9-3 2.0tA ongelmia

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Tulipa tänään käytyä hakemassa elämäni ensimmäinen 9-3.
Korilta ja tekniikalta paljastui erittäin hyväksi, turbo vaihdettu juuri mitsuun ja jakopää rempattu reilu vuosi sitten. Koeajolla kaikki ok, moottorin käynti kuulosti erittäin hyvälle.

Yllättäen loistavalla tuurillani, kauppojen jälkeen jostain apulaitteiden tienoilta alkoi kuulua outo kalkatus. Ääni ei suoranaisesti seuraa kierroksia (ei ole mikään magneettiventtiili tms), huomasin myös että moniurahihna oli mennyt varsin heikkoon kuntoon. 350km ajon jälkeen oli tarkoitus lähteä takaisin joensuuhun, mutta saab ei suostunutkaan käynnistymään!? Hörähtää mutta ei jää käyntiin, toimivaa DI-kasettia kokeiltu mutta ei vaikutusta. Oli pakko jättää 9-3 suonenjoelle ja lähteä sunnyllä takaisin kotiin... :evil:
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No apulaitepiirin kalkattajan saa melko hyvin selville remmin poistamalla ja pyörittelemällä rullia ja apulaitteita.
Käyntiinlähtöongelma lienee bensapumppu jos et siinä välissä softaa tai avaimia ehtinyt vaihtaa kun ajoneston toiminta tekee saman myös.
Mikä vuosimalli/ konetyyppi ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Vuosimalli on -01. Itse en ole softaa muuttanut ja RE85 oli ensimmäistä kertaa tankissa. Voiko mahdollinen olla myös asentoanturi? Jakopää kuulosti todella hyvälle koeajojen aikana. Toinen häiritsevä asia oli satunnainen resonanssiääni kick-downilla joissain tilanteissa, tuli mieleen esimerkiksi pakoputken osuminen koriin tai öljypohjaan.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja SS »

Itse en ole softaa muuttanut ja RE85 oli ensimmäistä kertaa tankissa
Softa kuitenkin päivitetty RE85:lle?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Kylläpä on, tosin itse en ole sitä tehnyt kuten olen maininnutkin. Suorsa kuulema tältä foorumilta on sen tehnyt kyseiseen autoon.


DW300- pumppu löydetty ja sovitellaan viikon aikana paikalleen. Taidan samalla hihnan vaihdon ja apulaitteen vian etsinnän yhteydessä kiristää nuo hihnapyörän torxit (toivottavasti tuo ääni ei nyt tule sieltä, tosin eiköhän siellä olisi täystuho 350km aikana tullut).
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1469
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kalkattajaksi veikkaisin ilmastoinnin kompuraa, jos kompura on jumissa, niin ~1800mm pitkä hihna tilalle ja kompura jää pois käytöstä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

hihnapyörän laakeri jos porsii niin samalla lailla voi kolkuttaa... Remmi pois ja pyörittelee niin selvinnee
XC70 D5 -11
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Moniurahihnan ohjainrullan laakeri on todella väljä, uudet rullat ja hihna kiinni loppuviikosta niin selviää tuleeko ääni siihen vai lähteekö jakopää seuraavana auki.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Bensapumppu vaihdettu, ei lähde vieläkään käyntiin. Edes tulpat eivät kastu, voiko olla että polttoaineensuodatin on tukkeentunut välittömästi etanoliin vaihtaessa?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Lähteekö se pumppu kuitenkin käyntiin ja letkuiksi on valittu nimenomaan bensaa myös ulkopuoleltaan kestäviä versioita?
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja Zebe »

On valittu todellakin ja näkypä entinenkin pumppu olevan vielä ehjä! Todella omituista, tulpat eivät kastu mutta polttoaine haisee kun yrittää startata... Ettei olisi biopower-koodissa joku moka ja sen takia ei tule soppaa tarpeeksi.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Vaikea kuvitella, että koodissa olisi mitään tyräystä tapahtunut, se sama softa kun varmaan syötetään ilman muutoksia kaikkiin konvertoitaviin T7-bokseihin.
Ecuhan voi olla myös viallinen, joskin vika on harvinainen. Tämäkin on helppo todeta, jos jostain saa toisen boksin testiin.
Ei se bensansuodatinkaan ihan mahdoton ajatus ole, mutta vaikea kuvitella sen menneen noin nopeasti tukkoon. Ei ole paha homma vaihtaa, mutta aikaa siihen saa tapettua paljonkin, kun yrittää varjella pantoja yms ylimääräiseltä tuholta.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Lisätäänpä, että nyt vielä kokeilin startata kun on vähän virtaa jäljellä ja kierroslukumittari ei heilahdakkaan kun starttaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Niin paljonko ehdit sillä etanolilla ajella ? Vai sammuiko kohtsillään tankkauksen jälkeen ?
Eipä se bensasuodatin paljoa maksa että vaihtoon vaan.

Kyllähän sitä starttipilottia vois suihkuttaa imusarjaan samalla kun starttaa (vaikka sen pienen huohotusletkun kautta), jos lähtee pidemmäksi aikaa käyntiin niin kyllä se polttoaine jonnekin matkalle jää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 2.0tA ongelmia

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tuonhan pitäisi kuitenkin viitata siihen, että ecu ei saa kierroslukutietoa eli vika todennäköisesti kampuran asentoanturi?
Vastaa Viestiin