Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Alapallojen keskenäinen välimatka ei irroituksessa muutu, eikä näinollen myöskään aurauskulmat pääse salakavalasti muuttumaan. Tietty jos apurunko on siirtynyt sivulle, niin ratti voi olla hieman vinossa.
Samoin camber ja caster voivat hieman muuttua, mutta lähtökohtaisesti en pidä säätöä välttämättömänä jos ratti suorassa ja asentaja on pyrkinyt laittamaan apurungon "vanhoihin pultin jälkiin".
Samoin camber ja caster voivat hieman muuttua, mutta lähtökohtaisesti en pidä säätöä välttämättömänä jos ratti suorassa ja asentaja on pyrkinyt laittamaan apurungon "vanhoihin pultin jälkiin".
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Ratti on ollut aavistuksen vinossa jo aiemmin mutta nyt tuntus olevan selvemmin. Taidanpa varata nelipyöräsuuntaukseen ajan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Paljonko oli Uitukkilla ajettu? Itellä 250tkm mittarissa ja viimiset 70tkm ajettu 10tkm vaihtovälillä. Aiemmasta historiasta ei tietoa, joten toimenpide lienee minullakin edessä.
Jos vaihtaa biopower softaan, niin miten öljypohjan putsaus kannattaa ajoittaa jos aiemmin ei ole putsattu? Jotkut käsittääkseni ajaneet pari tankillista etanolilla ja sitten puhdistus, mutta jääkö tässä tarvetta uusia operaatio jonkin ajan kuluttua?
Jos vaihtaa biopower softaan, niin miten öljypohjan putsaus kannattaa ajoittaa jos aiemmin ei ole putsattu? Jotkut käsittääkseni ajaneet pari tankillista etanolilla ja sitten puhdistus, mutta jääkö tässä tarvetta uusia operaatio jonkin ajan kuluttua?
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
sitä on paha sanoa, jos ei ole konetta avattu. Riippuu ihan siitä miten paljon tuota "räkää" sinne on kertynyt.
Omalla aerolla ajoin noin 5000 km ennen öljypohjan putsausoperaatiota, (ja samalla meni viggen kytkinpaketti alle). MUTTA Aeron moottori olikin todella puhdas, eli ei ollut lähelläkään tukosta tuo sihti, tai muutenkaan karstainen moottori.
Jos taas kone on kerännyt tuota moskaa pitkistä öljynvaihtoväleistä ja lyhyistä ajopätkistä johtuen, saattaapi se mennä tukkoon nopeastikin.
Varminta olisi ehkä 1 tai 2 tankin jälkeen avata ja tarkastaa?
Omalla aerolla ajoin noin 5000 km ennen öljypohjan putsausoperaatiota, (ja samalla meni viggen kytkinpaketti alle). MUTTA Aeron moottori olikin todella puhdas, eli ei ollut lähelläkään tukosta tuo sihti, tai muutenkaan karstainen moottori.
Jos taas kone on kerännyt tuota moskaa pitkistä öljynvaihtoväleistä ja lyhyistä ajopätkistä johtuen, saattaapi se mennä tukkoon nopeastikin.
Varminta olisi ehkä 1 tai 2 tankin jälkeen avata ja tarkastaa?
Viimeksi muokannut tturku, La Huhti 05, 2014 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Muutettu kirjoitusvirhe...
Syy: Muutettu kirjoitusvirhe...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
5 milliä. Kyllä se on paskapuhetta että Saabin koneet ei kestätturku kirjoitti:Omalla aerolla ajoin noin 5000tkm ennen öljypohjan putsausoperaatiota
Edit: TSuni: Ajettu on 242 tkm. Ekalla omistajalla ollut vuodet 01-12 ja öljynvaihtoväli vaihdellut 10-20 tkm:n välillä. Toinen omistaja laitattanut huohotinpäivityksen 2/2013 hieman ennen kuin ostin auton. Itse olen pitänyt öljynvaihtovälinä 10 tkm/6 kk. 6 kk:n raja tulee minun kilometreillä ensin vastaan. Nyt tosin venähti yli 7 kuukauteen muuton vuoksi.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Uups, nyt kävi näppis virhe, 5000 km on oikein. Autolla oli ajettu noin 145tkm kun tuo biopower softaus tehtiin. Nyt mittarissa rapiat 164tkm.Uitukki kirjoitti:5 milliä. Kyllä se on paskapuhetta että Saabin koneet ei kestätturku kirjoitti:Omalla aerolla ajoin noin 5000tkm ennen öljypohjan putsausoperaatiota
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Pitäisi tehdä tää homma T5 koneiseen kolkkiin.
