T5 öljynkulutus
T5 öljynkulutus
Eli tuo 97 vuoden ng on ruvennut savuttamaan sinistä ja pakokaasu haisee aikas pahalle. Auto on ollut minulla noin puoli vuotta ja koko ajan on höyryä tullut putkesta. Putkisto on 3" "raaka" eli ilman kattia, mikä osaltansa selittää pakokaasun pahan hajun.
Puolen vuoden aikana olen kerran vaihtanut öljyt, ja ennen vaihtoa ja vaihdon jälkeen kerran lisännyt noin puoli litraa. En ole tarkkaan seurannut mutta sanoisin että öljyn kulutus on noin puoli litraa /3000km.
Pakokaasu on siis hieman sinertävää ja lämpimällä moottorilla, varsinkin matka-ajon jälkeen liikennevaloissa pysähtyneenä savua tulee jonkin verran ja katku on aika paha.
Nestettä myös kului hieman mutta kannenpulttien kiristyksen jälkeen en ole huomannut että sitä olisi juuri kulunut.
Kilometrejä on takana 320t ja stage 3 viritykset ollut nyt noin 5-10tkm ajan.
Mistä lähteä etsimään syytä savutukseen? Turbo(garret t25), kansiremontin aika? Venttiilivarren kumit? Männän renkaat?
Puolen vuoden aikana olen kerran vaihtanut öljyt, ja ennen vaihtoa ja vaihdon jälkeen kerran lisännyt noin puoli litraa. En ole tarkkaan seurannut mutta sanoisin että öljyn kulutus on noin puoli litraa /3000km.
Pakokaasu on siis hieman sinertävää ja lämpimällä moottorilla, varsinkin matka-ajon jälkeen liikennevaloissa pysähtyneenä savua tulee jonkin verran ja katku on aika paha.
Nestettä myös kului hieman mutta kannenpulttien kiristyksen jälkeen en ole huomannut että sitä olisi juuri kulunut.
Kilometrejä on takana 320t ja stage 3 viritykset ollut nyt noin 5-10tkm ajan.
Mistä lähteä etsimään syytä savutukseen? Turbo(garret t25), kansiremontin aika? Venttiilivarren kumit? Männän renkaat?
Ng900
Re: T5 öljynkulutus
turbo
alkaa olemaan sen verran väljä että päästää öljyä ohitse ja alkaa öljyä kuluttamaan
alkaa olemaan sen verran väljä että päästää öljyä ohitse ja alkaa öljyä kuluttamaan
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: T5 öljynkulutus
Kunnossa ollessaan toi T5 motti ei öljyä ainakaan 10k vaihtovälillä vie. Veikkaus venavarren kumit. Onko tulppa/tulpat öljyiset?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Re: T5 öljynkulutus
Ei ollu tulpissa öljyä ollenkaan kun ne pari tkm sitten vaihdoin. Ei tosiaan oo mitään hajua paljonko tolla ahtimella on ajettu, pitänee joku päivä tutkis sitä
Ng900
Re: T5 öljynkulutus
Irrotin dp:n, ei tuntunu minkäänlaista välystä. Pakoputki sisältä mustassa "noessa" ja ahdin harmaassa. Öljyn kulutus on kasvanut entisestään. Pystyy kuitenkin ajamaan ja olenkin koulumatkat sillä ajellut, savutus ei ole niin paha etteikö kehtaisi/raaskisi ajaa, pieni häntä välillä näkyy putkessa liikkeellä, paikoillaan sitten näkyy vähän enemmän.
Puristuspaineet mittasin, joku 150psi:tä joka pytyssä.
Hieron juuri kauppaa yhdestä varmasti ehjästä t25:sta, saa nähdä loppuuko sillä.
Puristuspaineet mittasin, joku 150psi:tä joka pytyssä.
Hieron juuri kauppaa yhdestä varmasti ehjästä t25:sta, saa nähdä loppuuko sillä.
Ng900
Re: T5 öljynkulutus
Ahdin tuli vaihettua tossa jokunen viikko sitten, savutus ei muuttunut miksikään. Erilaisia öljyjä olen kokeillut, ensin kokeilin valvolinen jotai hipo 10w60 litkua, nyt on mobilin 3000, ei vaikutusta, savutus lisääntynyt. Kokeilin myös jotain savutuksen estävää ainetta öljyn joukkoon, paksua tököttiä joka kaiketi nostaa viskositeettia, ei vaikutusta. Ilmeisesti nyt sitten vena varren kumit syyniin?
Ng900
Re: T5 öljynkulutus
Kansiremontti voi auttaa tuohon, venavarren kumit ja/tai venttiilien ohjurit voi olla lopussa. Meikällä vastaava laite savutteli hiukan kylmänä aiemmin. Uudella kannella homma hoitui. Vanha kansi oli suorastaan rumassa kunnossa kauttaaltaan.
Re: T5 öljynkulutus
Mites kun venttiilikopasta lähtee toi huohotus putki, y haara mistä menee letku putkeen joka menee ahtimen imuputkeen kiinni, sitten siitä lähtee kaasuläpälle/imusarjaan letku, missä on toi takaiskuventtiilivälissä. Multa oli lähteny se letku irti, niin savutti aika hienoja pölläyksiä, no vaihoin siihen uuden letkun, joka olikin pienempi kuin orkkis kun oli vaikea saada paikalleen, mutta meni kuitenkin. Voiko tällä olla merkitystä savutukseen? Ainakin nissaneissa on ollut huohottimen letkuissa kuristimia tehtaan jäljiltä, ehkäisemään savutusta.
Ng900
Re: T5 öljynkulutus
Ainakin vanhemmissa turbosaabeissa tuon takaiskun rikkoutuminen aiheutti kuluneemman turbon kanssa tyhjäkäynnillä kovaakin savutusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: T5 öljynkulutus
Takaisku kyllä tuntuis toimivan. Tilanne kehittyy, savutusta esiintyy jo jonkun matkaa liikkeellelähdön jälkeen, ja paikallaan seistessä. Kohta mene seisontaan ku ei kehtaa enää ajaa
Ng900
Re: T5 öljynkulutus
Onko öljyn paluuputki turbolta öljypohjaan kunnossa?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: T5 öljynkulutus
Eikös se ole se kuminen paksu missä on se muovihässäkkä sisällä?
Siinä oli kyllä jotain ongelmia kun ahdinta vaihdoin, oli tiukassa saada irti, pitänee katsoa tilanne
Siinä oli kyllä jotain ongelmia kun ahdinta vaihdoin, oli tiukassa saada irti, pitänee katsoa tilanne
Ng900
Re: T5 öljynkulutus
Kuuluuhan ton takaiskun olla nuolet kaasuläpälle päin, ei venttiilikoppaan?
Ng900
Re: T5 öljynkulutus
Aina nuoli virtaussuuntaan eli kaasuläppäkotelolle päin. Sen venttiilin tarkoitus on nimenomaan estää ahtopaineen pääsy venttiilikoppaan.