Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Pääsin tänään uudelleen testaamaan kirjoittamani ohjeen, kun talviautoni nuukahti sen kummemmin varoittamatta kotitalomme pihatien päähän kauppareissulta palatessa - eipä olisi juuri parempaan paikkaan voinut hyytyä :D

Ohje tuntui edelleen toimivan ja työ oli helppo suorittaa, kun oli vielä vanha leikkausmallikin tallessa. H-listaa varten täytyy liimailla uusi muotti kasaan, ellei Etran valikoima ole "parantunut" sitten viime kerran.

Jossain aiemmasssa viestissä arvottiin, missä asennossa ämpärin saa ulos: ämpäri nousi melko kivuttomasti, kun sitä lukitusrenkaan poistamisen jälkeen hieman kohotti, käänsi myötäpäivään n. 90 astetta, nosti hieman lisää, kallisti kohti takaselkänojaa ja veti kokonaan pois tankin uumenista.
Saabiton Saabisti
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Mitenkäs on ,onko porukalla pumppu oireillut/äännellyt jollain tapaa ennen totaalista hajoamista?

Omassa autossa kuuluu pumpusta sivuäänenä sirinää ,joka on mielestäni voimistunut ajettujen kilometrien(230 000) myötä.

T:Juki

PS:Hyvät on ohjeet!
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja nugge »

Joskus sirisee/inisee/ääntelee ennenku porsii, toiset sit vaan ei enää herää kaunis päivä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Tumppi_13
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 06:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Tumppi_13 »

Ja siis tämä ohje käy myös ng900 1995? :oops: :oops: :oops:
Ng900sRe85 stage jotai... SS 9-3 vector.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja ippe »

Pätee myös NG900:seen, samalla tavalla pumppu vaihtuu molemmissa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Terve,

Pumppu vaihdettu yläkautta hienon ohjeen mukaan.

-Ostin oikean Walbron sisältäen korjaussarjan Mekonomenistä ovh.n 150€, josta sai klubialennuksen ja sain myös vinkkiä klubilaiselta puhelimitse, kiitos.
-Kunnolliset klemmarit x2
-Ämpärin ja kiristysrenkaan välisen tiivisteen 3€
-Manuaalinakertajan Motonetistä, hinta n.15€...suosittelen jos paineilmaa ei käytössä!
-Kaveri Mekonomenistä opasti hakemaan upotusta kestävää letkua Finjector oy(Jääkärinkatu 7A,Helsinki).Halkaisija 7,2mm ja jämäpätkä 30cm irtosi 2€.

Homma oli mielestäni ei niin mukava,koska kuumottelin melkein täyttä tankkia bensaa,joka oli naaman edessä.Kannattaa poistaa massaa vaikka taltalla kohdista,joita on tarkoitus nakertaa.
Akun kengän irroitin työn ajaksi.Aikaa meni hieman yli neljä tuntia ensikertalaisena.
Kysymys kuuluu,miksei sitä luukkua ole siihen prkl suunniteltu :(

-Juki

Ps.Piti vaihtaa taakse puslat...hajosi bensapumppu...vaihdoin pumppua,hajosi vänkärin lasinnostin,kun piti saada kabiiniin ilmanvaihtoa...sain puslapaketin,lähettivät kahden sijasta yhden.Helvetin hyvin menee! :D
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Mikko.92
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 08:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Mikko.92 »

Tuli tuossa viikko takaperin todettua toimivaksi tämä ohje, kun kolkki hyytyi kesken ajon. Noin puoli vuotta taaksepäin tuli vaihdettua bensapumppu irrottamalla tankki ja pumppuun letkuksi laitoin motonetistä ostetun etanoliakestävän letkun, joka ei sitten kestänytkään. Varkauden Karlasta sain tällä kertaa etanoliletkua. Ottivat siellä nyt valikoimaansa etanoliletkua, eli ei tarvitse tällä seudulla pyörivien ajella motonettiin asti. Vielä kun saisi etanoliaseman tähän kaupunkiin... :D
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Näitä juttuja kun lukee niin tulee väistämättä mieleen, että kuinka monella oikeasti on alkuperäinen bensapumppu porsinut ja kuinka moni on kaukaa viisasti vaihtanut pumpun ennakkoon ja sen takia jääty välille. Aika monta on näitä joilla on 1) tarvikepumppu porsinut 2) letku irronnut pumpulta tms. 3) etanolilla ajaessa letkut hajonneet.

Nimimerkillä pumpulla +250tkm takana, porsimista odotellessa :)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mulla porsi originaali 317tkm kohilla. Kaverilla ~270tkm
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Kyllä ne alkuperäiset pumput oikeasti jossain vaiheessa porsivat. Eivät ole ikiliikkujia ei.
Omassa kulkineessa kesti reilut 260tkm. Oli mekaanikon mielestä ollut jo laina ajalla.
Kyllä se pumpun kaukaa viisasti ennakkoon vaihtaminen on ihan järkevää.
Tuntuvat yllättävän monet tekevän "vääriä valintoja" tai ihan vain asennus virheitä.
Minäkin tiedän niistä virheistä jotain...? :mrgreen:
9-3 2.0T SE -98
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja tturku »

Aeron orkkispumppu kesti noin 11 vuotta ja 162tkm.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

170tkm noin kesti orggis, oireina nyhtäminen kiihdytyksissä.

Ihan perus peltisaksilla napsuttelin aukon ja ilmastointiteipillä läkkärä takaisin pumpun laiton jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MzU
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2014 01:06
Paikkakunta: Kemi

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja MzU »

Onko hyvä vaihtoehto tilata pumpuksi tuolta kolmas vaihtoehto? http://www.hata-autosahko.fi/?cat=432

Saab 9-3 2.0-2,3 i 16V,Turbo 2,0-2,3 01.98- 8345-0758 4,2 bar täydellinen tankin sisään

Tulee ilmeisesti ämpärin kanssa, koska lukee täydellinen?
Saab OG 9-5 vm 2003
Saab OG 9-5 vm 2005
Saab NG 9-3 vm 2004
Mostro
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: La Joulu 28, 2013 15:06
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Mostro »

259tkm taulussa, oletettavasti orggiksen poistin tankista. Yläkautta, ei paha rasti. Peltisaksilla tein huoltoaukon. On se käsittämätöntä että sitä ei ole tehtaan jäljiltä. Hiukan joutui askartelemaan tuon uuden pumpun modaamiseksi ämpäriin.

Jonkin aikaa piti reipasta ininää/surinaa. Tuon voisi myydä kirpputorilla helistimeksi, kuulostaa siltä että siellä jotain todellakin irtonaista roinaa sisällä. Loppu oli lähellä.

Aem tilalle, toivottavasti kestää :roll:
Saabiton mies on onneton mies.
edsel58
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 16:32
Paikkakunta: Vantaa, Tiksi

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja edsel58 »

Vajaa vuosi sitten vaihdoin pumpun ja ostin Motonetistä upotuksen kestävää bensaletkua.
Eipä sitten kestänytkään, vaan tänään hyyty auto kesken matkan. :evil: Pienen pohdiskelun jälkeen syylliseksi osoittautui se letku, joka oli murentunut klemmarin alta ja irronnut pumpusta.
Ajettu normi bensalla, eikä etanolilla.
Onneksi oli työkalut mukana, jolla onnistui pumpun nosto ja letkun paikalleen laitto.
Tämä hyvä muistaa, mikäli on vaihtanut pumpun ja auto hyytyy lennosta. Syyllinen luultavasti tankissa.
Mistähän sais kunnon letkua tuohon pääkaupunkiseudulla ?
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
Vastaa Viestiin