9-3:n voima kateissa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
kikaa
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Loka 04, 2010 23:43
Paikkakunta: Muurame

9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja kikaa »

9-3 (T7) alkoi sitten temppuilemaan. Autossa stage 1 softa ja tuntuu kuin joku olisi vaihtanut vakiopurkin tilalle, voima on kateissa mutta mitään muita oireita ei ilmene, ei vikakoodeja ym. Turbo on vaihdettu noin 50tkm sitten ja tulpat 10tkm sitten, eli uudet 7-tulpat varmaan ensimmäisenä vaihtoon. Sid info näyttää mifejä vaihdellen, mutta keräilee niitä kuitenkin useempia kymmeniä, mutta näin on tehnyt myös toimiessaan. Mistä muualta kannattaisia vikaa lähtee kaivelemaan, en jaksa uskoa että turbo vetelee viimesiään?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Katsoppa SID Infosta mReq ja mAir arvot sekä Pinl täyskiihdytyksessä. Massamittari tai ilmavuoto on ne todennäköisimmät, voi olla myös EVAP takaisku rikki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kikaa
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Loka 04, 2010 23:43
Paikkakunta: Muurame

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja kikaa »

Pinl arvo ~1700 ja tosiaan mReq näyttää noin 200-300 enemmän kun mAir, voiko tosta päätellä että IMMu?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sopisi olemaan se EVAP takaisku, koita irrottaa ja tulpata R-letku, tuleeko sen jälkeen tehoja?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kikaa
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Loka 04, 2010 23:43
Paikkakunta: Muurame

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja kikaa »

Mistä kohdin tuo letku löytyy, ei sattus oleen kuvaan? :o
kikaa
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Loka 04, 2010 23:43
Paikkakunta: Muurame

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja kikaa »

http://media.photobucket.com/image/saab ... CF2609.jpg

Tuon letkun tukin, mutta ei mitään vaikutusta? :|
Harzza
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 21:03
Paikkakunta: Akaa

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja Harzza »

Minulla aikanaan veti viallinen immu tehoja pois ja kiihdytys oli epätasaista. mReg ja mAir eivät silloin kulkeneet tasapainossa toisiinsa nähden. Noiden arvojen pitäisi aika hyvin seurata toisiaan 200-300:n ero on kyllä liian suuri.
Jäsen: 5215

SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
kikaa
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Loka 04, 2010 23:43
Paikkakunta: Muurame

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja kikaa »

Eiköhän sitten seuraavaks toimenpiteeks immun putsaus ja kaikki letkut läpi saippuavedellä ilmavuotojen paikantamiseks. Lähinnä mietityttää, että saavatko esim. PCS:llä paikannettua vian rikkinäiselle immulle tai muulle osalle vai onko hakuammuntaa jos/kun joutuu osia vaihtelemaan.
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Tämä ketju lienee asialleni kaikkein lähellä totuutta joten jatketaan tähän.

Asiaan:

Autoni saab 9-3 aero vm. 2001 ( T7 ) kävi penkissä sunnuntaina eikä ihan tullut sitä mitä piti noilla palikoilla oletettavasti irrota.

Autossa:
- softa stage ( normaali bensiini )
- 2.5" downpipe keskivaimentajalle asti ( mitsun kisakatti )
- cooleri
- "avarempi imuputki" ( OLI ! )

Tulokseksi saatiin 215hp / 341Nm :o :cry:

Paikanpäällä kartoitettiin vikojen mahdollisuuksia ja "koeponnistettiin" yleisinä vikoina olleet takaiskut -> ei vaikutusta.

Sitten alettiin seuraamaan mReq / mAir arvoja jotka eivät todellakaan täsmänneet..

Tässä muistiinpanoja penkityksen aikaisesta ajosta.

3000 - 4000rpm pyynti 1180, saanti n. 1000

n. 5000rpm pyynti 1180, saanti n. 900

+ 5000rpm pyynti 1180, saanti n. 850-900

Todettiin siis että jostain kusee välistä tai sitten IMM paskana.

Ensimmäisenä koitin toisella immulla, ei vaikutusta.

Toisena rupesin epäilemään turbon ja imuputken liitosta, sen irroitettua huomasin sen olevan alta märkä ja o-renkaan venähtäneen. Vakio V-panta jotenkin pakottanut sitä kiristettäessä vinoon. -> Uusi o-rengas tilalle ja vakio imuputki paikoilleen, V-panta niin hyvin kiinni kun voi tuon alkuperäisen rimpulan saada... ( onko muilla korvaavia vaihtoehtoja tullut eteen? ) Nyt liitos näytti suht tasaiselta ja hyvältä.

Koeajolle, ja tadaa arvot nyt ajon aikana mitattu :

3000-4000rpm pyynti 1180, saanti 1065

n.5000rpm pyynti 1180, saanti 1080

+ 5000rpm pyynti 1180, saanti 1060-1080

nämä arvot mitattu 3 vaihteella, vielä yksi rohkea veto 4 vaihteella näytti 5500 rpm kohdilla pyynniksi 1105 ja saanniksi 1085.

Parannusta siis huomattavissa mutta edelleen n. 100 milligrammaa hukassa.. ?

En vieläkään luota tuohon alkp. v-pantaan ja sen tekisi mieli vaihtaa johonkin jykevempään että voisi olla varma tuosta tiiviydestä.

Ahtaa melko tasaisesti Sidin mukaan 3000rpm - 5000rpm alueella 1.0 - 1.1, ennen rajoitinta kuitenkin 5- 6000rpm kohdalla putoaa n. 0.9

Ennen liitoksen muutosta, penkissä ahdot putosi jopa 1.1bar -> 0.7 bar asti mitä enemmän tuli kierroksia.

Johan tuli tarinaa, mutta oliskos jollain fiksummalla tähän jotain sanottavaa ? :)
Uudella tehon mittauksellahan sen eron nyt näkisi, mutta ei viitsisi mennä toteamaan heti uudelleen, että " jahas ei vielä.. " :D
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Nonni taas 100mg puutteinen, niinkuin mullakin aina ollut ja monella muulla. Eli valmiissa softissa ei varmaan missää ole kohdillaan.
Lääke jota aina tarjotaan ensimmäiseksi:
"mAir tipahtaminen johtuu joko siitä että jossain on ahtovuoto, tai
sitten BoostCal.regmappia tarvii kiristää."
Toinen metodi:
Joku on saanut tuon satasen gäpin kuntoon koskematta softaan vaihtamalla uuden varmasti ehjän ilmamäärä/massamittarin eli immun.

Jeippo on saanut omien sanojensa mukaan BoostCal.regmap säädöllä toimiin täydellisesti softansa. Puolivuotta olen tässä odotellut että hän meilais mulle sen, että voisin verrata omaani :roll: itsellä ei nyt aika ja mielenkiinto riitä sen hieromiseen.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Aivan, tuosta minulle jo informoitiinkin että 100 eron saisi kurottua tuota säätämällä..

Toista IMM tosiaan tuli koitettua, 2004 vuosimallin 87tkm ajettua, todennäköisesti toimivaa, mutta mistäänhän ei voi olla varma muutakuin tehdasuudesta, mitä ei viitsi kokeilu mielessä hankkia.. :)

Nämä nykyiset paremmat tulokset sain samat molemmilla IMM, omalla putsatulla ja tuolla lainassa olleella.
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Onko peruspaineet tarkastettu/säädetty?
#3929
Saab 9-3 ss -05
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Jaa niimpäs on unohtunut testinki teikäläiselle sen binin lähettäminen...ja vieläkin sen säätö kesken :D pistä mailis kun kerkiät..vaikka tässä puolenvuoden sisään ;D
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Peruspaineille ei ole tehty vielä mitään, huomenna on ohjelmassa se.
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3:n voima kateissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Softassa on suhteellisen kireä boostcal.regmap jo, tarpeen tiukemmalle voi todentaa SID Infosta, jos PWM on jo 980 niin softan muokkaus ei vaikuta mitään. Lähtisin peruspaineen pienestä nostosta ja kaikkien mahdollisten vuotojen eliminoinnista. Hyvin usein myös lievästi huonokuntoinen ilmamassamittari on syyllinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin