E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja Suap »

Olen nyt ajellut 30% RE85 - 70% 95E10- seoksella.
Ei ole mitään purkkeja tai muitakaan muutoksia tehty.
Auto on 2-litrainen NG900, 130 hv.
Onko etanolista haittaa?
Mikä on maksimisuhde, jolla auto toimii moitteetta?
Joitakin tuhansia kilometrejä on tullut ajeltua, aina suhdetta nostaen ja polttoaineen kulutusta seuraillen matka-ajossa.
RE85 maksaa 0,999 euroa/litra ja bensa n. 1,70 euroa/litra.
Joten saa kulutus noustakin noilla eroilla.
Mutta talvinopeuksilla menovettä menee 8 litraa sadalle tuolla suhteella, ehkä siis hieman enemmän kuin ilman etanolia.

Uskaltaisiko siis pikkuhiljaa nostaa tuonne fifty-sixty- suhteeseenkin.
Auto vetää hyvin ja tehoa löytyy hyvin, kuten aiemminkin.
Kylmäkäynnistyksessä pikkupakkasilla ei ole ollut mitään omituista.

Kiitos.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1464
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Todennäköisesti etanolin pesevät ominaisuudet saavat lian liikkeelle moottorissa, eli öljypohjan voi joutua noissakin ottamaan irti ja putsaamaan imusihdin, tarkkaile öljynpainevaloa :-)
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Jalmari_
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 15:32

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja Jalmari_ »

Täysin vastaava koe itsellä menossa: ng900 -97, mittarissa 360 tkm (= ei mene mitään kovin kallista pilalle).
Aloitin vasta viime perjantaina 10 litraa E85 + 20 litraa E10 melkoisen tyhjään tankkiin. Ei käytöshäiriöitä. Kulutuslukemista ei ole oikein mitään vertailukelpoista sanottavaa. Vasta kaupunkiajoa lyhyehköissä pätkissä, joilloin näyttää kulutukseksi 11,3.
Motronic-ruikukos se oli tässä?
Liekö suuttimet v-mäisessä paikassa? (jos sellaista boksia sovittelis)
Mitään hyötyä kuumempia tulppia laittaa?
Tuon:
http://www.etanolbil.eu/
tietokannan mukaan kärsis 50-50 suhteella ajaa
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Eikös se 50/50 suhde syövytä eniten, eli joko tai pitäisi käyttää. Tietävät tarkentakaa.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Jalmari_
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 15:32

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja Jalmari_ »

Lisäsin vähän RE85 osuutta ja nyt E40 vahvuista tankissa. Pääsiäiseksi vähän pidempi reissu tulossa. Saa nähdä suostuuko Saabi tällä kertaa lähtemään (joskus on menty Vw Pololla neljän hengen voimin joulun viettoon, kun Saabi halusi olla korjaamon lämpimässä hallissa).

Motonetissä poiketessa tuli poimittua p-a suodin mukaan. Varmaan jo aika vaihtaa muutenkin, kun en ole sitä tehnyt ja auto on mulla ollut jo 160 tkm.
SAAB900SE
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2012 23:26

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja SAAB900SE »

Itsellä samanlainen auto. Kuin paljon uskaltaa tankata tuota RE85 ihan huoletta?
Oisko hyvä esim jos tankkaan 20e 95E10 ja 10e RE85?
Jalmari_
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 15:32

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja Jalmari_ »

En tosiaan tiedä, onko tällaisessa tankkailussa järkeä taloudellisesti. Taitaa olla kokeilunhalua ja piristystä, kun tuollainen halpa auto nyt sattuu olemaan. Lisäksi autossa on uusi startti ja aika hyvä akku. Ei ole tosin tarvinnut "sahata", muttei käynnistääkään pakkasesta.

En ole itse kokeillut ihan noin vahvaa seosta kuin 10€ + 20€. Siitä taitaa aika lähelle se 50-50 tulla.

