Kytkinpolkimen liikkeenrajoitin?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Stump
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Loka 02, 2010 18:35

Kytkinpolkimen liikkeenrajoitin?

Viesti Kirjoittaja Stump »

Moi!

2,2 TiD vm-01 ja sen kytkinpolkimen liikkeestä olisi asiaa.

Muutama päivä sitten painui kytkin velttona pohjaan, varoittamatta. Ei mitään tuntumaa tai vastetta.

Nestevuotoja ei näy, alle asetettu pahvi pysyi kuivana. Jarrunestesäiliössä näyttäisi olevan nestettä min ja max- viivojen väliin.

Joko pääsylinteri tai työsylinteri siis on luovuttanut.
Sen verran optimisti, että aloitin pääsylinteristä. Se työsylinteri kun tunnetusti on hieman työläämpi.

Uutta pääsylinteriä asentaessani tuli eteen seuraavankaltainen juttu:

Kun polkimen päästää ylös, sen liike rajoittuu sellaiseen galvanoidusta pellistä taitettuun lipakkeeseen. Tuossa lipakkeessa on aukko, johon ilmeisimmin kuuluisi jonkinlainen pehmustekumi tms.

Vastaavassa paikassa on pyöreä kumilätkä poljinvartta vastassa kun poljin painetaan ala-asentoon.

Eli tuota yläasennon pehmustekumia (?) ei nyt ollut missään. Eli polkimen liikkeen ylöspäin rajoitti ainoastaan pääsylinterin rakenne. Ei liene tarkoitus?

Vetäisin nyt rohkeahkon päätelmän sen suuntaan, että tuon pehmustekumin puuttuminen olisi johtanut kytkimen pääsylinterin rikkoutumiseen. Vanhan pääsylinterin haitarikumin alta nimittäin tipahteli muovinpalasia ja sellainen hevosenkengän muotoinen lukitusprikka ja männänvarsi irtosi sylinteristä.

:?: Ei kellään olisi kuvaa / sanallista kuvausta siitä, millainen käkkylä tuohon peltiin kuuluisi ottamaan kytkinpolkimen liikettä vastaan? :?:

Laitoin nyt pikaratkaisuna [ranehymiö] pultin ja säädin kahdella mutterilla polkimen liikkeen yläasennon siten, että poljin pysähtyy juuri kun pääsylinterin liike loppuu. Eli kun se sokka jolla pääsylinteri on kiinni polkimen varressa ei kiristy kumpaankaan suuntaan.

Kytkimen osalta homma jatkuu tänään ilmaamisella. Todellakin toivon, että pääsylinteri oli se syyllinen tuohon kytkimen toimimattomuuteen. Sen verran on tullut askaroituapaskaroitua...
Pecūniae an tribirota?
Antti_S
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Syys 28, 2008 20:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinpolkimen liikkeenrajoitin?

Viesti Kirjoittaja Antti_S »

Pitäisikö siinä reiässä olla kytkinpolkimen rajakytkin?

http://photo.platonoff.com/Auto/2006012 ... Sensor.jpg
Stump
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Loka 02, 2010 18:35

Re: Kytkinpolkimen liikkeenrajoitin?

Viesti Kirjoittaja Stump »

Bingo!

Sehän se on, http://www.ebay.com/itm/1999-2002-SAAB- ... 0850769701

Tuo laittamasi linkki ei auennut jostain syystä, mutta tuosta ebayn linkistä näkyy tosiaan ihan selkeästi, minkälainen kikkula siihen kuuluu.

Hyvä, etten vielä laittanut noita muoveja paikoilleen. Täytyy illalla kaivaa tuo osasto läpi, että missä se oikein luuraa.

Kiitokset!
Pecūniae an tribirota?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkinpolkimen liikkeenrajoitin?

Viesti Kirjoittaja tturku »

jos autossa ei ole vakkaria niin tuota rajakytkin ei varmaan löydy?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Stump
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Loka 02, 2010 18:35

Re: Kytkinpolkimen liikkeenrajoitin?

Viesti Kirjoittaja Stump »

Tuossa autossa on sellainen.
Eli kyllähän sen nyt pitäisi jostain löytyä. Purkuvaiheessa en tuosta ottanut mitään irti, joten lienee jossain vaiheessa irronnut kiinnikkeistään ja purkaessani olen vaan sen lykännyt muitten kaapeleiden joukkoon pois tieltä huomaamatta.

En ole tuota vakionopeudensäädintä juurikaan käyttänyt, joten tuota vikaakaan en ole huomannut.

Itseni tuntien mennyt jotenkin näin, peiliin saa taas katsoa ja huolella.
Pecūniae an tribirota?
Stump
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Loka 02, 2010 18:35

Re: Kytkinpolkimen liikkeenrajoitin?

Viesti Kirjoittaja Stump »

Näinhän se oli, toinen klipsu puuttui lukituksesta ja rajakytkin irtonaisena muiden johtojen kanssa syrjään siirrettynä...

Paikoilleen kun laitoin, niin ei se polkimen varsi siihen yltänyt. Löysäsin uudemman kerran ne mutterit, joilla häkkyrä oli kiinni. Meinasin, jotta se aivan ylimmäinen pultti, joka sallii sydeemin liikkua hahlossa, olisi ollut liian takana. Eipä ollut. Oli aivan etuasennossa, mutta rajakytkin ei silti ottanut kontaktia.

Sitten kädellä vääntämään sitä peltisuirua, johon rajakytkin kiinnittyy. Taipui aika helpolla. Vähän turhan helpolla mielestäni.

Eli tuo kytkinpolkimen jousi pääsee aika helpolla vetämään pääsylinterin mäntää taaksepäin yli sen normaalin liikeradan. Ajan myötä ei tehne hyvää pääsylinterin rakenteelle kun on jatkuva, ja kytkintä päästettäessä aina toistuva rasitus väärään suuntaan.
Pecūniae an tribirota?
Vastaa Viestiin