Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4349
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mukaellen tarinaa femman öljypohjan avauksesta .... http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=122145

Tämä olisi ihan terveellistä suorittaa kolkkien 2000-2003 vuosimallien T7 moottoreissa jos ei ole tietoa mitä öljypohjalla makailee. Fortepersut tai E85:n käyttö polttoaineena pesee moottorin sisältä karstaa irti joka päätyy öljypohjaan eikä mene imusihdistä läpi.

Tarvitaan ainakin:
- moottorin kannatinpalkki tai muu viritys
- autonosturi, tunkki/pukit tms
- 18/16mm hylsy
- 13mm lenkki- ja hylsyavaimia
- 11mm lenkki
- 8/10mm hylsyavain
- Uudet moottoriöljyt, suodatin
- laippatiivisteliima (ei silikonia) ja 3 O-rengasta
(Imuputkelle sisähalkaisija 20mm ja paksuus 4mm ja väliputki 14x3)

Aloitetaan DP:n poistolla; lämpösuoja pois, by-passin putki pois ja DP:n ylämutterit auki sekä lambdaliittimet imusarjan suunnalta irti ja pujotellaan vapaaksi DP:n pudotusta varten (kuva 9-5:sta mutta samat kuviot pätee)
Kuva

Tuetaan moottori yläpuolelta, itse nostin jakopäätä ylöspäin mutta riittänee pelkkä takapuolelta paikalleen tukeminen jolloin tuo nostoparru mahtuu helpommin.
Kuva

Nostetaan keula ylös (muista varmistuspukit), irrotellaan DP, vauhtipyörän puolikuun muotoinen peltinen pölysuojus, hihnapyörän muovisuojus ja etuspoilerin takaa alamuovit jos niitä löytyy
Kuva

Ja sitten nerokkainta kaikesta, ei tiputetakaan koko apurunkoa alas vaan löysätään takapultit, poistetaan moottorin takatuen mutterit ja poistetaan keskimmäiset ja aisojen etupultit. Apurunko tippuu etupäästä riittävästi että öljypohjan saa pois.
Kuva

Vielä moottoriöljyt pois. Ahtaissa päätypaikoissa lenkkiavaimella saa öljypohjan pultit auki, muualla ihan hylsyllä. Öljyloukon purkuletku irti takapuolelta.
Kuva

Ja hoplaa joko öljypohja tippuu taitellen syliin tai vaatii pientä kuminuijausta kylkeensä.

Otetaan kampiakselin alapuolelta menevä siirtoputki matkaan (varo tulee öljyt syliin).
Sitten puretaan loiskelevy ja imutorvi pois, putsaillaan paikat sopivalla aineella (brake cleaner on kätevä pullo) ja kevyellä hankauksella, vaihdetaan O-renkaat (sopivan satsin saa vaikka PCS:ltä tiivisteliiman kera) ja kasataan puhtaana takaisin. O-renkaat menee paremmin paikalleen hieman öljyttynä.

Kuva

Tämä yksilö oli varsin puhdas mutta tältä se voi myös näyttää

Kuva

Puhdistetaan vaikka siklillä/mattopuukon terällä ja brake cleanerilla sekä öljypohjan että lohkon puolelta pinnat. Ja tuo herkullisen näköinen laippaliima ihan sormella levitellen.
Kuva

Tässä vaiheessa öljynsiirtoputki paikalleen (suodattimen jalasta lohkon takaseinään)

Sitten vaan öljypohja paikalleen ilman että tuota liimaa levittelee vaihdelaatikon kylkeen tms. Pultit kiinni, öljyloukon putki kiinni.
Apurunko kiinni, momentit edessä ja takana 120Nm, keskellä 180Nm ja lopuksi takapulteille 70 astetta lisäkiristystä, muutoin saattaa kolahdella ajossa.

Vielä vauhtipyörän pölysuoja, moottorin takatuen mutterit, uusi öljynsuodatin, DP paikalleen, vauhtipyörän suojamuovi ja alamuovit paikalleen, lasketaan keulaa, moottorituki pois ja loput osat kiinni konehuoneessa. Öljyt sisään. Tuplatarkistus että kaikki on kiinni ja konetta pyörittämään, öljyvalon pitäisi sammua muutamassa sekunnissa kun tyhjä imuputki täytyy ja pumppu alkaa puskea öljyä kanaviin.
Viimeksi muokannut vesa67, La Joulu 01, 2012 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kiitokset erittäin hyödyllisestä ohjeesta! Pitääpä ottaa talteen ja tulostaa mukaan tallille.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, VW 412 4d sedan -73, Datsun 120A f-II Coupé -78

Loyal
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Mistäs noi o-renkaat voi tilata tai onko niille varaosanumeroa?
Itsellä edessä kyseinen operaatio..
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4349
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ite otan niitä aina useamman kerralla pcs:ltä kun ei jaksa selvittää mitä materiaalia ja minkä kokoiset ne on
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

piva
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 17:23
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja piva »

Mahtaako mennä yhtä kivuttomasti automaateissa ?
9-3 SE 2.0t vm-01 tomaatti BioPowered

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4349
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Menee ihan yhtä helposti, ei ole mitään öljypohjaan liittyvää eroa automaattivaihteiston kanssa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Kiitoksia Vesalle momenttien ilmottamisesta. Tuli tarpeen kun projektia olin saattamassa loppuun.

Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tulostin tämän selostuksen tallille mukaan ja olipa helppo touhuta!
Tässä oma versio aiheesta:
Parilla järeällä liimapuupalkilla ja kakkosnelosella sai moottorin kätevästi tuettua. Moottorin nostin räikkäliinalla kuskinpuolen nostokorvakkeesta.
Kuva
Öljypohajssa oli vain vähän sakkaa. Entisen omistajan hyvä huolenpito näkyy!
Kuva
Tämän verran karstaa oli sihdissä:
Kuva
Sihdin keskiosassa näkyvä tummempi alue on itseasiassa se kohta, mistä öljy pääosin imeytyy -eli sihti on siinä kaikkein puhtain. Vain vähän kovaa karstaa oli jäänyt sihtiin.
ÖP lähti helposti puhtaaksi.
Kuva
Mukava havainto rempan yhteydessä oli turbon lähes olemattomat välykset. Pitkittäisvälystä oli juuri ja juuri sen verran, että liikkeen tunsi. Sivuttaisvälystä ei sormin tuntenut lainkaan. Autossa on yhä alkuperäinen turbo, jolla nyt kilsoja takana 252tkm.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, VW 412 4d sedan -73, Datsun 120A f-II Coupé -78

f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1972
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Lahti411 kirjoitti: Mukava havainto rempan yhteydessä oli turbon lähes olemattomat välykset. Pitkittäisvälystä oli juuri ja juuri sen verran, että liikkeen tunsi. Sivuttaisvälystä ei sormin tuntenut lainkaan. Autossa on yhä alkuperäinen turbo, jolla nyt kilsoja takana 252tkm.
Kummasta päästä välykset kokeilit? Turbiini vai kompura?

Meinaa yleensä jos tuntuu pitkittäistä välystä niin silloin on myös jo poikittaista. Toki eri laakereistahan nuo eri välykset johtuu mutta kuitenkin. Turbiinin puolelta sitä poikittaista ei taida vaan niin helposti tuntea ja se onkin suurempi omien havaintojen mukaan kompurapuolella heiluteltuna? Ja pitkittäinen välys on kai se kriittisempi (sitä ei saisi olla about paljon yhtään jotta ahdin on hyvä, vrt. poikittaista välystä on jo uutena)

Aattelin jos välyksiä on kokeiltu turbiinin puolelta kun downpipehän tässä rempassa pitää ottaa pois muttei imuputkea?

Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mulle ei tuo turbotekniikka ole kovinkaan tuttua, kun kyseessä on ensimmäinen turboauto, jonka omistan. Mutta sieltä turbiinin puolelta tosiaan kokeilin, kun sen downpipen irroitin. Ajattelin, että pitkittäisvälys on vähemmin oleellinen, kuin poikittainen, ihan vaan normaalien, holkkisovitteista saatujen kokemuksien vuoksi.
Mutta ei tuolta turbiinipuolelta juuri mitään liikettä kuitenkaan tuntunut -ihan hitusen vain, että sen just tunsi. Ehkä pitää varmistaa sieltä kompurapuoleltakin jossain välissä asia. Eipä tuo turbo kuitenkaan pölläyttele eikä auto syö öljyjä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, VW 412 4d sedan -73, Datsun 120A f-II Coupé -78

f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1972
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Joo eikä se niin vakavaa vaikka siellä vähän välyksiä on, kyllä niitä aikojen saatossa kuuluukin tulla. Kunhan tosiaan ahdin toimii muuten ja pitää öljyt oikeissa lokeroissa.

Mutta tosiaan ahtimen kunnosta voi päätellä enemmän kompuran puolelta heiluttelemalla.

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1891
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja pjv »

Onko tuo moottorin kannatinpalkki mallia Motonet, vai joku muu?
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4349
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Bilteman mallia
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

FatMike
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:15
Paikkakunta: Espoo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja FatMike »

Kuka tekee öljypohjan putsauksia espoon suunnalla? Toki rahallista korvaustakin on tarjolla.. :D
Viimeksi muokannut FatMike, Su Maalis 17, 2013 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kurkomake
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2013 09:19
Paikkakunta: Eura

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Kurkomake »

Jos auton saa nosturille niin kauankos menee koko projektissa aikaa?
Ajattelin että voisi tehdä myös tuon huollon, vai tarviiko vielä 145tkm ajetussa?
9-3 -00 2.0t 202tkm T5 Projekti
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty

Vastaa Viestiin