Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
- Saab 9-3 2000
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 99
- Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 14:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Ei toimi enää kuvat. Oisko jollain heittää fotoa sapluunasta vaikka yv:llä?
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1089
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1089
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
- Saab 9-3 2000
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 99
- Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 14:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Kiitos tosi paljon!
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1089
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Vaihdatko koko ämpäri jutskan uuteen? Vaiko vanhaan ämpriin uuden pumpun?
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
- Saab 9-3 2000
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 99
- Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 14:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Katotaan ensin muut mahdolliset vikakohteet ja jos se on bensapumppu niin menee koko ämpäri uusiks.sabatti 96 kirjoitti: ↑Su Huhti 30, 2023 22:58Vaihdatko koko ämpäri jutskan uuteen? Vaiko vanhaan ämpriin uuden pumpun?
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Olispa ollut kiva katsoa ohje, mutta empä saa auki. Omassa -94:ssä onkin joku jo luukun tehnytkin, eli operoitu on.
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Saab 9-3 2000 kirjoitti: ↑Ma Touko 01, 2023 10:32Katotaan ensin muut mahdolliset vikakohteet ja jos se on bensapumppu niin menee koko ämpäri uusiks.sabatti 96 kirjoitti: ↑Su Huhti 30, 2023 22:58Vaihdatko koko ämpäri jutskan uuteen? Vaiko vanhaan ämpriin uuden pumpun?
Yhtä helppo vaihtaa pelkkä bensapumppu, kuin og 900 16 Valveen, taitaa olla sama walbron pumppukin kyseessä....
Itse tein varuiksi peltisaksilla kolkkiin huoltoluukun ja ihan jees tuli....
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Moro!
Täällä on kyllä loistavaa ohjeistusta OG9-3 bensapumpun vaihtoon, kiitos kaikille osallistujille! Ilman näitä ohjeita tuskin olisin selvinnyt tähän saakka luovuttamatta tai rikkomatta mitään irrottamisen yhteydessä. Homma on siis vielä kesken ja kyselisin muutamia juttuja sovitukseen liittyen. Vanha pumppu inisi koko ajan, oli vähän tyhjäkäyntioongelmia, hidas starttaus, (sytkäkasetti uusittu), lopulta syttyi vikavalo, vikakoodina "auto käy liian laihalla" paikoin voimanpuutetta kiihdytyksissä (stage 1) yms. -> pumppu vaihtoon. Autolla ajettu 235 tkm ja paikalla oli alkuperäinen Walbron pumppu, korkin torx-ruuvissa oli sinetti paikalla.
Uutena pumppuna Bilteman
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000033934
,joka vaati pientä modaamista alkuperäiseen suodatinkippoon. Samoin vanhaa tiivistettä joutui avartamaan, jotta pumpun yläpään sähköliitännät mahtuivat tiiviisti läpi. En tajunnut ostaa suoraan Bilteman "bensapumppu valaisimella", koska ihmettelin, että mikä helvetin valaisin bensapumpussa muka on.. ...No se tarkoittaa tietysti sitä koko ämpäriä.
Itse Bilteman pumpusta kysymys: Molemmista päistä otetaan tietysti pois nuo suojahatut. Sähköliitäntä on jo uusittu kutistettavilla puristusliittimillä, ei paha homma. Mutta pumpun alapäässä on muovinen kiinteän oloinen "kiekko", joka on pumpun halkaisijan kokoinen. Kuuluuko se jättää sellaisenaan paikoilleen? Eli hatun poiston jälkeen pumppuun jää tuo muovikiekko, jossa on vaan imureikä bensalle? Muovikiekko näyttää siltä, kuin se olisi puristettu tiukasti kiinni pumppuun ja kuuluisi siihen jäädä. Linkin kuvasta näkyy tuo osa, jota tarkoitan.
Pumpun mukana tulee myös noita kumisia "lisäosia", nyt tuntuisi kuitenkin siltä, että pumppu sopii sellaisenaan noihin alkuperäisiin ämpärin tiivisteisiin, joten voinen jättää ne kokonaan käyttämättä?
