Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Pääsin tänään uudelleen testaamaan kirjoittamani ohjeen, kun talviautoni nuukahti sen kummemmin varoittamatta kotitalomme pihatien päähän kauppareissulta palatessa - eipä olisi juuri parempaan paikkaan voinut hyytyä
Ohje tuntui edelleen toimivan ja työ oli helppo suorittaa, kun oli vielä vanha leikkausmallikin tallessa. H-listaa varten täytyy liimailla uusi muotti kasaan, ellei Etran valikoima ole "parantunut" sitten viime kerran.
Jossain aiemmasssa viestissä arvottiin, missä asennossa ämpärin saa ulos: ämpäri nousi melko kivuttomasti, kun sitä lukitusrenkaan poistamisen jälkeen hieman kohotti, käänsi myötäpäivään n. 90 astetta, nosti hieman lisää, kallisti kohti takaselkänojaa ja veti kokonaan pois tankin uumenista.
Ohje tuntui edelleen toimivan ja työ oli helppo suorittaa, kun oli vielä vanha leikkausmallikin tallessa. H-listaa varten täytyy liimailla uusi muotti kasaan, ellei Etran valikoima ole "parantunut" sitten viime kerran.
Jossain aiemmasssa viestissä arvottiin, missä asennossa ämpärin saa ulos: ämpäri nousi melko kivuttomasti, kun sitä lukitusrenkaan poistamisen jälkeen hieman kohotti, käänsi myötäpäivään n. 90 astetta, nosti hieman lisää, kallisti kohti takaselkänojaa ja veti kokonaan pois tankin uumenista.
Saabiton Saabisti
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Mitenkäs on ,onko porukalla pumppu oireillut/äännellyt jollain tapaa ennen totaalista hajoamista?
Omassa autossa kuuluu pumpusta sivuäänenä sirinää ,joka on mielestäni voimistunut ajettujen kilometrien(230 000) myötä.
T:Juki
PS:Hyvät on ohjeet!
Omassa autossa kuuluu pumpusta sivuäänenä sirinää ,joka on mielestäni voimistunut ajettujen kilometrien(230 000) myötä.
T:Juki
PS:Hyvät on ohjeet!
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Saab 99 GL'84 R.I.P
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Joskus sirisee/inisee/ääntelee ennenku porsii, toiset sit vaan ei enää herää kaunis päivä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Ja siis tämä ohje käy myös ng900 1995?
Ng900sRe85 stage jotai... SS 9-3 vector.
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Pätee myös NG900:seen, samalla tavalla pumppu vaihtuu molemmissa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Terve,
Pumppu vaihdettu yläkautta hienon ohjeen mukaan.
-Ostin oikean Walbron sisältäen korjaussarjan Mekonomenistä ovh.n 150€, josta sai klubialennuksen ja sain myös vinkkiä klubilaiselta puhelimitse, kiitos.
-Kunnolliset klemmarit x2
-Ämpärin ja kiristysrenkaan välisen tiivisteen 3€
-Manuaalinakertajan Motonetistä, hinta n.15€...suosittelen jos paineilmaa ei käytössä!
-Kaveri Mekonomenistä opasti hakemaan upotusta kestävää letkua Finjector oy(Jääkärinkatu 7A,Helsinki).Halkaisija 7,2mm ja jämäpätkä 30cm irtosi 2€.
Homma oli mielestäni ei niin mukava,koska kuumottelin melkein täyttä tankkia bensaa,joka oli naaman edessä.Kannattaa poistaa massaa vaikka taltalla kohdista,joita on tarkoitus nakertaa.
Akun kengän irroitin työn ajaksi.Aikaa meni hieman yli neljä tuntia ensikertalaisena.
Kysymys kuuluu,miksei sitä luukkua ole siihen prkl suunniteltu
-Juki
Ps.Piti vaihtaa taakse puslat...hajosi bensapumppu...vaihdoin pumppua,hajosi vänkärin lasinnostin,kun piti saada kabiiniin ilmanvaihtoa...sain puslapaketin,lähettivät kahden sijasta yhden.Helvetin hyvin menee!
Pumppu vaihdettu yläkautta hienon ohjeen mukaan.
-Ostin oikean Walbron sisältäen korjaussarjan Mekonomenistä ovh.n 150€, josta sai klubialennuksen ja sain myös vinkkiä klubilaiselta puhelimitse, kiitos.
-Kunnolliset klemmarit x2
-Ämpärin ja kiristysrenkaan välisen tiivisteen 3€
-Manuaalinakertajan Motonetistä, hinta n.15€...suosittelen jos paineilmaa ei käytössä!
-Kaveri Mekonomenistä opasti hakemaan upotusta kestävää letkua Finjector oy(Jääkärinkatu 7A,Helsinki).Halkaisija 7,2mm ja jämäpätkä 30cm irtosi 2€.
Homma oli mielestäni ei niin mukava,koska kuumottelin melkein täyttä tankkia bensaa,joka oli naaman edessä.Kannattaa poistaa massaa vaikka taltalla kohdista,joita on tarkoitus nakertaa.
Akun kengän irroitin työn ajaksi.Aikaa meni hieman yli neljä tuntia ensikertalaisena.
Kysymys kuuluu,miksei sitä luukkua ole siihen prkl suunniteltu
-Juki
Ps.Piti vaihtaa taakse puslat...hajosi bensapumppu...vaihdoin pumppua,hajosi vänkärin lasinnostin,kun piti saada kabiiniin ilmanvaihtoa...sain puslapaketin,lähettivät kahden sijasta yhden.Helvetin hyvin menee!
