Pakosarjan mutterien kiristysmomentti
Pakosarjan mutterien kiristysmomentti
Mikä on oikea momentti, johon mutterit tulee kiristää? Mitenkäs ne pinnapulttien holkit. Pultteja on 7 kpl ja holkkeja 4 kpl. Tuli vähän irrotettua hätäisesti pinnapultit, ja nyt en varmasti muista mihin tuli pitkä ja mihin lyhyt pultti. Oliko se niin, että kolme keskimmäistä pulttia ovat lyhyitä ja siten ilman holkkia? Jäljelle jäisi neljä pitkää pulttia&holkkia reunoille eli silloin ne olisivat symmetrisesti pakosarjassa.
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Pakosarjan mutterien kiristysmomentti
Holkit reunimmaisiin yhteensä neljälle pitkälle pinnapultille, keskimmäiset kolme ovat lyhyitä ja momentti kaikissa 25Nm.
Re: Pakosarjan mutterien kiristysmomentti
Varastan ketjun, kun tuli ajankohtaiseksi. Ysisatasesta oli pakosarjan pinnapultti katkennut omia aikojaan ja olen kohta kaksi päivää jyrsinyt sitä pätkää pois. En tajunnut, että se on niin riivatun tiukassa ja niin kovaa ainetta, että ei sitä niinvain pois oteta.
Porasin reiän pultin läpi ja sitten tyhmyyttäni katkaisin vastakierretapin reikään. Olen vähän kerrassaan jyrsinyt halppisdremelillä pulttia pois ja lyönyt tuurnalla vastakierretapin päätä edestä pois syvemmälle reikään ja nyt on sitten pohja vastassa. Kierre on kärsinyt melkoisesti ja tarviisin sen viimeisen puoli senttiä ehjää kierrettä.
Onkohan tohon dremeliin saatavana sellaista terää, että pystyisi tohon vastakierretappiin ja mitäs sitten teen, jos kierre ei pidä? Onko helicoil pätevä konsti?
Porasin reiän pultin läpi ja sitten tyhmyyttäni katkaisin vastakierretapin reikään. Olen vähän kerrassaan jyrsinyt halppisdremelillä pulttia pois ja lyönyt tuurnalla vastakierretapin päätä edestä pois syvemmälle reikään ja nyt on sitten pohja vastassa. Kierre on kärsinyt melkoisesti ja tarviisin sen viimeisen puoli senttiä ehjää kierrettä.
Onkohan tohon dremeliin saatavana sellaista terää, että pystyisi tohon vastakierretappiin ja mitäs sitten teen, jos kierre ei pidä? Onko helicoil pätevä konsti?
Re: Pakosarjan mutterien kiristysmomentti
Taitaa nuo vastakierretapit olla sen verran kovaa tavaraa, että hiominen lienee ainoa järkevä vaihtoehto. Voihan sitä tietysti lisäksi hakata ja yrittää sillä tavoin murentaa sen palasiksi. Itse en varmaan enää tuossa vaiheessa alkaisi kierrettä sen kummemmin varomaan, eiköhän se ole jo menetetty peli sen osalta joten helicoil lienee varteenotettava vaihtoehto.
Itse sain pakosarjan tiivisteen äsken vaihdettua ja hyvää tuuria taisi olla matkassa, koska yksikään pinnapultti ei katkennut.
Itse sain pakosarjan tiivisteen äsken vaihdettua ja hyvää tuuria taisi olla matkassa, koska yksikään pinnapultti ei katkennut.
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Pakosarjan mutterien kiristysmomentti
Helicoil on pätevä konsti, korjasin omani Bilteman ~20€ hintaisella sarjalla.
Re: Pakosarjan mutterien kiristysmomentti
Sain pinnapultin vaihdettua. Hain työkaluliikkeestä kovametalliporanterän, millä sain porattua katkenneen vastakierretapin pois. Reiän pohjalta löytyi senverran ehjää kierrettä, että sain pinnapultin pitämään, kun käänsin sen toisinpäin. Siinä on väärinpäin pitempi kierre.
