900 penkinlämmittimet rikki?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
JTK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 02, 2004 17:49
Paikkakunta: Espoo

900 penkinlämmittimet rikki?

Viesti Kirjoittaja JTK »

Molemmat etupenkinlämmittimet ovat hengettömia...valo syttyy painikkeeseen ja penkin alla olevat piuhat ovat kiinni. Mistäs seuraavaksi voisi etsiä vikaa?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Penkin sisällä olleet vastuslangat ovat tod. näk. palaneet poikki. Mikäli penkinlämmittimien sulake ei ole kärähtänyt ja piuhat ovat kiinni istuimissa, ovat vastuslangat "kaput".

Penkissä on kaksi vastuslankapiiriä, jotka yhdistyvät toisiinsa, istuinosatyynyn vastuslankalämmitin ja selkänojan vastuslankalämmitin. Jos jompikumpi jostain syystä ei toimi, ei toinenkaan toimi.

Ongelma on korjattavissa vaihtamalla penkkiin uusi vastuslanka / uudet vastuslangat. Esim. meikäläisen NG900:een on vaihdettu kaikki etupenkkien vastuslangat PCS:llä. Olen myös kuullut, että joku olisi itse korjaillut noita vastuslankoja, mutta itse en ole viitsinyt edes yrittää sitä, kun en usko, että vastuslanka välttämättä toimisi korjauksen jälkeen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
akim
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 16:44
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja akim »

Minkä hintaiset langat noi on,voisko itse laittaa uudet penkkeihin.Tuleekos ne johonkin kankaaseen liimattuna vai irrallaan.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

akim kirjoitti:Minkä hintaiset langat noi on,voisko itse laittaa uudet penkkeihin.Tuleekos ne johonkin kankaaseen liimattuna vai irrallaan.
Jaa-a, enpä muista tähän hätään ulkoa tuota hintaa (arvio joku ~ 60 € ???). Kysypä hintaa Pro-Car Serviceltä.

Langat tulee irrallaan. Vanhat langat pitää irrottaa penkin vaahtomuovista, johon ne on liimattu ja uudet langat liimataan kiinni samaan vaahtomuoviin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Turbo Sensonic kirjoitti:Olen myös kuullut, että joku olisi itse korjaillut noita vastuslankoja, mutta itse en ole viitsinyt edes yrittää sitä, kun en usko, että vastuslanka välttämättä toimisi korjauksen jälkeen.
Kyllä se lanka toimii aina kun virta kulkee. Ei muutama - muutamamakymmen juotosliitosta keskellä lankaa pilaa sitä.

Vanhemmiten langat hapristuvat ja uusia katkoksia ilmeenee tihenevään tahtiin, mutta ei noin uusissa autoissa vielä pitäisi siitä olla ongelmaa.
Hankalin vaihe vastuksen korjaamisessa on istuinverhoilun irrotus, mikä oikeastaan vaatii penkin irrottamisen. Muuten on helppo homma.

Vastuselementti tulee tarrapintaiseen taustakankaaseen liimattuna, eli langat eivät ole ihan täysin irrallaan. Vanhan elementin liima on saatava liuotettua pois niin että pehmustevaahtomuovi säilyy ehjänä, väkisin repimällä ei onnistu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, minullakaan ei oikein nuo penkinlämmittimet pelaile! :? Mutta pitää sitä kait minunkin sitten kysäistä tuolta ProCarista, jospa sieltä selviäisi asia etiäpäin paremmin.

Liekkö tuo vaihto-operaatio isokin homma? Kauankohan siihen aikaa menee näin aloittelijalla? Jos menisi tuntiin, niin senhän voisi teettää sitten muualla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

lämmitin?

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Jos ei jaksa/viitsi lankoja parsia eikä uusiakaan halua liimailemaan alkaa niin on myös olemassa Pohka- ja King-merkkisiä jälkiasennuslämmittimiä alkuperäisen istuinverhouksen alle tyyliin vanhat saabit -75 mallista n. -87 mallisiin käytetyt. Malliltaan sääskiverkkoon kudottu vastuslankahässäkkä, lämmitetystä alasta tulee pienempi mutta sopii just eikä melkein keskellä penkkiä olevien muoto-ompeleiden väliin. Itse satkuuni (-91 GLE) moisen rempan tein, tonnikala sai vain pari liitosta alkuperäiseen vastukseen). Selkänojaosan jätin satkussa alkuperäiseksi, vaihdoin pelkästään peppupuolen vastukset, selkänojakappale jäi toista remppaa odottelemaan. Vastukset sarjaankytketyt, eli jos toinen on pimeä ei ensimmäinenkään lämpene.

teevee P:n Vee
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

juhokare kirjoitti:Liekkö tuo vaihto-operaatio isokin homma? Kauankohan siihen aikaa menee näin aloittelijalla? Jos menisi tuntiin, niin senhän voisi teettää sitten muualla.
Olen omin silmin nähnyt, kuinka PCS:n Pete tekee tuon vaihdon noin puolessa tunnissa. Mutta Pete onkin ammattilainen ja tosi nopee verrattuna meihin amatööreihin :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Pitänee sitten ottaa PCS:ään yhteyttä, jos sieltä nyt jotain vastattaisiinkin... :D Ja puoli tuntia ei kyllä ole paha aika...
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin