Moottoritilan pesu

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
lax
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 26, 2012 19:43
Paikkakunta: Pori

Moottoritilan pesu

Viesti Kirjoittaja lax »

Huh!

Eilen sain etujarrupalat vaihdettu ja siinä samalla moottoritilaan ruiskittu vanhaa jarrunestettä :oops: Ajattelin varmuuden vuoksi pelkän pyyhkimisen lisäksi pestä pahimmat läikät pois, kun muutenkin kertynyt töhnää konepellin alle vuosien varrelta. Alkuun huuhtelin letkulla lämmintä moottoria ja suihkuttelin Motonetin Motox liuotinpesua, annoin vaikuttaa ja loppuun huuhtelu vedellä. Jätin konepellin auki ja annoin kuivua, pahimpia vesiä otin sieltä täältä rätillä, moottorista kuivui muutenkin, kun oli vielä hieman lämmin.

Kyllähän se aamulla käyntiin lähti, mutta todella huonosti, aluksi pysyi vain hetken päällä, isommilla kierroksilla pysyi paremmin. Ajattelin käyttää hetken että kone lämpeis ja kuivuis samalla kaikki paikat, onneksi kurkein välillä konehuoneeseen ja annoin käydä sillä kituvalla tyhjäkäynnillä (ehkä olisi pitänyt tässä vaiheessa tajuta, ettei se nyt ole todellakaan normaalia) ja huomasin että katalysaattori hehkuu alta ja päältä punaisena!! No äkkiä kone pois ja kun katselin motin takaa miltä siellä näyttää, taisin nähdä pari lieskaakin :S Vettä ämpärillinen äkkiä ja päälle ja onneksi auttoi.

Aloin tutkimaan lisää ja availin kaikki mahdolliset paikat, kansi auki ja tarkastin tulpat, sulakkeet, ilmanputsari, liittimiä yms. ja yritin etsiä jotakin märkää. Viimeiseksi tajusin avata virranjakajan kannen ja siellähän oli muutama cl vettä! Muutenkin oli todella likainen, joten kuivaus, putsaus ja takaisin kiinni. Kone hörähti normaalisti käyntiin, mitä nyt tuprutti valkoista savua pakoputkesta.. Tyhjäkäynti normaali, annoin käydä niin kauan että kone lämpeni normaalisti ennen kuin tein mitään muuta ja seurailin kattia ja muita paikkoja, ettei syty jalkavaimo tuleen! :D Hetken käytyään ja vähän kaasuteltua loppui savuaminenkin ja kävin heittämässä pikatiellä lenkin ja tuntuisi olevan taas kaikki kunnossa.

Katselin jo huolissani edellisten ketjujen perusteella lambdan ja katalysaattorin hintoja ja alkoi tuskanhikeä pukata läpi..

Vaikka nyt et mitään kysykään, oli tulla pakko avautumaan kun (toivottavasti) selvisin pelkällä säikähdyksellä tällä kertaa.. Tosin aika pahalla säikähdyksellä. Saa mennä seuraavat 12 vuotta ilman moottoritilan pesua!
HA: Saab 99 -75 2.0
EX: Saab 9-3 -00 2.0i
KA: Toyota Auris -12 1.6
#5550
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Moottoritilan pesu

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Ite tyypannu ruiskupullosta pinelinee ja sit painepesurilla perään ja heti auto käymään pesun jälkeen, ei minkäänlaisia oireita ole ilmenny...muutakuin jos ei pesun jälkeen jälkikäytä konetta lämpösex. Ja näin toiminnu jo 10vuotta.
9-3.1972
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Moottoritilan pesu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Kyllähän se on selvä, että moottorin/moottoritilan pesussa on omat riskinsä. Sen takia meilläkään ei pestä konehuonetta kuin asiakkaan omalla vastuulla. Tosin...kun päivittäin pestään 2-4autosta konehuone, laskee siittä sitten mitä se vuositasolla tekee, niin muistaakseni kaksi autoa on jäänyt pesulinjalle jonkun rikkoutuneen sähköosan vuoksi.
Eli suht turvallisin mielin varsinkin näin kesä aikaan saa konetta pestä, mutta silti pitää muistaa että PIENI mahdollisuus on silti että jokin osa ottaa siipeensä vaikka kuinka huolellisesti ja pienellä paineella ja tarkasti pesisi.

Mutta pari-kolme kertaa vuoteen tulee kyllä omastakin pestyä, eikä koskaan mitään ongelmia ole ilmennyt. Että edelleenkin kauppaan kyllä mielellään paskaselle konehuoneelle pesun :)
Avatar
lax
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 26, 2012 19:43
Paikkakunta: Pori

Re: Moottoritilan pesu

Viesti Kirjoittaja lax »

jeippo kirjoitti:Eli suht turvallisin mielin varsinkin näin kesä aikaan saa konetta pestä, mutta silti pitää muistaa että PIENI mahdollisuus on silti että jokin osa ottaa siipeensä vaikka kuinka huolellisesti ja pienellä paineella ja tarkasti pesisi.
Juu, taisin sun kommentteja muistakin ketjuista lukea. Kun vaan olis ollu paineilmaa saatavilla ja heti kattonu paikat kuivaksi ja avannut sen virranjakajan kannen, joka muutenkin vaati selvästi puhdistusta, ei olis ollu mitään ongelmia. Tie sitte kuinka paljon se kärsi siitä epätasaisesta käymisestä :S Toivottavasti ei tule jälkikäteen mitään ongelmia tosta. Oppipahan taas kantapään kautta ja tietää seuraavan kerran askarrellessa olemaan varovaisempi ja selvittämään paremmin etukäteen :/

Tänään tulee vielä sellanen 140km ajoa Porista Turkuun, saas nähdä liftataanko osa matkasta :D
HA: Saab 99 -75 2.0
EX: Saab 9-3 -00 2.0i
KA: Toyota Auris -12 1.6
#5550
Vastaa Viestiin