Miten saisi vahennettya tehoa turvallisesti esim. 150hp?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Miten saisi vahennettya tehoa turvallisesti esim. 150hp?

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Hakutoiminto ei sitten ihan heti tuonut apua kysymykseeni, yllatys yllatys :P Ilmeisesti tehoja ei kerholaiset ole kauheasti kuristelleet :)

Kysymys on kuitenkin vakavissaan esitetty. Tarkoitus on laivata Saab Suomeen tuossa vuodenvaihteen aikoihin. Auto on '99 9-3 FPT (185hp).

Kaikenlaisia kauhujuttuja autojen satamakohtelusta kuulleena on tullut vakisinkin mieleen, etta Saabista olisi hyva saada parhaat mehut pois turvallisesti siten, etta autoa voisi siirtaa omin voimin, mutta kumin polttaminen yms harraste ei onnistuisi.

Ykkosvaihtoehto tietysti olisi, jos saisi kierrosrajoittimen asetettua erittain alas, esim. 2500rpm. Talloin autoa voisi ajaa normaalisti, mutta iloittelu olisi jokseenkin hankalaa. Onko edes mahdollista?

Toinen vaihtoehto on, etta ottaa tavalla tai toisella turbon pois pelista. Tahan on tullut useampikin vaihitoehto mieleen:

1) Poistaa bypass-venttiilin ja korvaa sen putken patkalla. Tamahan kaiketi lamaannuttaisi kaikki ahtoyritykset, mutta onko turvallista autolle, kun sita kuitenkin pitaa siirtaa molemmissa paissa. Vaurioittaako ajaminen autoa jotenkin, jos bypassia ei ole?

2) Tukkii pakoputken sopivalla vaahtomuovi/styrox-virityksella. Liittyyko tahan auton vaurioitumisen vaara, esim. katalysaattorin suhteen?

3) Jos saisi wastegate pysymaan jotenkin auki pysyvasti. Silloinhan auto ei edes yrittaisi ahtaa... Miten taman tekisi?

Onko muita ideoita? Toivomus olisi, etta virityksen poistaminen olisi mahdollisimman helppoa ja nopeaa Suomen paassa.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joskus oli juttua kun ottaa APC-sulakeen pois niin ahdot putoaa normipaineelle. Olisiko ollut että toimi vain trionic 5:en kanssa en muista juuri nyt.
Eli sun tapauksessa 0.8-1bar -> n.0.6bar
Korjatkaa muut jos on parempaa infoa.
9-3.1972
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Niin ne putoaa sinne 0.4 baariin eli perusahdoille.
Muistaakseni sulake numero 5.
Ja toimii vain trionic 5 kanssa.

Oliskohan tuossa vaarana jos korvaa bypassin putkella että turbo kiertää vähä liianki kovaa.

Ja pakoputken tukkiminen..... Ei
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Mankkuvenan piuha irti niin ollaan peruspaineilla.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ainakin OG9-3 Saabit toimitettiin tehtaalta mag.venan johto irroitettuna, sitä varten on lukkopellissä reikä ja mag.venan johdossa sellainen muovinen kiinnitysklipsu joka tökätään siihen reikään. Luovutushuollossa sitten ilmeisesti asentavat tehot paikoilleen.

Samaa suosittelen käytettäväksi, kuten joku jo mainitsikin.
Saman teen myös katsastukseen, sikäli kun muistan...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Suosittelen APC -sulakkeen poisottoa. Ahtopaineet laskevat peruspaineisiin ~0,4 bar ja tehot noin 150 hv:aan. Tuo APC -sulakkeen poisotto toimii kaikissa Trionic 5 -Saabeissa.

P.S. Tuo APC -sulakkeen poisotto on myös kätevää, jos menee katsastamaan hieman "piristettyä" Saabia :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
9-3Sport
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 16:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja 9-3Sport »

Kyllä mulla on olleet kaikki 220 kaakkia (peruskone 185 hp + Nordic Steg 2) koneessa katsastuksessa (katsastuksessa myös käytössä tää uus OBD mittaus) ja hyvin on mennyt läpi ilman mitään mutinoita. Tosin se onkin vaan vasta 2 kertaa katsastettu Suomessa. Hiljattain kävin katsastuksessa (3 v. katsastus) ja päästöarvot oli vaan 20% sallituista. Samoin aikoinaan jo maahantuontikatsastuksessa oli kaikki kaakit käytössä, eikä mitään ongelmia (se oli maaseudulla se meikäläisen maahantuonti katsastuspaikka 8) ).