Onnistuuko näillä ohjeilla?
Onnistuuko näillä ohjeilla?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
jep.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Käytännössä testattu juttu, ei mahdu. Yritin säästää vaivaa oman öljypohjan putsauksessa, mutta pakko oli öljypohja vain irroittaa, kun ei päässyt totetamaan muuten tukkeutumisastetta. Ei muuten pahasti ollut karstaa näi 169 000 km ajetussa, mutta hyvähän se oli putsata.Saabium196 kirjoitti: sopiiko endoskoopilla sisään öljytulpasta, kuulemma VAG:n moteissa ei mahdu.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Tein omaan 182tkm ajettuun kolkkiin puhdistus operaation. Karstaa oli jo jonkin verran sihdissä ja öljypohjassa. Mootorivaihteiston takimmaisen kuskipuoleisen kannakeen löysäsin (onnistuu piiiitkällä jatkovarrella ylhäältä) ja nostin hieman samassa kulmassa olevasta nostokorvasta. Apurungosta irrotin oikean puolen pultit ja laitoin puukiiloja väliin. Onnistui noinkin suht helposti vaikka käytössä ei ollut autonosturia eikä monttua
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Vinkkinä väittäisin, että on helpompi irroittaa moottorin takakorvakon alpuolen mutterit apurungosta, kuin tapella yläpuolen mutterin kanssa.
Tämä tietty olettaen, että alapuolelle pääsee ryömimään..
Tämä tietty olettaen, että alapuolelle pääsee ryömimään..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 26
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 14:18
- Paikkakunta: Kempele
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Onko tämä crc:n tuote hyväksyttyjen tuotteiden listalla? Löytys tuota ainetta.TSuni kirjoitti:Öljypohjan tiivistyksestä puheenollen, CRC:ltä löytyy anaerobinen rigid seal -niminen tasotiivisteliima. Ainakin Etra ja puuilo myy, jälkimmäisessä maksaa 17,90e/50ml eli hinta on varsin kohtuullinen verrattuna Loctiten vastaaviin.
Öp pitäs viikonlopun aikana irrotella ja puhdistaa. loctiten 510 metsästelin täältä oulusta, mutta oli joko loppu tai ei oota.
OG 9-3 2.0t -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 26
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 14:18
- Paikkakunta: Kempele
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Millä te ootte noi aisan keskimmäiset pultit aukaissu? kiintoavain 19mm on vähän isohko eikä uskalla sitä käyttää, kuitenki pilaa kannan. 19mm hylsä ja jatkovarsi?
*päivitetty*
18mm hylsä ja 600mm jatkovartta niin johan paukahti auki. Sihti oli aika puhdas. pohjalla muuan metallilastu, prkl.
*päivitetty*
18mm hylsä ja 600mm jatkovartta niin johan paukahti auki. Sihti oli aika puhdas. pohjalla muuan metallilastu, prkl.
OG 9-3 2.0t -01
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Pikaisesti näyttää suurimpana erona olevan, että Loctite 510 kestää 200 astetta ja CRC Rigid Seal 150 astetta. Molemmat on anaerobisia ja koneistetuille pinnoille tarkoitettuja tiivisteliimoja. On tuo minulla pitänyt.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 26
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 14:18
- Paikkakunta: Kempele
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
No niin nyt on öp puhdistettu ja paikallaan, vielä vähän kesken tosi...ei olla jäniksen selässäTSuni kirjoitti:Pikaisesti näyttää suurimpana erona olevan, että Loctite 510 kestää 200 astetta ja CRC Rigid Seal 150 astetta. Molemmat on anaerobisia ja koneistetuille pinnoille tarkoitettuja tiivisteliimoja. On tuo minulla pitänyt.
Sihti:
https://www.dropbox.com/s/5pwkuyrvm6xsl ... 3.jpg?dl=0
Pohja:
https://www.dropbox.com/s/kirulslmfglbd ... 5.jpg?dl=0
Pohjalla muuan metallilastu, lieki tyhjennysropun kierteet uusittu niin sen jäljiltä? hope so!
Kierteet:
https://www.dropbox.com/s/l6k7ltpcdr75i ... 6.jpg?dl=0
OG 9-3 2.0t -01