Mielenkiintoinen projekti, voimaakin on käytetty, sillä nuo 22 vuotta aloillaan olleet liitännät olivat aivan hemmetin tiukassa. Projektin loppu häämöttää ja auton sisällä haisee jonkin verran bensa, vaikkei sitä paljon ohi loiskahtanut vääriin paikkoihin. Toivottavasti hajuhaitat lähtee, kun saan tulpattua järjestelmän kiinni. Jos jollain on vinkkejä bensan hajun neutraloimiseen auton sisätiloista, myös tähän vinkit tervetulleita.
Täällä on kyllä loistavaa ohjeistusta OG9-3 bensapumpun vaihtoon, kiitos kaikille osallistujille! Ilman näitä ohjeita tuskin olisin selvinnyt tähän saakka luovuttamatta tai rikkomatta mitään irrottamisen yhteydessä. Homma on siis vielä kesken ja kyselisin muutamia juttuja sovitukseen liittyen. Vanha pumppu inisi koko ajan, oli vähän tyhjäkäyntioongelmia, hidas starttaus, (sytkäkasetti uusittu), lopulta syttyi vikavalo, vikakoodina "auto käy liian laihalla" paikoin voimanpuutetta kiihdytyksissä (stage 1) yms. -> pumppu vaihtoon. Autolla ajettu 235 tkm ja paikalla oli alkuperäinen Walbron pumppu, korkin torx-ruuvissa oli sinetti paikalla.
Uutena pumppuna Bilteman
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000033934
,joka vaati pientä modaamista alkuperäiseen suodatinkippoon. Samoin vanhaa tiivistettä joutui avartamaan, jotta pumpun yläpään sähköliitännät mahtuivat tiiviisti läpi. En tajunnut ostaa suoraan Bilteman "bensapumppu valaisimella", koska ihmettelin, että mikä helvetin valaisin bensapumpussa muka on.. ...No se tarkoittaa tietysti sitä koko ämpäriä.
Itse Bilteman pumpusta kysymys: Molemmista päistä otetaan tietysti pois nuo suojahatut. Sähköliitäntä on jo uusittu kutistettavilla puristusliittimillä, ei paha homma. Mutta pumpun alapäässä on muovinen kiinteän oloinen "kiekko", joka on pumpun halkaisijan kokoinen. Kuuluuko se jättää sellaisenaan paikoilleen? Eli hatun poiston jälkeen pumppuun jää tuo muovikiekko, jossa on vaan imureikä bensalle? Muovikiekko näyttää siltä, kuin se olisi puristettu tiukasti kiinni pumppuun ja kuuluisi siihen jäädä. Linkin kuvasta näkyy tuo osa, jota tarkoitan.
Pumpun mukana tulee myös noita kumisia "lisäosia", nyt tuntuisi kuitenkin siltä, että pumppu sopii sellaisenaan noihin alkuperäisiin ämpärin tiivisteisiin, joten voinen jättää ne kokonaan käyttämättä?
Mielenkiintoinen projekti, voimaakin on käytetty, sillä nuo 22 vuotta aloillaan olleet liitännät olivat aivan hemmetin tiukassa. Projektin loppu häämöttää ja auton sisällä haisee jonkin verran bensa, vaikkei sitä paljon ohi loiskahtanut vääriin paikkoihin. Toivottavasti hajuhaitat lähtee, kun saan tulpattua järjestelmän kiinni. Jos jollain on vinkkejä bensan hajun neutraloimiseen auton sisätiloista, myös tähän vinkit tervetulleita.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Siihen pumpun yläpäähän on syytä laittaa HYVÄ tiivistys, niin että imee polttoaineen sihdin/verkon läpi.
Itse tein Pielavetisen ja pumpun tuho tuli n.7tkm jälkeen.
RE85 pumppu ja toimittajan diagnoosi oli epäpuhtauksia pumpussa.
Nyt tankissa on bilteman ämpäri.
Itse tein Pielavetisen ja pumpun tuho tuli n.7tkm jälkeen.
RE85 pumppu ja toimittajan diagnoosi oli epäpuhtauksia pumpussa.
Nyt tankissa on bilteman ämpäri.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Se bensa ei kovin kauaa haise sisällä kunhan vaan saat osat paikoilleen, vaikka olisi vähän läträäntynyt penkeillekin, ai mistäkö tiedän..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Näimpä täältä saa hyviä vastauksia jo parin tunnin viiveellä, vaikka omasta edellisestä (ensimmäisestä) viestistä oli päässyt vierähtämään jo 17 vuotta. Mulla oli n. 15 vuotta sitten NG 900 ja joku ihmeellinen tunne oli näemmä jäänyt vaivaamaan, että taas pitää Saabbi saada ja nyt sitä sitten korjaillaan, kuten edellistäkin. Kiitos vastauksista.