T: Make
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

...sitten mitä olen noita ahtaajien juttuja kuunnellut, että jos nopeaksi tiedetty auto ei kuljekaan niinkuin pitäis, niin: "pitää laittaa tiiliskivi kahvitunniksi kaasupolkimen päälle, että lähtee karstat pois..."

Että molempi parempi :?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

joo, no nyt alkoi menemään offtopicin puolelle, mutta aiheessa Magneettiventtiilin testaus???" valittelin liian alhaisia ahtoja. Testasin ahtopuolen vuotoja irroittamalla magneettiventtiilistä W-letkun eli aktuaattorin alipaineletkun (hukkaportti pois pelistä) ja kävin ottamassa vetoja motarilla. Ahdot meni tappiin asti eli ei vuotoja vaikka by-bassin letku näytti aika kulahtaneelta ja oli aikasemmin katkennutkin toisesta päästä.
Vuotojen testaamisen jälkeen käytiin emännän kanssa kaupassa. Kaupasta tulon jälkeen iskin tavoille uskollisena tallan pohjaan moottoritien alussa. HALLELUJA! Ahdot tapissa. taas toimii! Magneetiventtiili ei silti päästä R-päästä puhaltamalla läpi edelleenkään. Ehkäpä juuri nuo kunnon ahdot avasi tukokset ja pisti karstat lentämään. Ei niitä kyllä pitäisi normaalistikaan päästä kertymään ja aina tankkaan ABC:lla, bonukset you know. Ja joka päivä laitan ahdot huolellisesti punaisen puolelle, mutta vain vähäksi aikaa. :)

By the way, ilman magneettiventtiilin W-letkua ajo vakioaktuattorilla taitaa olla kohtuu turvallista, nimittäin tuntui siltä, että ahtomittarin loppupäässä nousu lakkasi joka tapauksessa. Samoillla nurkilla kuin stage1:llä joka tapauksessa. Veikkaan, että vakioaktun fyysiset rajat tuli vastaan.

Tota letkun irtiottamista näillä viileillä keleillä ennen lumien tuloa vois joku hemmo vakioboksilla ja -aktulla kokeilla, jos ei pelota liikaa koneen hajoaminen :) Itsellä ei ole Trionic heittänyt paineita alas nakutuksen vuoksi. Ajan kyllä aina 98E:lla

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Helpoin juttu on nykästä hukkiksen sokka irti ja varsi reijästä :lol: Vähenee hepat ihan kohtuudella.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

V-M kirjoitti:Helpoin juttu on nykästä hukkiksen sokka irti ja varsi reijästä :lol: Vähenee hepat ihan kohtuudella.

V-M
Onko turvallista autolle? Saako varren ja sokan helposti takaisin paikalleen?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

On. On ainakin 9000:ssa helppoa (n.1-2min) 9-3:sta en tiedä?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

V-M kirjoitti:On. On ainakin 9000:ssa helppoa (n.1-2min) 9-3:sta en tiedä?

V-M
Helppoa on 9-3: ssa, päältä onnistuu kohtuullisesti, alta helposti.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mä olen edelleen sitä mieltä, että Trionic 5 Saabissa on kaikista helpointa rajoittaa tehot 150 hv:aan ottamalla APC -sulake pois. Sitten kun haluaa lisää tehoa, niin APC -sulake takaisin ja taas mennään! :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tarkoitus kai oli pudottaa tehot mahdollisimman alas tuon satama homman takia ja mahd. halposti. Tuolla Actun irrotuksella se on tehokkainta ja nopeinta (paras ja suurin tehon pudotus kun ei ahda ollenkaan). Taitaapa pudota sinne 100hp alle tuolla keinolla?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin