NG900 Pakoputki

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Artzzi
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Loka 05, 2010 05:03
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa, Lohja

NG900 Pakoputki

Viesti Kirjoittaja Artzzi »

Moro,

Saabissani on melko jumalaiset pakoäänet, kun putki on moottorin alta poikki.
Elikkä suunnilleen öljypohjan kohdilta on semmonen joustava putkenpätkä poikki ja pitäisi saada tietää sen halkaisija, jotta voin biltemasta tai motonetistä käydä ostamassa uuden siihen.
Edellinen omistaja oli sitä jo kertaalleen korjannut kahdella klemmarilla ja karlens siideri tölkillä.. :roll:
Auto on -95 900SE 2.0 vapari.

T.Artzi
Suap eestä ja suap takkaa..
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1462
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: NG900 Pakoputki

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kumman mallinen putki tuossa on, onko jousto ennen vai jälkeen katalysaattorin, kuvauksesta päätellen tuossa on katti jouston jälkeen?

Olisiko putk tuosta kohden jopa 3", saattaa olla 2.5":nenkin, en nyt tähän hätään muista, mutta todennäköisesti jouston vaihto auttaa kuukaudeksi ja sitten putkea saa parsia lisää, eikä tuota pääse hitsaamaan kunnolla irroittamatta etuputkea autosta.

Uusi etuputki maksoi viime vuonna ~130€ tarvikeosana, tosin motonet ei moista pidä listoillaan, joten jos sellaisen haluaa, niin pitää käydä varaosaliikkeessä tai tilata nettikaupasta.

Olisiko tuollainen putkisto:
Kuva

Kuva on Bosalin katalookista.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Artzzi
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Loka 05, 2010 05:03
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa, Lohja

Re: NG900 Pakoputki

Viesti Kirjoittaja Artzzi »

Juuri kuvan mukainen, jousto ennen kattia.
Onko tuota joustoa mahdollista vaihtaa, vai laitanko Karlens tölkin tilalle Sandels tölkin ja toivon, että se kestää sen kuukauden ja laitan taas uuden tölkin tilalle, kun alkaa pörinä kuulumaan...?
Suap eestä ja suap takkaa..
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1462
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: NG900 Pakoputki

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kyllä sen jouston voi vaihtaa.

Tarvitset uuden jouston, putken ja sarjan väliin uudet tiivisteet, uuden pakoputkiklemmarin ja pakoputkitahnaa.

Ensin vanha etuputki irti, pakosarjasta 4 kpl 16mm kannalla olevaa mutteria, liitos auton alta irti ja ripustuskumeista putki pois.

Jos vanha jousto ei ole irtipoikki, niin ennen sen pois leikkaamista hitsaa tuen pitämään molempia putkenpätkiä paikallaan, sitten vanha joustopala laikalla pois ja uusi hitsaamalla tilalle, sitten vaan asentamaan putki takaisin paikalleen.

Fairy tms. pesuaine toimii noissa ripustuskumeissa liukasteena, jos sattuvat vaikka olemaan tiukat venytellä paikalleen, paikalleen laitto kannattaa aloittaa noista kumeista.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
knutari
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 12:01
Paikkakunta: Anjala

Re: NG900 Pakoputki

Viesti Kirjoittaja knutari »

Vaihdatin koko pakoputkiston + lambda-anturin NG900; 2,0i vm.-96:een tammikuussa, kokonaiskustannus oli 498 euroa, josta työn osuus 60 euroa, eli 1 tunti. Minulla alkoi myös joustopätkä vuotamaan ja putkistoa tutkiessani arvelin, että kannattaa vaihtaa koko putkisto kerralla. Työ tehtiin Anjalankosken Auto- ja rengasasennuksessa. Ehkä jostain olisi saanut putkiston jonkun verran halvemmalla, mutta itselläni kun ei ole muuta tallia kuin pohjolantalli ja se oli tammikuussa aika kylmä joten.... :D
Jalmari_
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 15:32

Re: NG900 Pakoputki

Viesti Kirjoittaja Jalmari_ »

Mulle vaihdettiin kans pelkkä jousto-osa. Se kun kuuluu katin kanssa samaan pakettiin. Kustannus 60€ + osat, jotka itse hain Motonetistä. Tekijä venäläinen korjaaja, joka kommentoi jälkeenpäin "p*ska työ". Kaikissa korjaamoissa ei kokemukseni mukaan aleta moisia ranetuksia tekemään, vaan pitää olla uutta bolt-on osaa. Puolitoista vuotta ajettu jo.

Ei se ainakaan kolmetuumainen ole - voi olla vain kaksituumainen (51mm). En muista varmasti.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1462
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: NG900 Pakoputki

Viesti Kirjoittaja ippe »

Vanhemmissa vapareissa (94-95) jousto osa on eri palassa kuin katti, kuten aikasemmin linkittämästäni kuvasta näkyy.

Uudemmissa taisi olla jousto katin jälkeen?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Jalmari_
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 15:32

Re: NG900 Pakoputki

Viesti Kirjoittaja Jalmari_ »

Aivan totta: jos olisin kuvaa katsonut tarkemmin, niin erilainenhan se tuossa on.
Mun -97 mallissa jousto on siis myöskin katin edessä. Siellä suunnilleen, mistä taittaa koneen alle. Se vaan kuuluu siinä mallissa samaan palaseen katin kanssa.
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Re: NG900 Pakoputki

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Jos putkessa on samanlaiset liitokset kuin kuvassa niin putken osat irtoavat liitoksista helposti. Viikko sitten vaihdoin pelkän takapöntön ja taitoi siihen mennä vartti aikaa. Työmäärä ei ainakaan ole paha, jos vaihtaa uuden etuputken.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1462
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: NG900 Pakoputki

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos vaihtaa lambda-anturin samalla uuteen, niin tunnissa näppärä kaveri vaihtaa tuon etuputken, vanhan lambdan kanssa voi mennä hetki enemmän anturin irroittamisessa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Vastaa Viestiin