Pumpun yläpäässä onkin se alkuperäinen o-rengas sihdin tiiviyttä varmistamassa. Sen lisäksi leikkasin siihen tuosta bilteman paketista mukana tulleesta vaahtomuovisuojasta n. 3 cm pätkän, joka asettuu tiukasti sihdin o-renkaan ja pumpun yläpään suojakumin väliin. Ikäänkuin varmistamaan, että o-rengas pysyy tiiviinä ja paikoillaan avarretussa sihdissä, eikä pääsisi falskaamaan röhnää sihdin/pumpun sisälle. Tällasella virityksellä yritetään edetä.
Ja toden totta, vähän loiskahti täälläkin, kun ämpärin revin ylös. Juu oli kyllä turunsanomaa suojana....ei ihan riittänyt.....
Pumpun yläpäässä onkin se alkuperäinen o-rengas sihdin tiiviyttä varmistamassa. Sen lisäksi leikkasin siihen tuosta bilteman paketista mukana tulleesta vaahtomuovisuojasta n. 3 cm pätkän, joka asettuu tiukasti sihdin o-renkaan ja pumpun yläpään suojakumin väliin. Ikäänkuin varmistamaan, että o-rengas pysyy tiiviinä ja paikoillaan avarretussa sihdissä, eikä pääsisi falskaamaan röhnää sihdin/pumpun sisälle. Tällasella virityksellä yritetään edetä.
Ja toden totta, vähän loiskahti täälläkin, kun ämpärin revin ylös. Juu oli kyllä turunsanomaa suojana....ei ihan riittänyt.....
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Omaan edelliseen oli kanssa tuo vaihtoluukku jo tehty, vaikkei jesaria kummemmin ollut tiivistetty. Siinä kohtaa kun sen painepuolen liittimen kynsi petti, ja pumppu puski bensaa suoraan takapenkin alle, ja kirjaimellisesti sitä lainehti siellä, yllätävän nopeasti sekin haju lähti Tietty tää sattui mulle vielä pienellä tiellä, asuntovaunu perässä ja pari autoa tietenkin vielä perässä. Ensin alkoi bensa haista, vähä vähältä enemmän ja sitten alkoi kadota tehot ... mutta pakko oli nilkuttaa seuraavaan edes jonkinlaiseen levennyksen tapaiseen jossa pääsin pois jaloista.Kersi kirjoitti: ↑Ti Huhti 16, 2024 13:27Näimpä täältä saa hyviä vastauksia jo parin tunnin viiveellä, vaikka omasta edellisestä (ensimmäisestä) viestistä oli päässyt vierähtämään jo 17 vuotta. Mulla oli n. 15 vuotta sitten NG 900 ja joku ihmeellinen tunne oli näemmä jäänyt vaivaamaan, että taas pitää Saabbi saada ja nyt sitä sitten korjaillaan, kuten edellistäkin. Kiitos vastauksista.
Pumpun yläpäässä onkin se alkuperäinen o-rengas sihdin tiiviyttä varmistamassa. Sen lisäksi leikkasin siihen tuosta bilteman paketista mukana tulleesta vaahtomuovisuojasta n. 3 cm pätkän, joka asettuu tiukasti sihdin o-renkaan ja pumpun yläpään suojakumin väliin. Ikäänkuin varmistamaan, että o-rengas pysyy tiiviinä ja paikoillaan avarretussa sihdissä, eikä pääsisi falskaamaan röhnää sihdin/pumpun sisälle. Tällasella virityksellä yritetään edetä.
Ja toden totta, vähän loiskahti täälläkin, kun ämpärin revin ylös. Juu oli kyllä turunsanomaa suojana....ei ihan riittänyt.....
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Laitetaanpas päivitystä, jos kiinnostaa, miten homma meni.
-Pumppu vaihdettu, aikamoista modausta vaati, että Bilteman pumppu istui tiiviisti ja hyvin vanhaan ämpäriin. Meinasi usko loppua jossain välissä.
