Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Seuraava kuvasarja havainnollistaa, miten ratkaisin omassa OG9-3:ssa polttoainepumpun vaihdon tankkia irroittamatta. Tavoitteena projektissa oli tehdä mahdollisimman siisti huoltoaukko auton pohjaan, joka lopuksi peitettäisiin poisleikatululla palasella. Edellytyksenä onnistumiselle oli, että poisleikattu palanen osuu kerralla kohdilleen - oikean kohdan pääsin onneksi mittaamaan toisesta autosta, johon oli kairattu aukko lattiaan. Työvälineenä projektissa käytin Bilteman leikkuria, jolla aukon sai leikattua tarkasti - ja ennen kaikkea peltiä vääntämättä.
Kuvat on otettu kännykkäkameralla - pahoittelut laadusta. Ammatiltani olen IT-alan konsultti, enkä tekninen piirtäjä, joten MSPaintilla tehdyt piirrokset eivät noudata mitään teollista standardia
OG9-3:kin vaihtui jo muutama hetki sitten NG9-3:een (jossa ei muuten myöskään ole tehtaan jäljiltä luukkua ), mutta ajattelin julkaista tämän kirjoituksen siitäkin huolimatta - vielä niin kauan, kun asiasta mitään muistan.
*** Kuvat eivät näemmä osaa renderöityä enää tälle sivulle, liekö kyse siitä, että kuvia hostaava palvelin on HTTP, ei HTTPS. Kuvat kuitenkin näyttäisi saavan esiin, jos esim. klikkaa kuvan kohdalla hiiren kakkospainiketta ja valitsee "Avaa kuva uudella välilehdellä" / "Open image in new tab" ***
Vaihe 1: Leikkaussapluuna
Leikkaussapluuna on tehty Lidlin pahvisen olutlaatikon pohjasta seuraavien mittojen mukaan:
Valmis sapluuna:
Vaihe 2: Maton leikkaus
Mattoon leikataan olemassa olevan "palkeenkielen" viereen uusi aukko. Sapluunan avulla löytyy oikea paikka:
Vaihe 3: Varsinaisen aukon leikkaus
Kun matto on leikattu, kohdistetaan sapluuna paikoilleen ja sen avulla piirretään auton peltilattiaan leikkausviivat.
Kun työ on suoritettu, näyttää lattia tältä:
Poisleikattu palanen aka "tuleva kansi":
Vaihe 4: Pumpun vaihto
Nyt pumpun pääsee vaihtamaan "yläkautta". En käsittelle tässä dokumentissa itse pumpun vaihtoa, koska siitä aiheesta löytyy forumilta lukuisia ohjeita.
Vaihe 5: H-lista
Poisleikatun kannen liittämiseksi pohjaan, tarvitaan elastinen H-profiili-lista (mittoja ajatellen: kuvioleikkuri tekee 3mm leikkausuran ja pellin paksuus vaimennusmassoineen on n. 3mm). Kuvittelin, että tällaisen listan saa ETRA:n myymälästä suoraan hyllystä - vaan eipä löydy. Maailmalta löytyi Googlettamalla sopivaa tavaraa, mutta n. 10 metrin minimitilaus sulki pois tämän vaihtoehdon. Jäljelle jäi tehdä lista itse: muotin liimailin kasaan lennokkeihin tarkoitetusta mäntyrimoista (halpa ja riittävän tarkka) ja itse listan valoin Bilteman mustasta "sikaflexistä". Öljysin muotin hyvin CRC:llä ennen käyttöä - tästäkin huolimatta valumassa tarttui sen verran kiinni, että muotti piti purkaa hajoittamalla. Kannen kiinnttämiseen voi toki miettiä muitakin ratkaisuja.
Muotin profiili:
Valmis lista:
Vaihe 6: kansi paikoilleen
Kun pumppu oli vaihdettu ja listakin valmis, sai kannen laitettua paikoilleen. Lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen - tällaisenä olisi auton pitänyt tulla jo tehtaan linjalta:
Kuvat on otettu kännykkäkameralla - pahoittelut laadusta. Ammatiltani olen IT-alan konsultti, enkä tekninen piirtäjä, joten MSPaintilla tehdyt piirrokset eivät noudata mitään teollista standardia
OG9-3:kin vaihtui jo muutama hetki sitten NG9-3:een (jossa ei muuten myöskään ole tehtaan jäljiltä luukkua ), mutta ajattelin julkaista tämän kirjoituksen siitäkin huolimatta - vielä niin kauan, kun asiasta mitään muistan.
*** Kuvat eivät näemmä osaa renderöityä enää tälle sivulle, liekö kyse siitä, että kuvia hostaava palvelin on HTTP, ei HTTPS. Kuvat kuitenkin näyttäisi saavan esiin, jos esim. klikkaa kuvan kohdalla hiiren kakkospainiketta ja valitsee "Avaa kuva uudella välilehdellä" / "Open image in new tab" ***
Vaihe 1: Leikkaussapluuna
Leikkaussapluuna on tehty Lidlin pahvisen olutlaatikon pohjasta seuraavien mittojen mukaan:
Valmis sapluuna:
Vaihe 2: Maton leikkaus
Mattoon leikataan olemassa olevan "palkeenkielen" viereen uusi aukko. Sapluunan avulla löytyy oikea paikka:
Vaihe 3: Varsinaisen aukon leikkaus
Kun matto on leikattu, kohdistetaan sapluuna paikoilleen ja sen avulla piirretään auton peltilattiaan leikkausviivat.
