Terve!
Nyt kun ilmat ovat kylmenneet ja pakkasöitä on ollut enemmän on autossani ilmennyt uudenlainen ongelma: pakkassäällä (< -5 astetta) peruuttaessa vasemmanpuoleinen takarengas lyö kokonaan jarrun päälle ja auto pitää "pakottaa" peruuttamaan. Tällöin, kuten jokainen voi kuvitella, on kytkin todella kovilla ja pieni palaneenkin haju sen mukainen.
Tarkoitus on huomenna soitella saabhuoltoon asiasta mutta osaisikohan joku nyt suorilta heittää, että missä mahtaa olla vika ja minkäläisiä huoltotoimenpiteitä tarvitaan. Tämä ongelma ilmenee tosiaan vain pakkaskelillä. Alkutalven loskakelillä ko. ongelmaa ei ollut.
Saab 900 -95 vasemmanpuoleinen takarengas lukkiutuu
Re: Saab 900 -95 vasemmanpuoleinen takarengas lukkiutuu
Toimiikohan käsijarru normaalisti ko. pöyrässä?
Re: Saab 900 -95 vasemmanpuoleinen takarengas lukkiutuu
käsijarrun vaijerin kuori rikki(kosteutta sisällä) ja kun vetää käsijarrun päälle niin jäätyy ja jää lukkoon
uusi käsijarrun vaijerit ja putsaa käsijarrun mekanismi
uusi käsijarrun vaijerit ja putsaa käsijarrun mekanismi
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Saab 900 -95 vasemmanpuoleinen takarengas lukkiutuu
Hommaisin myös uudet tiivistekumit kässärimekamismin pyöränapojen läpivienteihin.
Eli jos itse aiot tehdä, niin suurin piirtein homma etenisi näin pyöränavan luona:
1. ko. pyörä irti
2. jarrusatula irti
3. kässärikengät "löysälle" säätötähtimutteria pyörittämällä
4. kässärivaijerin palautusjousi irti vaijerin päästä
5. jarrulevy vex (ja etukäteen varalle hankittu uusi jarrulevyn torx-lukitusruuvi)
6. jos kengät näyttävät olevan ok, niin sitten muiden liikkuvien osien puhdistus, liikkuvuustarkistus ja voitelu
7. uuden läpivientitiivisteen asennus
8.-> kokoominen käännetyssä järjestyksessä
ja lopuksi käsijarrun säätö.
Aika-arvioni operaatiolle on noin 1-1,5 h/pyörä riippuen miten osat irtoavat ja missä kunnossa ne ovat. Jos laittaa uudet mekanismipalikat niin selviää varmaan tunnissa/pyörä.
Jos lisäksi uusii koko kässärivaijeriston, niin aikaa kuluu rutkasti enemmän ja ohjeitakin tarvittaisiin enemmän.
Eli jos itse aiot tehdä, niin suurin piirtein homma etenisi näin pyöränavan luona:
1. ko. pyörä irti
2. jarrusatula irti
3. kässärikengät "löysälle" säätötähtimutteria pyörittämällä
4. kässärivaijerin palautusjousi irti vaijerin päästä
5. jarrulevy vex (ja etukäteen varalle hankittu uusi jarrulevyn torx-lukitusruuvi)
6. jos kengät näyttävät olevan ok, niin sitten muiden liikkuvien osien puhdistus, liikkuvuustarkistus ja voitelu
7. uuden läpivientitiivisteen asennus
8.-> kokoominen käännetyssä järjestyksessä
ja lopuksi käsijarrun säätö.
Aika-arvioni operaatiolle on noin 1-1,5 h/pyörä riippuen miten osat irtoavat ja missä kunnossa ne ovat. Jos laittaa uudet mekanismipalikat niin selviää varmaan tunnissa/pyörä.
Jos lisäksi uusii koko kässärivaijeriston, niin aikaa kuluu rutkasti enemmän ja ohjeitakin tarvittaisiin enemmän.
Re: Saab 900 -95 vasemmanpuoleinen takarengas lukkiutuu
Kässäri tuntuu kyllä toimivan ihan niinkuin pitääkin. Itselläkin kyllä kävi mielessä, että siinä voisi vika olla. Katsotaan vielä mitä huollossa sanovat asiaan. Toivottavasti ei mahdottomia maksa. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Saab 900 -95 vasemmanpuoleinen takarengas lukkiutuu
Mahdollisia vikoja tuohon:
-Jarrukengästä pinta irti
-Satula jumissa ja liut väljät
-Pyöränlaakeri lopussa
-Jarrukengästä pinta irti
-Satula jumissa ja liut väljät
-Pyöränlaakeri lopussa
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Saab 900 -95 vasemmanpuoleinen takarengas lukkiutuu
"Toivottavasti ei mahdottomia maksa.
"
Kyllä sillä hintansa on, käsijarru kengissä pinta irti jos peruuttaessa vain tekee ?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kyllä sillä hintansa on, käsijarru kengissä pinta irti jos peruuttaessa vain tekee ?