-Cohline letkun 5 cm pätkä vanhaan letkuun aiheutti sen, että ämpärin metallijouset hankasivat alkuperäistä kovaa letkua. Uusiksi koko homma ja 27 cm pätkä Cohlinen letkua vanhan tilalle. Myös sähköliitokset uusittu asianmukaisesti.
-Mahtava tunne oli se, kun tällainen biotekniikan alan ihminen sai fossiilisilla toimivan laitteen kertalaakista käymään uudella pumpulla.
-Pumpun ininä loppui siihen paikkaan. Ongelmat ei. Lambda-arvot aivan sekasisin ja vikavalot paloi vielä eilen. Tyhjäkäynti kamalaa ja autolla ei uskaltanut ajaa. Tehot hukassa jne.
-”Ylemmän” takaiskuventtiilin juuresta letku oli poikki, venttiilin nipa oli poikki. Tungin letkun venttiiliin jotenkin, lambda muuttui 2500 arvosta -2500 arvoon ja auto hädintuskin pysyi käynnissä.
-Melkein ostin uuden lambda-anturin.
-Tulppasin takaiskuvenan ja kaasuläppäkotelolta tulevan putken molemmista päistä. Lambda asettui välittömästi 0 +-500 tienoille. Auto käyttäytyi normaalisti, tyhjäkäynti stabiili ja tehot takaisin.
-Laitoin uuden takaiskuventtiilin ja vinkki: Cohlinen letku sopi 8 mm liitoksiin täydellisesti yhdistämään kovamuoviletkut takaiskuventtiiliin. Lambda ok ja kaikki toimii.
-Vikavalot paloi edelleen. Ei vikakoodeja. Akun irrotus tunniksi ei vaikuttanut asiaan.
-Vikavalot sammui, kun käytin kolmesti virrat päällä. Nyt kaikki kunnossa. Toistaiseksi.
-Auto on ollut mulla 2 vko, josta viikon ajan omassa korjauksessa. Mulla ei ollut minkäänlaista hajua yhtään mistään, joten ihan hyvä lopputulos tällä erää.
-Pumppu vaihdettu, aikamoista modausta vaati, että Bilteman pumppu istui tiiviisti ja hyvin vanhaan ämpäriin. Meinasi usko loppua jossain välissä.
-Cohline letkun 5 cm pätkä vanhaan letkuun aiheutti sen, että ämpärin metallijouset hankasivat alkuperäistä kovaa letkua. Uusiksi koko homma ja 27 cm pätkä Cohlinen letkua vanhan tilalle. Myös sähköliitokset uusittu asianmukaisesti.
-Mahtava tunne oli se, kun tällainen biotekniikan alan ihminen sai fossiilisilla toimivan laitteen kertalaakista käymään uudella pumpulla.
-Pumpun ininä loppui siihen paikkaan. Ongelmat ei. Lambda-arvot aivan sekasisin ja vikavalot paloi vielä eilen. Tyhjäkäynti kamalaa ja autolla ei uskaltanut ajaa. Tehot hukassa jne.
-”Ylemmän” takaiskuventtiilin juuresta letku oli poikki, venttiilin nipa oli poikki. Tungin letkun venttiiliin jotenkin, lambda muuttui 2500 arvosta -2500 arvoon ja auto hädintuskin pysyi käynnissä.
-Melkein ostin uuden lambda-anturin.
-Tulppasin takaiskuvenan ja kaasuläppäkotelolta tulevan putken molemmista päistä. Lambda asettui välittömästi 0 +-500 tienoille. Auto käyttäytyi normaalisti, tyhjäkäynti stabiili ja tehot takaisin.
-Laitoin uuden takaiskuventtiilin ja vinkki: Cohlinen letku sopi 8 mm liitoksiin täydellisesti yhdistämään kovamuoviletkut takaiskuventtiiliin. Lambda ok ja kaikki toimii.
-Vikavalot paloi edelleen. Ei vikakoodeja. Akun irrotus tunniksi ei vaikuttanut asiaan.
-Vikavalot sammui, kun käytin kolmesti virrat päällä. Nyt kaikki kunnossa. Toistaiseksi.
-Auto on ollut mulla 2 vko, josta viikon ajan omassa korjauksessa. Mulla ei ollut minkäänlaista hajua yhtään mistään, joten ihan hyvä lopputulos tällä erää.