Kun työ on suoritettu, näyttää lattia tältä:
Poisleikattu palanen aka "tuleva kansi":
Vaihe 4: Pumpun vaihto
Nyt pumpun pääsee vaihtamaan "yläkautta". En käsittelle tässä dokumentissa itse pumpun vaihtoa, koska siitä aiheesta löytyy forumilta lukuisia ohjeita.
Vaihe 5: H-lista
Poisleikatun kannen liittämiseksi pohjaan, tarvitaan elastinen H-profiili-lista (mittoja ajatellen: kuvioleikkuri tekee 3mm leikkausuran ja pellin paksuus vaimennusmassoineen on n. 3mm). Kuvittelin, että tällaisen listan saa ETRA:n myymälästä suoraan hyllystä - vaan eipä löydy. Maailmalta löytyi Googlettamalla sopivaa tavaraa, mutta n. 10 metrin minimitilaus sulki pois tämän vaihtoehdon. Jäljelle jäi tehdä lista itse: muotin liimailin kasaan lennokkeihin tarkoitetusta mäntyrimoista (halpa ja riittävän tarkka) ja itse listan valoin Bilteman mustasta "sikaflexistä". Öljysin muotin hyvin CRC:llä ennen käyttöä - tästäkin huolimatta valumassa tarttui sen verran kiinni, että muotti piti purkaa hajoittamalla. Kannen kiinnttämiseen voi toki miettiä muitakin ratkaisuja.
Muotin profiili:
Valmis lista:
Vaihe 6: kansi paikoilleen
Kun pumppu oli vaihdettu ja listakin valmis, sai kannen laitettua paikoilleen. Lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen - tällaisenä olisi auton pitänyt tulla jo tehtaan linjalta:
Viimeksi muokannut TommyW, Ke Tammi 19, 2022 09:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saabiton Saabisti
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Nämä kaikki hienot ohjeet pitää kyllä lukita vaikka johonkin ihan omaan osastoonsa. Nämä ovat hyviä ja tarpeellisia neuvoja.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Kiitos Tommy W harvinaisen selkeistä ohjeista
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Wau! Suorastaan ihailtavalla pieteetillä toteutettu. Etenkin tiivistelistan valmistaminen itse on loistava suoritus. Kiitokset hienosta selostuksesta!
Tämä ja esim. öljypohjan irrotus-topici pitäisi saada kyllä talteen kuvineen kaikkineen. Ovat kyllä sen verran tärkeitä OG9-3:n omistajille. Myös vetarin holkin vaihdon selvittävä topic pitäisi laittaa johonkin omaan kolkki-korjausoppaaseen.
Tämä ja esim. öljypohjan irrotus-topici pitäisi saada kyllä talteen kuvineen kaikkineen. Ovat kyllä sen verran tärkeitä OG9-3:n omistajille. Myös vetarin holkin vaihdon selvittävä topic pitäisi laittaa johonkin omaan kolkki-korjausoppaaseen.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Hienoa, kiitos! Tällaiset ohjeet olisi tosiaan hyvä koostaa jonnekin talteen ja helposti löydettäväksi. Klubin oma korjausopas
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Mainiot ohjeet, kiitos! Vaihdoin eilen omaan autooni pumpun yläkautta, ja menihän siinä aikaa kun ilman kiirettä teki, mutta sujui aika mukavasti kuitenkin. Tiivistettä en saanut aikaiseksi rakentaa itse, vaan jäi vähän rumemmaksi viritykseksi ainakin toistaiseksi. Jätin tuon "kannen" auton etupään puolelta kiinni (olivat johdot ja letkutkin niin ikävästi tiellä, ettei olisi uskaltanut paineilmanakertajalla ajella), joten ainakaan se ei sieltä karkaa mihinkään, mutta pitää tarkistaa tiiviys vielä myöhemmin, kun tuli laitettua STP Silver -levyllä kiinni (vaimennusmatskuahan tuo on, mutta ainakin periaatteessa butyylikumin ominaisuudet voisivat toimia tuossakin).
--Ere
--Ere
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Kun motonetistä hommaa tuota polttoaineletkua, minkä kokoista se pitää olla 9-3:een
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Tuota itse laitoin http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/458135/0 siis DW200 pumpun laitossa.Loyal kirjoitti:Kun motonetistä hommaa tuota polttoaineletkua, minkä kokoista se pitää olla 9-3:een
9-5 aero
ex OG 9-3 RE85
#4557
ex OG 9-3 RE85
#4557
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Kai maalasit reunat ettei ruostepeikko iske?
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Päteekö tämä muuten avoon myös? Onko ketään koittanut?
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
#2819
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Ja on
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Kiitos TommyW:lle helpottavasta ohjeesta pumpun löytämiseksi. Reikä tuli kerralla tasan oikeaan paikkaan. Biltemasta oli kuvioleikkurit loppu, homma onnistui Motonetin vastaavalla tuotteella, olisiko ollut nimeltään "tasonakertaja".
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Ja tuota kun laittaa kannen alle:AnttiH9-3 kirjoitti:Kiitos TommyW:lle helpottavasta ohjeesta pumpun löytämiseksi. Reikä tuli kerralla tasan oikeaan paikkaan. Biltemasta oli kuvioleikkurit loppu, homma onnistui Motonetin vastaavalla tuotteella, olisiko ollut nimeltään "tasonakertaja".
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/T ... ppi-86099/
runttaa paikoilleen ja samaa tavaraa päälle niin on hyvin kiinni
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Mainiot ohjeet kyllä.
Tämä menee testiin huomenna, katotaa millai käy
Tämä menee testiin huomenna, katotaa millai käy
9-3 -00 2.0t 202tkm T5 Projekti
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty