isompi, niin silloin korokepalasta ei tarvita. 16-tuuman Saabin vanne pyörii tuolla hyvin, mutta tilaa ei ole likaa, ongelmia ei ole ollut. Huomenna kesärenkaat alle luultavasti, niin pääsee kesäfiilikseen. :)

Lain mukaan jarrujen päivittäminen ei haita, vaan sen tulkitaan parantavan auton ominaisuuksia, jos päivittää, niin ei tarvitse muutoskatsastaa. Katsastusasemakaan ei sitä vaatinut ja homma pelaa.
Juu, selvillä oli tuo soviterautojen tarve isommille levyille. Eli oletuksena nuo ei mahdu pyörimään 15-tuumaisten kanssa?! Jarruteho riittää varmasti minun tarpeisiin vakiokilkkeilläkin, mutta eihän isommista jarruista haittaakaan olisi, kun kerran pitää uusiksi laittaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG9-3 - jarrupäivityssarja

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ei mahdu pyörimään 15-tuumaisten kanssa, mutta 16-tuumaisten kanssa, mutta ei kaikkien niidenkään kanssa. Alkuperäisten Saab-vanteiden kanssa luotto jarrujen sopivuuteen on hyvä, mutta jos on tarvikevanteet, niin tilanne voi olla eri (ja kyseessä on nimenomaan 16-tuumaiset). Tämä äsköinen tieto perustuu Riku Seijarin vihjeeseen! Isommat tuntuvat todellakin paremmilta! Jos noita vielä parantaisi, niin olisi tehokkaammat jarrusatulat, mutta muuten varsin hyvä. Nyt kun omassa autossani on uudet Misukat Sport Pilot3, niin ajo on niin mielyttävää, ettei Toijotalla kehtaa edes ajaa paljoa ja en ole ajanutkaan. Jarrutehoja oli uudenkarheana etujarrruissa yli 3000N ja takana normaalihyvä. Eli kyllä noilla pysähtyy. Nyt on testattu kovasta vauhdista jarruttaen kevyesti, ja ei jarrutehoa katoa mihinkään.

Itse vaihdoin:

etukorokeraudat, etujarrulevyt (308mm, Ate), etujarrupalat (Ate), takajarrulevy ja -palat (Ate), jarrunesteet (DOT5.1 ala Toijota :) ) ja jarruletkut osittain. Tämä lisäksi tehtiin aurauskulmien ja -suuntien säätö. Ajo on varsin mielyttävää. Asennus onnistui ja parantaisin vain noita jarrusatuloita, että niiden voima riittäisi enempään, koska täytyy painaa poljinta aika kovaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: OG9-3 - jarrupäivityssarja

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Pitäs hommata Neobrothersilta eteen 308mm päivitys setti ja paketissa tulee punaiset EBC palat sekä taakse varmaan kannattaa samalainen setti levyineen&paloineen hommata, vaikka takalevyt niin paljon kulukaan käytössä.
Mainostekstien mukaan keltaiset palat "purevat" parhaiten:
"EBC Yellowstuff Front Brake Pads (DP41187R), which will fit:

Saab NG900 - 1997-1998 - All Models
Saab 9-3 - 1998-2002 - All Models
Saab 9-5 - 1998-2009 - All Models

Although a full race material and capable of high temperature use with very good wear life, this new formulation sets a new trend in race type brake pad compounds. The “bite” from cold is superb which is uncommon with race materials (normally requiring warm-up) and makes this a pad which can be safely used on the highway as well as on the race track. This new formulation was used by numerous championship race and rally drivers in 2004 and is truly a milestone in brake pad material development."

Onko kellään kokemuksia noista keltaisista paloista ihan missä vaan levykoossa?

Tuli joskus laitettua noihin vakioetulevyihin red stuff palat ja ei vois kamalammaksi muuttua jarruttaminen, joutuu painaan jalalla kaksinkertaisella voimalla jarrua ja silti ei meinaa pysähtyä(tai ainakin tuntuma on sellainen). Vakiopaloilla sai helposti ABS:n jurnuttaan asfaltilla, mutta noilla punasilla ei uskalla edes niin lujaa painaa jarrua, että ABS menisi päälle, kun pelkää että menee pedaali pohjasta läpi.
Niin ja justiinsa katsastuksessa sanottiin että ei moitteita jarruista, ihan hyvät kuulemma.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: OG9-3 - jarrupäivityssarja

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Itsellä parhaita kokemuksia jos paloista puhutaan ni noi ferodo DS-sarja
9-3.1972
KKB1
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 13:18
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 - jarrupäivityssarja

Viesti Kirjoittaja KKB1 »

Nostan hieman vanhaa.

Alkaa Aeron etujarrulevyt olemaan päivitystä/uusimista vailla. Tarjontaa on aika lailla. Nykyautoihin nähden jarruteho on aika huono joten mielelläni hankkisin purevammat jarrut. EBC, ATE levyt? EBC Red Stuff, Ferodo, ATE palat vai jotkut muut? Jarrukilpiä ei tunnu eteen löytyvän kovinkaan helposti ja ne olisi kiva uusia sillä ovat jo parhaat päivät nähneet. 308mm koko kiinnostaisi, mutta kai tuo alkuperäinen 288mm koko on riittäävä jos vain levyt ja palat ovat kuunnolliset.

Mielipiteitä, vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan enemmän kuin mielellään.
93aero
"Aero"
Viestit: 351
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 20:35
Paikkakunta: Oulu

Re: OG9-3 - jarrupäivityssarja

Viesti Kirjoittaja 93aero »

Moro,

Itse suosittelen tuota 308mm päivitystä. Itsellä oli samaan aikaan omistuksessa og93 aero ja Viggen, kyllä vaan ihan erituntuiset jarrut on Viggenissä. Siinä tosin on hieman isompi jarrupääsylinteri.

Etusatulat: https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... er-front-3 (ei tarvi erillisiä kannakkeita isommille levyille)

Levyt ja palat vaikka neobrossilta, tai Procarilta.
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
Vastaa Viestiin