Mulla siis 20l E85 + 30l E10. Maantietä 400km nastarenkailla ja kulutus SID:in mukaan 7,5 l satasella. Hyvin käynnistyy, eikä muutakaan epätasaisuutta tai nykimistä. Olen kumminkin huomaavinani, ettei ennestään vähäisestä huipputehosta kaikki ole kotona. Tämä siis ohituskiihdytyksessä. Ero ei ole iso (eihän tuo ennenkään kiihtynyt) ja saattaa olla kokonaan kuviteltu.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1464
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun kokemuksen mukaan 95E10 ei sisällä välttämättä lainkaan etanolia, ainakaan mun saabin moottorinohjauksen laskujen mukaan...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Veljen 900ng iivari kulkee tällä hetkellä 50% seoksella 95 ja 85 ,muita muutoksia ei ole tehty,jos oli etanolia enempi sytty moottorinhäiriö valo.kulutus ei ole paljoa muuttunut.Oma testi kulkuneuvo ford esko kulkee samalla seoksella ,muutoksia ei ole tehty, kylmäkäynistyvyys heikkeni hieman ,kylmänä ei konetta voi kierrättää paljon yli neljäntonnin ,alkaa röpöttään ,moottorin ollessa lämmin voi polkea kuin tulpatonta mopoa .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ippe kirjoitti:Mun kokemuksen mukaan 95E10 ei sisällä välttämättä lainkaan etanolia, ainakaan mun saabin moottorinohjauksen laskujen mukaan...
Laskujen tarkkuus on vähän mitä on, jos autossa ilmavuotoa niin helposti tulee 10% heitto suuntaan tai toiseen.. Tyypillisesti asettuu 10-15% tienoille etanoliadaptaatio täysin kunnossa olevassa autossa E10 tankissa. Vastaavasti 3-8% tienoille jos E5 tankissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jalmari_
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 15:32

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja Jalmari_ »

50-50 suhteella nyt ajeltu. Kokeilu 60% E85 sytytti CE valon.

Käynnistyvyys heikkeni tuossa kertalaakista, kun vaihdoin bensansuodattimen. Vihjeenä: kannattanee ostaa se muutaman euron kalliimpi Bosch, mikäli sisältäisi uudet uzzi-prikat. Näitä Motonetin halvemman version kuparisia ei suositeltu, joten laitoin vanhat uzzit. Nämä kuitenkin oli melko syöpyneet. Tämää ei johdu etanolista, vaan ulkopuolisten sääolojen vaikutuksesta.

Tämä minun kokeilu lähestyy loppua, kun taisi tulla sovittua kaupat yhdestä diesel Audista (myös farmari - yök, mut halpa ja quattro).
Jalmari_
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 15:32

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja Jalmari_ »

Vielä toinen 800km reissu tuli tehtyä. Nyt kesärenkailla ja nopeuksilla. Kulutus oli 8,5 litraa. Kesänopeudet siis lisäsi kulutusta selvästi.

Toisinaan syttyi lyhyeksi aikaa tuo CE jo 50-50 suhteella. Ilmeisesti aineet sekoittuu kumminkin aika hyvin sillä bensan lisäys sammuttaa valon lähes välittömästi.

Saabin vaihtoarvo on mennyt tosi huonoksi: siskolle ei meinaa kelvata ilmaiseksi, vaikka rikkoi just oman autonsa vaihteiston.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Menee offtopic osastoon, mutta onko kukaan ajanut T7 moottorilla ilman muutoksia?! Lähinnä vain mielenkiinnon vuoksi asiaa pohdin.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jalmari_ kirjoitti: Vihjeenä: kannattanee ostaa se muutaman euron kalliimpi Bosch, mikäli sisältäisi uudet uzzi-prikat. Näitä Motonetin halvemman version kuparisia ei suositeltu, joten laitoin vanhat uzzit. Nämä kuitenkin oli melko syöpyneet. Tämää ei johdu etanolista, vaan ulkopuolisten sääolojen vaikutuksesta.
Oman kokemukseni mukaan Boschin suodin ei sisällä tiivisteitä ollenkaan.. Halvempi tarvike sisältää juuri nuo mainitsemasi kupariset.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jalmari_
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 15:32

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja Jalmari_ »

Se oli huono vinkki sitten. Laitoin Hylomaria väliin ja tilanne korjaantui ainakin toistaiseksi. Jostain hydrauliikkaliikkeestä varmasti saa noita prikkoja, jos vain koon tietäisi. Niistä kuparisistahan sen olisi tietty nähnyt. Laitoin ne korjaamolla öljyastian päälle vähäksi aikaa ja unohdin. Siivottu sittemmin jonnekin, kun on yhteiskäytössä nämä tilat.
Vastaa Viestiin