Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 683
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Saab 9-3 Aero 2001, autoon on laitettu perinteiset varmat viritykset ja kulkupuoli on kunnossa. Ajettavuus, siinä haaste. Joku käytti termiä, auton on kuin siwan ostoskärryt jotka eivät mene suoraa, tämä on hyvä vertauskuva. Ongelmana on satunnainen "vaplaaminen/ratin tärinä" sekä ajoittainen puoltaminen nopeudessa 80-120 eli Suomen nopeuksissa. Mitä autolle voisi tehdä? Autolla ajettu tasan parisataatyyseniä.

Seuraavat on jo tehty:
- uretaanipuslat edessä
- uudet Michelin 215-45-17 renkaat ( on tasapainossa )
LahJa
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Syys 17, 2011 16:32
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja LahJa »

Vanteethan voi ravistaa myös? Alustasarja lienee seuraava etappi ajettavuuden parantamisessa, itellä kolkissa Konin Sport Kit alla ja on hyvä, joskin jo kilometrejä nähnyt. Noitahan on monentyyppisiä (hintasia), joten varmasti myös sulle löytyy omanlainen: esim. jäykkyys ja/tai korkeussäädettävä, tai ihan vain kiinteä X mm madaltava..

-Jarkko
EX -01 OG93 2.0t
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 683
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Vika ei ole vanteissa, koska auto voi mennä hetkittäin suoraa ja vakaasti. Ohitustilanteissa omalle kaistalle pääseminen ja siellä pysyminen ohituksen jälkeen on haastavaa. Tämä on sitä ajettavuutta, tätä autoa ajetaan! :D
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja stara »

kolkista on vähällä rahalla tehty paljon "urheilullisempi" kuin esim femmasta. Tarkoitettu tosin vain kaupunkinopeuksissa urheiluun.
Myyntiesitteitä on unehtunut, jotta tuunattaessa siitä tulee "liian urheilullinen"
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja UC »

Onko rengaskoko muuttunut sitten edellisen rengastuksen, jolloin kärry vielä meni aina suoraan?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ettei vaan olisi jompikumpi ilommista vetonivelistä kuiva ja alkaa takertelemaan? Tiedän yhden tapauksen jossa ilman mitään ennakkovaroitusta kesken ohituksen nivel meni rikki ja meinasi mennä auto pusikoon motarinopeuksissa. Ratti alkoi vispata ja ohjaus puolsi kamalasti aivan yhtäkkiä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja stara »

aurauskulmat ainakin kannattaa tarkistaa, minulla laittoivat niitä viime kesänä kohdilleen ( oli 6 mm auraa ja veti pahasti), nyt kun mittasin taitaa taas olla n. 4 mm auraa, vaikka ei ole ajettu kuin jotain 5000 km. Aika varma olen mittauksesta , koska on sen verran hyvä koukku-/teleskooppikeppi itsellä, jotta sillä ei juurikaan voi tyriä. Mikä piru senkin on heti siirtänyt,joka tapauksessa hieman vetää ojaan edelleen, kesiksillä se korostuu. jarrut uusin juuri, eli eipä luulisi sielläkään nyt heti joku pala kanittavan niin rempseesti.
Tuollainen auraus/ sivuun vetävä vika ei katsarillakaan tule esiin, mikä on aikamoinen puute, sillä sehän on selkeä turvallisuustekijä.
liukkailla ei kauaa tarviste nukkua tilanteessa kun alkaa linkoamaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hietalahti kirjoitti:Vika ei ole vanteissa, koska auto voi mennä hetkittäin suoraa ja vakaasti. Ohitustilanteissa omalle kaistalle pääseminen ja siellä pysyminen ohituksen jälkeen on haastavaa. Tämä on sitä ajettavuutta, tätä autoa ajetaan! :D

Jos se ajotuntuma on vaihtelevasti ikäänkuin kylkimyyryä niin kannattaa kiinnittää huomio taka-akselin pusliin, ja korvata ne alkuperäisillä uusilla, ei siis millään vuodessa murenevilla Scantecheillä (Taiwan) tai Professional Parts Swedenillä (Taiwan). Uretaanipusla on hyvä vaihtoehto vakiolle, jämäköittää menoa huomattavasti koska ei tarjoa niin paljoa auton pitkittäissuuntaista joustoa taka-akselille kuin vakio = vähemmän muutoksia kulkukulmaan.

Tuossa hieman juttua ja kuvia vaihtotyöstä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... la#p798936
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Ratin tärinään: Kannattaa kokeilla sitä vetaria onko siinä klappia. Voi olla se vetarin holkki väljä ja vaihdelaatikon öljyt myös siten vuotaa pihalle...
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Ratin tärinää aiheutti täällä väljähköt osat etupäässä:
-vetarin holkki
-alapallo
-raidetangon pää
Vetarin/holkin väpätykset varmaankin väljistivät noita palloniveliä ja tärinät kertautuivat voimakkaiksi..

Taka-akselin camber ja auraus kannattaisi säätää jäykkärunkosilla renkailla säätöarvojen minimiin. Muuten auton perä muljuaa inhottavasti. 9-5, 9-3, Opel simmit sopii säätöön.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tämä onkin mielenkiintoinen topic. Olen jotenkin mieltänyt, että kolkin ominaisuuksiin kuuluu, että auto mene urissa kuin ajokoira ja joutuu koko ajan ohjaamaan eikä se johdu renkaista. Tuon ohituksenjälkeisen "jännittävän" tilanteen allekirjoitan täysin myös. Mulla on ainakin pyöränkulmat kunnossa joten siitä ei voi johtua. Voi olla, että osansa on 160tkm ajetuilla alustan osilla yhdessä...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja tnt »

Renkailla ja rengasmerkeillä on erittäin suuri merkitys tämän mallin ajettavuuteen...joskus luulin myös että autossa on jokin tosi pahasti vialla yrittää mennä suoralla tiellä mihin sattuu ja uraisilla tiellä ajaminen yhtä tuskaa mutta renkaiden vaihto auttoi kummasti..
9-3Aero-01
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja Cona »

tnt kirjoitti:Renkailla ja rengasmerkeillä on erittäin suuri merkitys tämän mallin ajettavuuteen...joskus luulin myös että autossa on jokin tosi pahasti vialla yrittää mennä suoralla tiellä mihin sattuu ja uraisilla tiellä ajaminen yhtä tuskaa mutta renkaiden vaihto auttoi kummasti..
OK, onko joku tietty merkki/malli/koko, joka on kolkissa edukseen? Itseäni närästää tuo alkuperäiskoko 205/50/16 joka on hemmetin kallis verrattuna esim. nykyisin hyvin yleiseen 205/55/16-kokoon ja tällaiset Hakka H:t autossa onkin alla. Tiedä sitten, että vaikuttavatko osaltaan ajettavuuteen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja ippe »

205/55R16 tuntuu sopivan alle oikein hyvin, ainakin vakioalustan kanssa.

Renkaan rungon jäykkyys ja olan muoto vaikuttat paljon tuohon ajettavuteen.
Terävillä kulmilla olevat renkaat hakevat uria ihan eri tavalla kuin pyöreäolkaiset.

Yksi tehokas tapa tärvellä ajo-ominaisuudet on liian paljon ulospäin levittävät vanteet, etenkin jos geometria etupäässä on suunniteltu niin että olkapoikkeama on negatiivinen ja ulkonöän takia vaihdetaan vanteet sellaiksi että olkapoikkeama muuttuu positiiviseksi, tälläisessä tilanteessa menevät pyöränkulmat kokonaan uusiksi, eikä tehtaan ohjearvot alkuperisille pyörille enää päde.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja matsson »

Itse en lähtisi ylikorostamaan rengasmerkkiä. Monenlaista merkkiä on ollut alla ja tärkeämpiä muuttujia ovat selvästi olleet renkaan leveys ja puslat. Oma kokemus on että etupään tukivarsien puslien vaihtaminen auttaa kiihdytysvetelyyn ja jonkin verran yleiseen urissa vetelyyn, mutta taka-akselin puslien uusiminen lisäsi vielä merkittävästi suuntavakautta ja sivutuulen vaikutus pieneni myös. Mulla auto puolsi enkä löytänyt sille lopulta mitään selitystä puslista, tukivarsista, jarruista, nivelistä, apurungon asennosta enkä auringonpilkuista, joten shimmasin taka-akselin niin että tuo laitos kulkee lopultakin suoraan. Alla on ollut konin sport kit edellisen omistajan toimesta joten sen vaikutusta ajettavuuten en osaa arvioida. Vähän tiukemmalle asetukselle olen iskareita kyllä ruuvannut mielestäni hyvällä lopputuloksella. Oikeastaan olen aika tyytyväinen alustaan nyt. Ainoa mikä vielä vähän vaivaa on ohjauksen keskialueen pehmeys. Pitäisi varmaan raidetangon sisäpäihin vielä vaihtaa uretaania. Joku 200tkm ajettu vakioalusta on varmaan aika hirveä jo stg1 tehoilla, koska itellä alkoi vasta shimmauksen jälkeen tuntumaan siltä että tehoa saisi olla lisää. Tällä hetkellä ajossa siis e85 stg1.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Vastaa Viestiin