Voi Perk...! Voimasiirrossa häikkää?! APUA!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
saabistinro900
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 15:53
Paikkakunta: Espoo

Voi Perk...! Voimasiirrossa häikkää?! APUA!

Viesti Kirjoittaja saabistinro900 »

Tienpäältä tulin juuri. Oli takakontti täynnä ja muutenkin täysi lasti päällä, eli 4 henk. kyydissä.

Vetoalueen ylärajoilla, eli hitaalla ylöspäin mentäessä, liikkeelle lähdettäessä ja voimakkaasti kiihdytettäessä auton voimansiirto murisee varsin ikävästi. Ja kiihdytettäessä ykkösellä vaihdekeppi heittää aikamoista volttia. Mistä voi olla kyse? Tosi pahalta tuntuu ja kuulostaa ja ihan tässä sydän kylmänä ollaan autorassun puolesta.

Kaikki apu ja tieto otetaan suurella kiitoksella vastaan.

t: P
SAAB 900SE 2.0 Turbo, 136kw, vm.96, aj. 230tkm.
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Voi Perk...! Voimasiirrossa häikkää?! APUA!

Viesti Kirjoittaja Hook »

... Moottorin kiinnityskumi lahonnut/revähtänyt?
... Kytkin ravistaa (jos vika luistattaessa)
... Vetareissa paljon väljää (ei tule yhdessä yössä)
... vaihdelaatikon vetokupeissa väljää? Vetoakselit eri kulmassa/syvyydellä kupissa, josta tämä ääni?

Noi ekana tuli mieleeni.

Itsellä oli NG900-94 steg3:sssa päällä edelliset pari viikkoa oikeasti säikäyttelevä vika kiihdyttäessä tai jarruttaessa.

Muutaman kerran parin viikon aikana kävi niin että voimakkaasti 2.lla kiihdyttäessä (sutimisen rajoilla) varsinkin jos pientä epätasaisuutta tiessä saattoi kuulua kova kolaus jonkun pompun kohdalla, joka kuullosti lähinnä siltä, että kone olisi kolahtanut koriin väännön takia, mutta tätä en saanut (uskaltanut?) todennettua uudelleen kiihdytyksessä...

Muutaman kerran samaisena kahden viikon ajanjaksona kävi niin että jarruttaessa saatto kuulua vastaava pamaus joka kuullosti lähinnnä siltä että että tukivarsi katkesi.. tms.. (abs:n nakuttaminen tähän verrattuna linnun viserrystä) mutta uudelleen jarruttaessa en sitten saanut tulemaan millään samaa pamausta.

Pitkällisten pähkäilyjen ja tutkimusten jälkeen löyty sitten tämä "pikku" vika. Kuskin puolen apurungon pultti, jossa on välissä taempi alatukivarsi holkkeineen oli päässyt pienistä jäljistä päätellen liikahtamaan noin 1mm, joka on sama liikerata, mitä löysälläkin oleva pultti mahdollistaisi. Se vain että pultti oli puoli-tiukka, teki sen sellaiseksi, että se ei helissyt eikä heilunut, vaan ainoastaan erittäin kovasssa rasituksessa puslan holkki/runko heilahti toiseen asentoon. löysäys ja noin 1/4 kierroksen tiukemmalle vääntö korjasi ihmeellisesti tämän ongelman.

Vastaava kolina-ongelma oli päällä pari kuukautta sitten takapäässä, kun *erittäin* satunnaisesti jarrutuksessa/kiihdytyksessä/töyssyssä/kuopassa/kaarteessa piti pienen kolauksen... jota sitten tuli pari kuukatta metsästettyä useammankin kaverin takakontissa matkustellen. ...Olipahan syynä sitten kuskinpuolen taka-akselin etupuslan pultti, joka oli kyllä tiukka, mutta vielä hiukka kiristettävissä, kun ensin hiukka löysäsi... Tätäkin kun kiristi 1/4 kierroksen tiukemmalle niin loppu satunnainen kolahtelu.

On se kumma kun pultit ei ruostu saksassa paikoilleen. :-/
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
turpiini900
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Huhti 29, 2004 13:33
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja turpiini900 »

Ettei vaan olis pahamainen Vetarin välys tasauspyörästössä :( . Mulla piti vähän samanlaista ääntä kun oli toi vika. Korjattiin holkinasennuksella.
900 S Tbo Coupe -96
saabistinro900
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 15:53
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja saabistinro900 »

Pelottaa kysyä, mutta miksi pahamaineinen? Hinta, n. about?

Ja mistä johtuu, että ykkösellä ja vielä kakkosellakin vaihdekeppi pitää kohtalaista rodeota, eli heiluu kuin heinämies.

t: P
SAAB 900SE 2.0 Turbo, 136kw, vm.96, aj. 230tkm.
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
turpiini900
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Huhti 29, 2004 13:33
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja turpiini900 »

Tossa juttua samasta aiheesta http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11977

En kyllä osaa arvioida voiko noi sun oireet liittyä samaan vikaan, mutta voit kokeilla heiluttaa kuskin puolen vetaria laatikon päädyssä, jos mahdut ryömimään alle. Katso myös onko samassa paikassa öljyvuotoa.
900 S Tbo Coupe -96
Vastaa Viestiin