Lämmön säätö ja ohjaus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Lämmön säätö ja ohjaus

Viesti Kirjoittaja enska »

1999 9-3TiD, automaatti-ilmastointi

Onkohan ongelma minkätyyppinen kun nyt pakkasilla on ilmennyt seuraavaa: Tuulilasille tulee vain kylmää, kun ohjauksen (manuaalisti) säätää naamalle niin lämmintä puskee ihan oikein. Sitten taas kun kääntää takaisin tuulilasille niin sieltäkin tulee lämmintä.

Ilmeisesti venttiiliien säädöt jumittaa tms. Tätä mietiskelin ennenkuin rupean aukomaan? Onkohan korjaukseen olemassa joku oikotie?....

ongelma ilmenee kun lasketaan -15 ja yli...
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Lämmön säätö ja ohjaus

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ensin kalibroisin, ja sitten tarkistaisin askelmoottorien vaihteistot, ettei ole liian jäykät.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Lämmön säätö ja ohjaus

Viesti Kirjoittaja ippe »

Tuollaisen automaatti-ilmastoinnin saa sekaisin kun tarpeeksi painelee nappeja yhtäaikaa, siinä saa aikaiseksi hassuja ohjelmointeja, eli nollaus ja kalibrointi ensin.

WIS kertoi että yli puolet ilmastoinnin vioista johtuu noista vahingossa tehdyistä ohjelmoinneista.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Lämmön säätö ja ohjaus

Viesti Kirjoittaja enska »

:roll:

No joo, ihan varmasti on tullu paineltua nappeja yhtäaikaa ku oon yrittäny saada ohjauksia auki....
Täytynee kalibroida, tosin eilen huomasin että kun lämpötilan laski 24lukemaan niin lämmintä alkoi tulla lasille jos nostin yli 24 niin meni kylmäksi....
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Lämmön säätö ja ohjaus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Samanlainen ongelma myös täälläkin. Mutta vahingossa keksin ratkaisun. Ensimmäinen napin painaminen puhallus tuulilasille, rupesi tulemaan viileätä ilmaa. Toinen saman napin painaminen, ja kas kummaa lasille tulee lämmintä ilmaa. Kummallinen logiikka tuossa toiminnassa.Tosin kerkesin jo vaihtamaan jäähdytin nesteetkin, epäilin josko tuo kenno olisi mennyt jäähän kun ilmavirtaus kasvoi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Lämmön säätö ja ohjaus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tänään 25.1 -21°C
Lämmittimen toiminnassa ei mitään moitittavaa,eikä tarvinnut tehdä mitään ylimääräisiä nappien painamis liikkeitä.
Se oli varmaan tuo jäähdytin nesteen pakkasenkestävyys heikossa hapessa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Lämmön säätö ja ohjaus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tänään 28.1.2019 -30°C
Lasille puhallus ei edelleenkään onnistu vaan viileätä tulee.
Paitsi kun laittaa automaatille niin silloin puhaltaa lämmintä lasille.
Ja toinen painallus pudottaa puhallusta ja automatiikka hyppää pois pelistä,mutta puhaltaa kuitenkin lämmintä ilmaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Lämmön säätö ja ohjaus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja tänään taas toimi aivan normaalisti, no pakkanen olikin laskenut.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 735
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Lämmön säätö ja ohjaus

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

9000CD23T kirjoitti:
Pe Tammi 25, 2019 05:33
Tänään 25.1 -21°C
Lämmittimen toiminnassa ei mitään moitittavaa,eikä tarvinnut tehdä mitään ylimääräisiä nappien painamis liikkeitä.
Se oli varmaan tuo jäähdytin nesteen pakkasenkestävyys heikossa hapessa.
Viime viikolla oli jopa -36 asteen pakkasta hetkellisesti ja kun laitoin auton käymään, niin puhalsi vain kylmää vaikka kone oli jo lämmin.
Auto haettu Etelästä (jyväskylä) viime kesänä ja taisi olla nesteet turhan ohkaset näihin pohjoisiin oloihin. Ihmettelinkin kun koneen käydessä lämmöt nousi normaalia nopeammin ylös. Nesteet ei vain kiertäneet jäähdyttimessä ja lämppärissä. Onneksi ei ehtinyt keittää.

Offtopic: Nytkin aamulla mittarissa -32 ja traktoreita ei saa käymään edes 24h roikassa pitämisellä. Liian heikko tehoiset lohkolämmittimet laitettu näihin vaikka ovat muka kotimaisia (valtra). Vatuttaa nykyaika kun ei osata mitoittaa laitteita oikein. Joutuu ajamaan vanhalla Belaruksella oikeissa pakkasissa, se lähtee sentään kaikissa keleissä käyntiin. Tulis jo äkkiä se ilmaston muutos, kun kaikki laitteet on jo tehty sitä silmällä pitäen :evil: .
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Vastaa Viestiin