2,2 TiD vm-01 ja sen kytkinpolkimen liikkeestä olisi asiaa.
Muutama päivä sitten painui kytkin velttona pohjaan, varoittamatta. Ei mitään tuntumaa tai vastetta.
Nestevuotoja ei näy, alle asetettu pahvi pysyi kuivana. Jarrunestesäiliössä näyttäisi olevan nestettä min ja max- viivojen väliin.
Joko pääsylinteri tai työsylinteri siis on luovuttanut.
Sen verran optimisti, että aloitin pääsylinteristä. Se työsylinteri kun tunnetusti on hieman työläämpi.
Uutta pääsylinteriä asentaessani tuli eteen seuraavankaltainen juttu:
Kun polkimen päästää ylös, sen liike rajoittuu sellaiseen galvanoidusta pellistä taitettuun lipakkeeseen. Tuossa lipakkeessa on aukko, johon ilmeisimmin kuuluisi jonkinlainen pehmustekumi tms.
Vastaavassa paikassa on pyöreä kumilätkä poljinvartta vastassa kun poljin painetaan ala-asentoon.
Eli tuota yläasennon pehmustekumia (?) ei nyt ollut missään. Eli polkimen liikkeen ylöspäin rajoitti ainoastaan pääsylinterin rakenne. Ei liene tarkoitus?
Vetäisin nyt rohkeahkon päätelmän sen suuntaan, että tuon pehmustekumin puuttuminen olisi johtanut kytkimen pääsylinterin rikkoutumiseen. Vanhan pääsylinterin haitarikumin alta nimittäin tipahteli muovinpalasia ja sellainen hevosenkengän muotoinen lukitusprikka ja männänvarsi irtosi sylinteristä.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Laitoin nyt pikaratkaisuna [ranehymiö] pultin ja säädin kahdella mutterilla polkimen liikkeen yläasennon siten, että poljin pysähtyy juuri kun pääsylinterin liike loppuu. Eli kun se sokka jolla pääsylinteri on kiinni polkimen varressa ei kiristy kumpaankaan suuntaan.
Kytkimen osalta homma jatkuu tänään ilmaamisella. Todellakin toivon, että pääsylinteri oli se syyllinen tuohon kytkimen toimimattomuuteen. Sen verran on tullut askaroituapaskaroitua...