Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Hook »

Alapallojen keskenäinen välimatka ei irroituksessa muutu, eikä näinollen myöskään aurauskulmat pääse salakavalasti muuttumaan. Tietty jos apurunko on siirtynyt sivulle, niin ratti voi olla hieman vinossa.
Samoin camber ja caster voivat hieman muuttua, mutta lähtökohtaisesti en pidä säätöä välttämättömänä jos ratti suorassa ja asentaja on pyrkinyt laittamaan apurungon "vanhoihin pultin jälkiin".
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Ratti on ollut aavistuksen vinossa jo aiemmin mutta nyt tuntus olevan selvemmin. Taidanpa varata nelipyöräsuuntaukseen ajan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97

TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Paljonko oli Uitukkilla ajettu? Itellä 250tkm mittarissa ja viimiset 70tkm ajettu 10tkm vaihtovälillä. Aiemmasta historiasta ei tietoa, joten toimenpide lienee minullakin edessä.

Jos vaihtaa biopower softaan, niin miten öljypohjan putsaus kannattaa ajoittaa jos aiemmin ei ole putsattu? Jotkut käsittääkseni ajaneet pari tankillista etanolilla ja sitten puhdistus, mutta jääkö tässä tarvetta uusia operaatio jonkin ajan kuluttua?

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4929
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja tturku »

sitä on paha sanoa, jos ei ole konetta avattu. Riippuu ihan siitä miten paljon tuota "räkää" sinne on kertynyt.
Omalla aerolla ajoin noin 5000 km ennen öljypohjan putsausoperaatiota, (ja samalla meni viggen kytkinpaketti alle). MUTTA Aeron moottori olikin todella puhdas, eli ei ollut lähelläkään tukosta tuo sihti, tai muutenkaan karstainen moottori.
Jos taas kone on kerännyt tuota moskaa pitkistä öljynvaihtoväleistä ja lyhyistä ajopätkistä johtuen, saattaapi se mennä tukkoon nopeastikin.
Varminta olisi ehkä 1 tai 2 tankin jälkeen avata ja tarkastaa?
Viimeksi muokannut tturku, La Huhti 05, 2014 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Muutettu kirjoitusvirhe...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

tturku kirjoitti:Omalla aerolla ajoin noin 5000tkm ennen öljypohjan putsausoperaatiota
5 milliä. Kyllä se on paskapuhetta että Saabin koneet ei kestä 8O

Edit: TSuni: Ajettu on 242 tkm. Ekalla omistajalla ollut vuodet 01-12 ja öljynvaihtoväli vaihdellut 10-20 tkm:n välillä. Toinen omistaja laitattanut huohotinpäivityksen 2/2013 hieman ennen kuin ostin auton. Itse olen pitänyt öljynvaihtovälinä 10 tkm/6 kk. 6 kk:n raja tulee minun kilometreillä ensin vastaan. Nyt tosin venähti yli 7 kuukauteen muuton vuoksi.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4929
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja tturku »

Uitukki kirjoitti:
tturku kirjoitti:Omalla aerolla ajoin noin 5000tkm ennen öljypohjan putsausoperaatiota
5 milliä. Kyllä se on paskapuhetta että Saabin koneet ei kestä 8O
Uups, nyt kävi näppis virhe, 5000 km on oikein. Autolla oli ajettu noin 145tkm kun tuo biopower softaus tehtiin. Nyt mittarissa rapiat 164tkm.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3955
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Pitäisi tehdä tää homma T5 koneiseen kolkkiin.

Onnistuuko näillä ohjeilla?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Hook »

jep.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Saabium196 kirjoitti: sopiiko endoskoopilla sisään öljytulpasta, kuulemma VAG:n moteissa ei mahdu.
Käytännössä testattu juttu, ei mahdu. Yritin säästää vaivaa oman öljypohjan putsauksessa, mutta pakko oli öljypohja vain irroittaa, kun ei päässyt totetamaan muuten tukkeutumisastetta. Ei muuten pahasti ollut karstaa näi 169 000 km ajetussa, mutta hyvähän se oli putsata.

jalo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Loka 06, 2013 14:53

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja jalo »

Tein omaan 182tkm ajettuun kolkkiin puhdistus operaation. Karstaa oli jo jonkin verran sihdissä ja öljypohjassa. Mootorivaihteiston takimmaisen kuskipuoleisen kannakeen löysäsin (onnistuu piiiitkällä jatkovarrella ylhäältä) ja nostin hieman samassa kulmassa olevasta nostokorvasta. Apurungosta irrotin oikean puolen pultit ja laitoin puukiiloja väliin. Onnistui noinkin suht helposti vaikka käytössä ei ollut autonosturia eikä monttua :roll:

Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vinkkinä väittäisin, että on helpompi irroittaa moottorin takakorvakon alpuolen mutterit apurungosta, kuin tapella yläpuolen mutterin kanssa.
Tämä tietty olettaen, että alapuolelle pääsee ryömimään..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

nakkisormi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 14:18
Paikkakunta: Kempele

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja nakkisormi »

TSuni kirjoitti:Öljypohjan tiivistyksestä puheenollen, CRC:ltä löytyy anaerobinen rigid seal -niminen tasotiivisteliima. Ainakin Etra ja puuilo myy, jälkimmäisessä maksaa 17,90e/50ml eli hinta on varsin kohtuullinen verrattuna Loctiten vastaaviin.
Onko tämä crc:n tuote hyväksyttyjen tuotteiden listalla? Löytys tuota ainetta.
Öp pitäs viikonlopun aikana irrotella ja puhdistaa. loctiten 510 metsästelin täältä oulusta, mutta oli joko loppu tai ei oota.
OG 9-3 2.0t -01

nakkisormi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 14:18
Paikkakunta: Kempele

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja nakkisormi »

Millä te ootte noi aisan keskimmäiset pultit aukaissu? kiintoavain 19mm on vähän isohko eikä uskalla sitä käyttää, kuitenki pilaa kannan. 19mm hylsä ja jatkovarsi?

*päivitetty*
18mm hylsä ja 600mm jatkovartta niin johan paukahti auki. Sihti oli aika puhdas. pohjalla muuan metallilastu, prkl.
OG 9-3 2.0t -01

TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Pikaisesti näyttää suurimpana erona olevan, että Loctite 510 kestää 200 astetta ja CRC Rigid Seal 150 astetta. Molemmat on anaerobisia ja koneistetuille pinnoille tarkoitettuja tiivisteliimoja. On tuo minulla pitänyt.

nakkisormi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 14:18
Paikkakunta: Kempele

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja nakkisormi »

TSuni kirjoitti:Pikaisesti näyttää suurimpana erona olevan, että Loctite 510 kestää 200 astetta ja CRC Rigid Seal 150 astetta. Molemmat on anaerobisia ja koneistetuille pinnoille tarkoitettuja tiivisteliimoja. On tuo minulla pitänyt.
No niin nyt on öp puhdistettu ja paikallaan, vielä vähän kesken tosi...ei olla jäniksen selässä :D

Sihti:
https://www.dropbox.com/s/5pwkuyrvm6xsl ... 3.jpg?dl=0
Pohja:
https://www.dropbox.com/s/kirulslmfglbd ... 5.jpg?dl=0

Pohjalla muuan metallilastu, lieki tyhjennysropun kierteet uusittu niin sen jäljiltä? hope so!
Kierteet:
https://www.dropbox.com/s/l6k7ltpcdr75i ... 6.jpg?dl=0
OG 9-3 2.0t -01

Vastaa Viestiin