9-3:n turvallisuus?
9-3:n turvallisuus?
Olen hankkimassa uutta autoa ja tärkeä kriteeri valinnalle on turvallisuus. Näin vuoden ikäisen lapsen vanhempana turvallisuuden merkitys on korostunut ainakin itselläni.
Saabillahan on perinteisesti ollut hyvä maine turvallisena autona ja mallina 9-3 tuntuisi sopivalta. Vuosimallit 1998-1999 olisivat suunnilleen sopivassa hintaluokassakin.
Tällä valinnalla ei tarvitsisi hankkia farmaria, mutta vaunut mahtuisivat silti mukaan.
Löysinkin 9-3:n törmäystestin tuloksen Autoliiton sivuilta ja arvioinnissa tuli neljä tähteä viidestä. Moitteita tuli lähinnä etutörmäyksestä.
"Aiemmin testattuun Saab 900:aan verrattuna 9-3:n turvaominaisuuksia on kehitetty. Etutörmäyksen tulokset olivat kuitenkin pettymys. Kuljettajan ja matkustajan rintaan kohdistui liiallinen rasitus ja matkustamon ovien ja katon vauriot olivat suuret"
Testissä ollut auto oli vuosimallia 1999 mutta käsittääkseni 1998 vuoden malleissa ei ole mitään eroa uudempaan?
Muutenkin minua kiinnostaisi kuulla muiden kommentteja aiheesta. Oletteko esimerkiksi nähneet muiden törmäystestien tuloksia? Kaikki kommentit otetaan kiitollisena vastaan.
Saabillahan on perinteisesti ollut hyvä maine turvallisena autona ja mallina 9-3 tuntuisi sopivalta. Vuosimallit 1998-1999 olisivat suunnilleen sopivassa hintaluokassakin.
Tällä valinnalla ei tarvitsisi hankkia farmaria, mutta vaunut mahtuisivat silti mukaan.
Löysinkin 9-3:n törmäystestin tuloksen Autoliiton sivuilta ja arvioinnissa tuli neljä tähteä viidestä. Moitteita tuli lähinnä etutörmäyksestä.
"Aiemmin testattuun Saab 900:aan verrattuna 9-3:n turvaominaisuuksia on kehitetty. Etutörmäyksen tulokset olivat kuitenkin pettymys. Kuljettajan ja matkustajan rintaan kohdistui liiallinen rasitus ja matkustamon ovien ja katon vauriot olivat suuret"
Testissä ollut auto oli vuosimallia 1999 mutta käsittääkseni 1998 vuoden malleissa ei ole mitään eroa uudempaan?
Muutenkin minua kiinnostaisi kuulla muiden kommentteja aiheesta. Oletteko esimerkiksi nähneet muiden törmäystestien tuloksia? Kaikki kommentit otetaan kiitollisena vastaan.
Ruotsissa on kerätty tilastoa ei laboratorio olosuhteista:
http://www.folksam.se/forskning/index.htm
Tuossa siis miten on ihmisille käynyt todellisissa tilanteissa.
Laboratorituloksia löytyy lisää tuolta: http://www.carsafety.org
http://www.folksam.se/forskning/index.htm
Tuossa siis miten on ihmisille käynyt todellisissa tilanteissa.
Laboratorituloksia löytyy lisää tuolta: http://www.carsafety.org
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Kysytäänpäs tässä samassa ketjussa niin ei tule liikaa ketjuja.
Eli eri autoja vertailutuani SAAB 9-3 alkaa tuntua parhaalta vaihtoehdolta minulle ja kyseessä on lähinnä vuosimallit 1998-2000.
Nyt kiinnostaisikin tietää, että onko näiden vuosimallien välillä autossa tapahtunut mitään isompia muutoksia? Eihän netistä löytyisi mitään sivua, jossa olisi tietoa näistä vuosimalleista, kuten erilaisista kone ja varusteluvaihtoehdoista? Onko esimerkiksi 2.0 litran turbottomalla moottorilla olevasta autosta kuinka paljon erilaisia malleja (SE...)?
Eli eri autoja vertailutuani SAAB 9-3 alkaa tuntua parhaalta vaihtoehdolta minulle ja kyseessä on lähinnä vuosimallit 1998-2000.
Nyt kiinnostaisikin tietää, että onko näiden vuosimallien välillä autossa tapahtunut mitään isompia muutoksia? Eihän netistä löytyisi mitään sivua, jossa olisi tietoa näistä vuosimalleista, kuten erilaisista kone ja varusteluvaihtoehdoista? Onko esimerkiksi 2.0 litran turbottomalla moottorilla olevasta autosta kuinka paljon erilaisia malleja (SE...)?
Mun mielestä kannattaa katsoa autokohtaisesti noi varusteet, ne vakiovarusteet muuttuu kuitenkin niin usein. SE-mallissa on ihan hyvä varustus yleisesti, ja tavallisessa kannattaa katsoa tarkempaan. Noista autotalleista sun muista hakukoneista näkee aika hyvin auton varustetason.
BMW 320dA Coupe LCI
Vaparissa ja Turbossa SE-malissa samat varusteet:
sumuvalo, automaatti-ilmastointi, cruise, parempi ajotietokone, Saab-sterkat, nahkapalkeet ja -ratit(?), meikkipeilit valoineen ja tietysti SE-merkki lokasuojassa
Muita vakiovarusteita: sähkölasit joka nurkassa, ABS.
sumuvalo, automaatti-ilmastointi, cruise, parempi ajotietokone, Saab-sterkat, nahkapalkeet ja -ratit(?), meikkipeilit valoineen ja tietysti SE-merkki lokasuojassa

Muita vakiovarusteita: sähkölasit joka nurkassa, ABS.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jos laajennetaan keskustelua myös ng900:seen, niin lukiko kukaan uusinta TM:ää? Aika jännä juttu että Euro NCAP-testeissä ng900 sai vaan YHDEN tähden. Todellisia kolareita tutkittaessa ng900 on kuitenkin kärkikastissa uudempien autojen kanssa turvallisuudessa...eikä tuo kärkikasti ollut kovin suuri.
1994 Scarabe´-green 5d Saab ng900 16v IC Turbo Maptun stage1.