Kuljettajan penkin säädöt ja penkkien erot

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Kuljettajan penkin säädöt ja penkkien erot

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Perheen käyttöautona on 9-3 2.0t vuosimallia 2001 jolla on itsekin tullut ajettua oman OG900:sen ollessa korjaamolla/hitsattavana/yleisesti rikki, ja ysisataseen verrattuna 9-3 on tietysti paljon hiljaisempi, tehokkaampi, mukavampi jne., mutta ainakin yksi asia satkussa on paremmin, ja se on pitkän kuljettajan olot.

9-3:n penkki on kyllä mukava, mutta pituussäätövara ei riitä -> reisillä ei ole tukea -> korkeussäätö on pakko laskea alimpaan asentoon -> reidet ovat edelleen ilmassa ja olo on kuin kylpyammeen pohjalla istuisi (pituutta löytyy 194 cm ja valtaosa siitä jaloista, selkä on melko lyhyt). Kauppareissulla tämä ei hirveästi häiritse muutoin kuin näkyvyyden osalta, vähänkään pidemmällä matkalla kylläkin.

Ongelma ei ole tässä vaiheessa valtava koska tulen ajamaan enimmäkseen omalla satkulla, mutta ennen pitkää on uudempaan kalustoon siirryttävä ja olisi hyvä saada kuskin penkkiin liittyen lisäinfoa, jonka perusteella voin sulkea tai jättää sulkematta OG9-3:n pois mahdollisten mallien joukosta.

1) Ovatko penkin kiskot/säätövarat samanlaiset kolmi- ja viisiovisissa malleissa? (kolmiovisessa ei tarvitsisi ulos noustessa väistää B-pilaria)

2) Onko sähkösäätöisissä ja/tai nahkapenkeissä paremmin tai huonommin säätövaraa verrattuna perusmallin kangaspenkkeihin?

3) Voiko kiskoja kohtuullisella vaivalla siirtää taaemmas?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kuljettajan penkin säädöt ja penkkien erot

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

En nyt itse ole kuin 180cm, mutta sen verran omista havainnoista et ng-avon sähkötuolin saa asettumaan itselle huomattavasti sopivampaan asentoon kuin -99 5-ovisen käsisäätöisen. Just kun saa sen penkin kipattua etupäästään alaasennossa.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kuljettajan penkin säädöt ja penkkien erot

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tri-Lo kirjoitti:En nyt itse ole kuin 180cm, mutta sen verran omista havainnoista et ng-avon sähkötuolin saa asettumaan itselle huomattavasti sopivampaan asentoon kuin -99 5-ovisen käsisäätöisen. Just kun saa sen penkin kipattua etupäästään alaasennossa.
Tuohan oli erittäin hyvä huomio jota en ollut tullut edes ajatelleeksi. Koska polvet eivät nytkään kolise rattiin tai ole liian koukussa, ongelmana ei niinkään ole pituussäätö vaan se että penkin etuosaa ei saa nostettua erikseen, ja sähkösäätöisillä penkeillä varustetussa 9-3:ssa (tai NG900:ssa yhtä hyvin) tämä onnistuu. Pitäisikö tästä päätellä että sähköpenkki olisi ratkaisu koko ongelmaan? Jos löytyy joku pitkäjalkainen kolkkikuski niin kommenttia tulemaan. (Tai sitten pitäisi vain itse käydä kokeilemassa jossain...)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: Kuljettajan penkin säädöt ja penkkien erot

Viesti Kirjoittaja pka »

Omien kokemusten mukaan siedettävän ajoasennon saavuttamiseen on ylipitkällä kuskilla kaksi tapaa.

Kallis: Sähköpenkki, mieluusti mallia Viggen tai Aero 01->.

Halpa: Penkin kiinnitys irti ja vaikka M10 mutterit korin ja kiskojen etureunan väliin. Olikohan M8x40 pultit millä penkin ruuvasin kiinni, kun ex TiD:iini ko. patentin tein.

Ainakaan allekirjoittanut ei hyödy mitään penkin viemisesta taaemmas, koska silloin alipituiset kädet eivät ylety kunnolla rattiin...
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kuljettajan penkin säädöt ja penkkien erot

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

pka kirjoitti: Halpa: Penkin kiinnitys irti ja vaikka M10 mutterit korin ja kiskojen etureunan väliin. Olikohan M8x40 pultit millä penkin ruuvasin kiinni, kun ex TiD:iini ko. patentin tein.
Tämän tietysti voisi tehdä tuohon nykyiseenkin, mutta kun penkki on auton varsinaisille omistajille ilmeisesti ihan hyvä ja itse pysyn toistaiseksi kaasariajassa, niin taitaa jäädä tekemättä.
pka kirjoitti: Kallis: Sähköpenkki, mieluusti mallia Viggen tai Aero 01->.
Tämä on hyvin mahdollisesti sitten se tuleva ratkaisu, tuli jo kuolattua Blocketista omaan (9-5:sten hintatasoon tottuneeseen) silmään erittäin edullisia Aeroja... Kun ne eivät ole täällä Suomessakaan kovin kalliita, niin verojakaan ei tule juuri mitään.
pka kirjoitti:Ainakaan allekirjoittanut ei hyödy mitään penkin viemisesta taaemmas, koska silloin alipituiset kädet eivät ylety kunnolla rattiin...
Tätä ongelmaa ei itsellä ole, ajoin itse asiassa ensin pitkään penkki takana ja alhaalla ja ratti etummaisessa asennossaan ennen kuin huomasin ratin syvyysäädön. :D Siitä asti ko. säätö ollut sitten toisessa laidassaan, ilmeisesti auton muut käyttäjät eivät ole vieläkään huomanneet kyseistä säätöä kun ei ole uudelleen tarvinnut säätää... Mutta tosiaan ilmeisesti sen verran pituutta käsillä että en ensimmäisenä alkanut etsimään mahdollisuutta ratin lähemmästuomiseen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuljettajan penkin säädöt ja penkkien erot

Viesti Kirjoittaja tturku »

Itsellä pituutta 187cm ja sama "ongelma" häiritsee. Ostin vaimolle aeron ja pakko oli hankkia omaan autoon myös samat jakkarat, tosin odottavat vielä asennusta, koska sähköjä ei ole vedetty. Aeron -01 tai -02 ja viggenin penkit on tuennaltaan aivan omaa luokkaansa. Niissä on juuri kunnon tuki reisille myös. Kannattaa koeistua ko. penkit. Tidissä on alkuperäisenä nahkaiset jakkarat käsisäädöillä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: Kuljettajan penkin säädöt ja penkkien erot

Viesti Kirjoittaja pka »

Mutta ei Aeron penkkikään täydellinen ole. Pitkäselkäiselle ristiseläntuki on liian alhaalla ja muutenkin penkki on tosi tyköistuva. Niinpä totesin että pitkällä reissulla TiD:n etureunasta korotettu normaali nahkapenkki oli minulle parempi. Alle kahden tunnin matkoilla Aeron penkki on mukavampi ja tietysti mutkatiellä aina.

Mutta hyviä ne ovat toki molemmat. Nm. kiersin vuoden autoliikkeitä koeistumassa autoja ja testaamassa kuljettajan paikan ergonomiaa. Kun pituutta on lähemmäs 2 metriä ja ajaa työksensä ympäri suomea, niin auton joutuu valitsemaan melkein pelkästään ajoasennon perusteella.
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kuljettajan penkin säädöt ja penkkien erot

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mäkin olen hieman ollut pettynyt kuskin paikan ergonomiaan tuossa -02 TurboJubileessa.
Olen 185 cm pitkä, joten pituussäätö penkissä riittää ihan hyvin. Mulla kuitenkin sattuu olemaan aika paksut reidet, jolloin istuimen etureuna alkaa pidemmällä matkalla puristaa kaasujalan reittä.
Mun Tuplis-vanhuksessa kun on istuinosan kallistussäätö, niin siinä oli helpompi säätää jaloille tilaa.
Olin aika yllättynyt, kun OG9-3:ssa ei ollutkaan ratin korkeussäätöä -tässä suhteessä esim. äitin G-polven Opel Astra on parempi 8O
Kun istun ryhdikkäästi autossa niin, että jalkojen kulma on mielestäni hyvä, alkaa reittä puristaa. Samoin ratti jää aika alas. Tässä siis tiivistettynä kokemani ongelmat.
Sähköpenkt mullakin haaveissa...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin