Ng900 johtojen pähkäilyä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Eli auto alkaa olemaan nipussa, mutta parin liittimen kytkentä aiheuttaa harmaita hiuksia.

Kuva 1. Kuuluuko lambda kytkeä liittimeen, josta lähtee vihreä, musta, valkomusta ja valkoharmaa johto?
Kuva

Kuva 2. Jos lambda kuuluu kytkeä em. liittimeen, mihin kytketään tämä liitin, josta lähtee neljä sinistä johtoa ja johdot menevät jonnekin imusarjan ja ylävesiletkun paikkeille?
Kuva

Kuva 3. Ainut löytämäni liitin, johon tuo neljä sinisen johdon liitin sopisi, löytyy kuskinpuolen etukulmasta akun vierestä. Kyseisestä liittimestä lähtee neljä vihreää johtoa.
Kuva

Jos joku ystävällinen ng900 omistaja voisi omastaan näitä kytköksiä vilkaista, olisin kovin kiitollinen. Auto on siis -97 turbosatku manuaalivaihteistolla.
Viimeksi muokannut t.t.j, Pe Touko 18, 2012 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja LR »

Ainakin vm94 turbossa lambdalle vain kolme johtoa. :?
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tässä on neljä ja käsittääkseni kuuluu ollakin? Jossain vm:ssa muuttui.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja LR »

t.t.j kirjoitti:Tässä on neljä ja käsittääkseni kuuluu ollakin? Jossain vm:ssa muuttui.
Tosiaan on hyvinkin mahdollista, värien puolesta nyt menis oikeaan liittimeen. :)
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Juu kyllä ne suht samanvärisiä ovat, mutta olis kiva saada varmistus liitoksien oikeellisuuksiin ennen virtojen laittamista. Äsken koitin tarkemmin katsella noita sinisiä johtoja, ja näyttäisivät menevän läpivientikumiin imusarjan vierestä. Mitäköhän johtoja lienevät?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

Lambdoja on kolme ja neljä johtosia, vuosimallista riippuu hyvinkin. Jossakin 96 paikkeilla vaihtuu 4 johtoseen.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Voisko joku vilkaista tän omastaan, että saisin otettua ensisavut koneesta?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kävin juuri tarkastamassa omastani, vm. -96 manuaali turbo. Lambdan osalta pähkäilysi osui oikeaan eli on juuri siihen "vihreä, musta, valkomusta, valkoharmaa" liittimeen kiinni.
Sen toisen osalta en valitettavasti osaa auttaa, koska omassani näytti nuo vihreät johdot sisältävä liitin olevan tyhjillään ja sinisiä en löytänyt mistään. Voisiko olla joku lisävarusteisiin liittyvä hommeli? Omani on karvalakkivarusteinen.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kiitoksia tästä. Kyllä auto ainakin käyntiin lähti äsken. :) Muita ongelmia toki ilmeni, mutta ne eivät kuulu tähän ketjuun. :mrgreen: Vielä kun joku osaisi sanoa noiden neljän sinisen piuhan tarkoituksen?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
matsson
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja matsson »

Siniset johdot, jotka menee imusarjalle ovat mitä luultavimmin imuilman esilämmitysvastusten johtoja (aka heat plates). Eli mikäli softaan ei ole tullut muutoksia niin nuo vastukset kannattaa panna lämpeemään kuten ennenkin, koska muutoin voi kylmällä koneella olla käyntivaikeuksia.

Niin ja vielä parempi on jos revit ne heat platet huis vitelikkoon sieltä ja pistät purkkiin uuden softan. Menee hyvät ahtopaineet hukkaan tuommoisten imusarjanahdistimien kanssa.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Mihin nuo kuuluu siis kuuluu kytkeä? Ajatuksissa on kyllä ollut tuon systeemin poisto, mutta tässä vaiheessa tärkeintä olisi saada auto piakkoin ajoon.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
matsson
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja matsson »

Mulla ei ole missään NG900 sähkökuvia joten en nuista vihreistä johdoista tiedä. Näin sen voisi tsekata:
1. jännitemittarin + johto vihreeseen johtoon liittimessä ja - johto auton runkoon
2. virrat päälle ja kone käyntiin. Jännitemittarin pitäis näyttää ~12-14V
3. virrat pois
4. heat plate ohjausrele irti releboksista
5. virrat päälle ja kone käyntiin ja nyt mittarin pitäis näyttää ~0V

Testi kylmällä koneella jotta heat plate rele vetää.

Jos tuo vihreen johdon jännite käyttäytyy oletetusti niin sittenhän se on juuri se.
Releboksin kuva esim tuolta (rele C):
http://www.geocities.ws/ng900set/Electr ... lays2.html

Tämmönen testi nyt ei aivan aukoton ole mutta jos on jo vahva oletus tuosta johdosta niin...

Parasta tietysti olis kattoa ohmimittarilla tuolta releeltä yhteys sinne vihreiden johtojen liittimeen.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Uusi probleema. Konehuoneesta ei löydy pakkivalon katkaisijalle meneviä piuhoja. Olisko jollakulla kytkentäkaaviota, että näkis mistä sen piuhan pitäis löytyä? Toinen vaihtoehto on tehdä kokonaan uusi kytkentä, mutta miten? Ei oo nämä sähköpuolen asiat ihan ominta aluetta.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

pakkivalon katkaisia on vaihdelaatikon kupeessa
johto on luultavimmin jossakin siinä akun ja tulipellin tienoolla roikkumassa vapaasti voi ola kiinni myös runkopalkin kupeella jollakin nipparilla
2 napainen liitin
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ng900 johtojen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Joo siis tiedossa on, että missä tuon liittimen pitäisi olla. Ei vaan löydy ylä- eikä alakautta mistään.
Vastaa Viestiin