Re: Pakosarjan mutterien kiristysmomentti
Noi laitimmaiset holkilla varustetut pinnaultit haurastuvat poikki 4-10 vuodessa ihan itsestään pelkästään lämmön aiheuttamasta rasituksesta, eikä siitä, että olisivat ruostuneet tiukkaan kiinni ja avausvoiman vääntö katkaisisi pinnaultin. (Joskus voi tässäkin kohtaa puoliksi murtunut pinnapultti jäädä sormin pyörittämällä kouraan!). Olen noita katkenneita kanteen jääneitä "kierrerangon pätkiä" naarannut ulos tusinan verran eri saabeista ja hyväksi havaittuja konsteja on ainakin kaksi kun pakosarja on irti.
Ilman hitsivehkeitä lähtee jämä helpoiten tekemällä kanten katkenneseen jämään viilto joko dremelin 1,5-2mm jyrsin terällä tai pienellä "rälläkkä" laikalla josta sitten tavallisella ruuvarilla pyörittää jämän ulos. Jos jämä on tiukassa, niin pari napautusta tuurnalla irroittaa pinnapultin ja kannen kierteiden jarjanteet toisistaan ja jämä pyörii ulos nätisti. Tarvittaessa voi pyörittää jämää hieman sisäänpäin ja parannella alumiinin ylintä jengakierrosta, jos on vaurioitunut pinnapulttia liian tiukkaan asentaessa pinnapultin kierteettömän osan käsittelyssä.
Jos käytössä on hitsivehkeet, niin vähintään yhtä helppoa ja nopeata on hitsata mutteri katkenneen pinnapultin päähän laittamalla mutteri kantta vasten ja täytehitsaamalla tavaraa pinnapultin päähän joka sitten tarttuu mutteriin, mutta käytännössä ei alumiini kanteen. Tämän jälkeen sitten pyörittää mutterista pinnapultin jämän ulos.
Yleisnä vinkkinä kannattaa pakosarjan irroituksen yhteydessä aina putsata kierretapilla kannen jengat jolloin pinnapultit menee nätisti kierteilleen ja oikeaan syvyyteen.
Hook
Ilman hitsivehkeitä lähtee jämä helpoiten tekemällä kanten katkenneseen jämään viilto joko dremelin 1,5-2mm jyrsin terällä tai pienellä "rälläkkä" laikalla josta sitten tavallisella ruuvarilla pyörittää jämän ulos. Jos jämä on tiukassa, niin pari napautusta tuurnalla irroittaa pinnapultin ja kannen kierteiden jarjanteet toisistaan ja jämä pyörii ulos nätisti. Tarvittaessa voi pyörittää jämää hieman sisäänpäin ja parannella alumiinin ylintä jengakierrosta, jos on vaurioitunut pinnapulttia liian tiukkaan asentaessa pinnapultin kierteettömän osan käsittelyssä.
Jos käytössä on hitsivehkeet, niin vähintään yhtä helppoa ja nopeata on hitsata mutteri katkenneen pinnapultin päähän laittamalla mutteri kantta vasten ja täytehitsaamalla tavaraa pinnapultin päähän joka sitten tarttuu mutteriin, mutta käytännössä ei alumiini kanteen. Tämän jälkeen sitten pyörittää mutterista pinnapultin jämän ulos.
Yleisnä vinkkinä kannattaa pakosarjan irroituksen yhteydessä aina putsata kierretapilla kannen jengat jolloin pinnapultit menee nätisti kierteilleen ja oikeaan syvyyteen.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Pakosarjan mutterien kiristysmomentti
Hook kirjoitti: Yleisnä vinkkinä kannattaa pakosarjan irroituksen yhteydessä aina putsata kierretapilla kannen jengat jolloin pinnapultit menee nätisti kierteilleen ja oikeaan syvyyteen.
Jep ja toisena vinkkinä, Motonetin listoilla on niin edullinen sarja pinnapultteja/holkkeja/muttereita/prikkoja, että kannattaa suosiolla vaihtaa kaikki uusiin samalla jos muuta asiaa pakosarjalle tulee. Ja pinnapulttien asennus kanteen alumiini- tai keraamisen tahnan kera.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=25-1500
Tosin varastosaldot näyttävät tällä hetkellä heikolta mutta jos kysyntää on niin melko varmasti saldotkin paranevat.
Re: Pakosarjan mutterien kiristysmomentti
Tuo motonetin sarja on kyllä aika halpa. Itse maksoin pinnapulteista ja muttereista 60e kun kävin laakkoselta ostamassa. Ei kiinnostanut alkaa metsästämään ja odottelemaan halvempia kun oli kiire saada auto ajoon.
Saab 9-3 2.0t -01