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Saab 99 GL'84 R.I.P
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Tuli tuossa viikko takaperin todettua toimivaksi tämä ohje, kun kolkki hyytyi kesken ajon. Noin puoli vuotta taaksepäin tuli vaihdettua bensapumppu irrottamalla tankki ja pumppuun letkuksi laitoin motonetistä ostetun etanoliakestävän letkun, joka ei sitten kestänytkään. Varkauden Karlasta sain tällä kertaa etanoliletkua. Ottivat siellä nyt valikoimaansa etanoliletkua, eli ei tarvitse tällä seudulla pyörivien ajella motonettiin asti. Vielä kun saisi etanoliaseman tähän kaupunkiin...
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Näitä juttuja kun lukee niin tulee väistämättä mieleen, että kuinka monella oikeasti on alkuperäinen bensapumppu porsinut ja kuinka moni on kaukaa viisasti vaihtanut pumpun ennakkoon ja sen takia jääty välille. Aika monta on näitä joilla on 1) tarvikepumppu porsinut 2) letku irronnut pumpulta tms. 3) etanolilla ajaessa letkut hajonneet.
Nimimerkillä pumpulla +250tkm takana, porsimista odotellessa
Nimimerkillä pumpulla +250tkm takana, porsimista odotellessa
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Mulla porsi originaali 317tkm kohilla. Kaverilla ~270tkm
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Kyllä ne alkuperäiset pumput oikeasti jossain vaiheessa porsivat. Eivät ole ikiliikkujia ei.
Omassa kulkineessa kesti reilut 260tkm. Oli mekaanikon mielestä ollut jo laina ajalla.
Kyllä se pumpun kaukaa viisasti ennakkoon vaihtaminen on ihan järkevää.
Tuntuvat yllättävän monet tekevän "vääriä valintoja" tai ihan vain asennus virheitä.
Minäkin tiedän niistä virheistä jotain...?
Omassa kulkineessa kesti reilut 260tkm. Oli mekaanikon mielestä ollut jo laina ajalla.
Kyllä se pumpun kaukaa viisasti ennakkoon vaihtaminen on ihan järkevää.
Tuntuvat yllättävän monet tekevän "vääriä valintoja" tai ihan vain asennus virheitä.
Minäkin tiedän niistä virheistä jotain...?
9-3 2.0T SE -98
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Aeron orkkispumppu kesti noin 11 vuotta ja 162tkm.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
170tkm noin kesti orggis, oireina nyhtäminen kiihdytyksissä.
Ihan perus peltisaksilla napsuttelin aukon ja ilmastointiteipillä läkkärä takaisin pumpun laiton jälkeen.
Ihan perus peltisaksilla napsuttelin aukon ja ilmastointiteipillä läkkärä takaisin pumpun laiton jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Onko hyvä vaihtoehto tilata pumpuksi tuolta kolmas vaihtoehto? http://www.hata-autosahko.fi/?cat=432
Saab 9-3 2.0-2,3 i 16V,Turbo 2,0-2,3 01.98- 8345-0758 4,2 bar täydellinen tankin sisään
Tulee ilmeisesti ämpärin kanssa, koska lukee täydellinen?
Saab 9-3 2.0-2,3 i 16V,Turbo 2,0-2,3 01.98- 8345-0758 4,2 bar täydellinen tankin sisään
Tulee ilmeisesti ämpärin kanssa, koska lukee täydellinen?
Saab OG 9-5 vm 2003
Saab OG 9-5 vm 2005
Saab NG 9-3 vm 2004
Saab OG 9-5 vm 2005
Saab NG 9-3 vm 2004
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
259tkm taulussa, oletettavasti orggiksen poistin tankista. Yläkautta, ei paha rasti. Peltisaksilla tein huoltoaukon. On se käsittämätöntä että sitä ei ole tehtaan jäljiltä. Hiukan joutui askartelemaan tuon uuden pumpun modaamiseksi ämpäriin.
Jonkin aikaa piti reipasta ininää/surinaa. Tuon voisi myydä kirpputorilla helistimeksi, kuulostaa siltä että siellä jotain todellakin irtonaista roinaa sisällä. Loppu oli lähellä.
Aem tilalle, toivottavasti kestää
Jonkin aikaa piti reipasta ininää/surinaa. Tuon voisi myydä kirpputorilla helistimeksi, kuulostaa siltä että siellä jotain todellakin irtonaista roinaa sisällä. Loppu oli lähellä.
Aem tilalle, toivottavasti kestää
Saabiton mies on onneton mies.
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Vajaa vuosi sitten vaihdoin pumpun ja ostin Motonetistä upotuksen kestävää bensaletkua.
Eipä sitten kestänytkään, vaan tänään hyyty auto kesken matkan. Pienen pohdiskelun jälkeen syylliseksi osoittautui se letku, joka oli murentunut klemmarin alta ja irronnut pumpusta.
Ajettu normi bensalla, eikä etanolilla.
Onneksi oli työkalut mukana, jolla onnistui pumpun nosto ja letkun paikalleen laitto.
Tämä hyvä muistaa, mikäli on vaihtanut pumpun ja auto hyytyy lennosta. Syyllinen luultavasti tankissa.
Mistähän sais kunnon letkua tuohon pääkaupunkiseudulla ?
Eipä sitten kestänytkään, vaan tänään hyyty auto kesken matkan. Pienen pohdiskelun jälkeen syylliseksi osoittautui se letku, joka oli murentunut klemmarin alta ja irronnut pumpusta.
Ajettu normi bensalla, eikä etanolilla.
Onneksi oli työkalut mukana, jolla onnistui pumpun nosto ja letkun paikalleen laitto.
Tämä hyvä muistaa, mikäli on vaihtanut pumpun ja auto hyytyy lennosta. Syyllinen luultavasti tankissa.
Mistähän sais kunnon letkua tuohon pääkaupunkiseudulla ?
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007