Irroitettavan vetokoukun huolto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Irroitettavan vetokoukun huolto

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Tätä asiaa tuskin liikaa muistutetaan. Eli jos koukku on pitkän aikaa käyttämättömänä, oli se sitten piilossa tai esillä, niin sillä mekanismilla on tapana jumittua esim. ruostumisen seurauksena. Lukitustappi sitten voi tarpeettoman väännön takia katketa tms. Joten muistakaa öljytä (esim. synteettinen spray-vaseliini tms.) ja herkistellä sitä välillä, niin pysyy kallis koukku käyttökunnossa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
linkkimasto
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Irroitettavan vetokoukun huolto

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Baasenar puhuu asiaa, omassa ng:ssa oli irrotettava fixus- koukku ollut paikallaan useamman vuoden kertaakaan irrottamatta. Irrotin sen sitten viime kesänä: ei inahtanutkaan lukitustappi->irrotusöljyä, odottelua, nitkuttelua, ei lähde. Lisää öljyä, kiskomista ja naputtelua. Muutaman tunnin liuotuksen jälkeen lähti lekan ja ähellyksen jälkeen irti. Aivan paksussa ruosteessa koko irto- osa ja kiinnitysputki myös, vesi oli lirunut saumasta sisään ja ruostuttanu totaalisesti koko homman. Kolistelin ja harjailin irtomoskat pois, rutkasti ruostesuojaöljyä perään, ja laitoin sen peitetulpan paikalleen. Poistin ruosteet harjalla koko koukkusysteemistä ja maalasin ja massasin. Nyt vajaan vuoden jälkeen ajattelin tarkastaa tilanteen. Ei tuolle koukulle siis kovin paljon käyttöä ole... Kannattaa siis todellakin tarkastaa se vetokoukku edes kerran vuodessa, ja irrottaa irto- osa kun ei käyttöä ole.
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
Vastaa Viestiin