Painetta jäähdytysjärjestelmässä
Painetta jäähdytysjärjestelmässä
Autona siis vuoden 2000 9-3 varustettuna ~stage6 + re85. Ongelmana, että ruikkii jäähdytysnestettä paisuntasäiliön korkista pihalle, kun vedättelee vähänkin enemmälti. Normaalissa ajossa ei ongelmia. Nesteet ja öljyt eivät ole menneet sekaisin eikä tuntuisi hävittävän nestettä kuin sen mitä korkista tulee ulos. Eli onkohan muita arvauksia ongelman syyksi kuin antautunut kannentiiviste? Voiko viallinen paisuntasäiliön korkki aiheuttaa tämmöistä?
Jos kannentiiviste on syypää, niin kannattaako koittaa kannen jälkikiristystä vai onko turhaa hommaa jo tässä vaiheessa?
Jos kannentiiviste on syypää, niin kannattaako koittaa kannen jälkikiristystä vai onko turhaa hommaa jo tässä vaiheessa?
Saab 9-3 Sport Sedan -07
#4467
#4467
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
-Lasse- kirjoitti:Autona siis vuoden 2000 9-3 varustettuna ~stage6 + re85. Ongelmana, että ruikkii jäähdytysnestettä paisuntasäiliön korkista pihalle, kun vedättelee vähänkin enemmälti. Normaalissa ajossa ei ongelmia. Nesteet ja öljyt eivät ole menneet sekaisin eikä tuntuisi hävittävän nestettä kuin sen mitä korkista tulee ulos. Eli onkohan muita arvauksia ongelman syyksi kuin antautunut kannentiiviste? Voiko viallinen paisuntasäiliön korkki aiheuttaa tämmöistä?
Jos kannentiiviste on syypää, niin kannattaako koittaa kannen jälkikiristystä vai onko turhaa hommaa jo tässä vaiheessa?
samat oireet ng900 -95....jälkikiristys ei auttanut...paisarin korkki raollaan vaan ajelee niin ei mee letkut paskaks ennen ku saat uuden pahvin...toisaalta omaani en oo pahvia vaihtanut joten en voi sanoa että se satavarmasti siitä johtuu.
voisko jumiutunut termari vaikuttaa tollalailla??
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
Oletko kokeillut miten käyttäytyy jos täyttää nesteen vain minimi rajan ylle? Toisella paisarin korkilla myös sama kokeilla kun ei maksa juuri mitään (senhän kuuluu päästää painetta läpi tietyn rajan jälkeen).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
kannen tiiviste
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
Ääni kannentiivisteelle. Käynyt ehkä vain säkä silleen, että ei vuoto on sylinteristä jäähdytysnesteeseen ilman, että öljyt pääsee sekoittumaan mukaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
j0ne kirjoitti:Oletko kokeillut miten käyttäytyy jos täyttää nesteen vain minimi rajan ylle? Toisella paisarin korkilla myös sama kokeilla kun ei maksa juuri mitään (senhän kuuluu päästää painetta läpi tietyn rajan jälkeen).
mulla ainaskin korkki kokeiltu...ei vaikutusta...painetta tulee siis vain sillon ku ahdattelee, jos korkki kiinni niin ylävesiletku kolminkertaistuu paineesta .
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
kohta kajahtaa ylävesi letku
jaa mistäkö tiedän 3 kertaa lentänyt vedet pellolle \o/
nyt osaan jo tarkistaa milloin on nesteet taas pitkin mäkiä
jaa mistäkö tiedän 3 kertaa lentänyt vedet pellolle \o/
nyt osaan jo tarkistaa milloin on nesteet taas pitkin mäkiä
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
Joo, kannentiivistettä veikkaan itsekkin. Lähinnä vain ajattelin, että kannattaako jälkikiristystä koittaa ennen kuin käy tiivistettä vaihtamaan. Eipä se tietysti iso homma olisi vaikkei auttaisikaan. Tiiviste on muuten vaihdettu n. 4 vuotta sitten, että olisi luullut kestävän hiukan pidempäänkin. (marmorilta ostettu tiiviste) Toivottavasti kansi ei ole kuitenkaan halki.
Saab 9-3 Sport Sedan -07
#4467
#4467
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
tiivisteen saa helposti kestämään kauemminkin
ei muuta kuin virit veke niin rupee kestämään paremmin
ihmeen kauan tolla stakella se onkin kestänyt
ei muuta kuin virit veke niin rupee kestämään paremmin
ihmeen kauan tolla stakella se onkin kestänyt
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
Eihän tuo oo kuin vähän piristetty vakiosta, ni kumma ettei kestä.
Noh, vanhan sanonnan mukaisesti: "Vauhti maksaa."
Noh, vanhan sanonnan mukaisesti: "Vauhti maksaa."
Saab 9-3 Sport Sedan -07
#4467
#4467
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
Laitetaas nyt tänne vielä tilannepäivitys. Eli tuossa kesällä tuli kannentiiviste vaihdettua ja ei ole sen jälkeen nestettä kuluttanut. Yksi kannenpulteista (ohjaamon puolelta keskimmäinen) oli löysemmällä kuin muut ja tiivisteessä/kannessa/lohkossa ei näkynyt mitään jälkiä vuodosta eli pelkkä jälkikiristyskin olisi voinut auttaa. Olin kuitenkin pulttien irroitusvaiheessa jo kerennyt purkaa kaiken muun tarvittavan kannen irroitusta varten, joten ei pelkkää kiristystä enää viitsinyt käydä kokeilemaan.
Kuinkahan pian kannenjälkikiristys kannattaisi suorittaa ettei olisi sama homma taas heti kohta esillä?
Kuinkahan pian kannenjälkikiristys kannattaisi suorittaa ettei olisi sama homma taas heti kohta esillä?
Saab 9-3 Sport Sedan -07
#4467
#4467
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
jälki kiristä vaik parin sadan km jälkeen...
mul tuli toi sama homma eteen ihan kokonaan toisen moottorin kanssa mut samassa autossa....
ja mulla tohon keittämisen vaikuttaa yksinkertasesti liian tiukalle vedetty viinasofta!
eli tarpeeks vaan kakkua ylös niin lopuu se keittäminen ja paineen tulo...eli sun tapauksessa kun samalla softalla painat meneen ni koht on sama pahvihomma tiedossa uudestaan...
Bensa AFR:t viinalla pitäis siis olla max. 14.9 ettei tota mulla tapahdu...AMW suosittelee samaiset AFR:T 12 hujakoille...
mitkäs suuttimet ja pumppu sul on?
mul tuli toi sama homma eteen ihan kokonaan toisen moottorin kanssa mut samassa autossa....
ja mulla tohon keittämisen vaikuttaa yksinkertasesti liian tiukalle vedetty viinasofta!
eli tarpeeks vaan kakkua ylös niin lopuu se keittäminen ja paineen tulo...eli sun tapauksessa kun samalla softalla painat meneen ni koht on sama pahvihomma tiedossa uudestaan...
Bensa AFR:t viinalla pitäis siis olla max. 14.9 ettei tota mulla tapahdu...AMW suosittelee samaiset AFR:T 12 hujakoille...
mitkäs suuttimet ja pumppu sul on?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
Pumppuna on Walbron 255 LPH ja suuttimina 630cc. Softa päivittyy tässä vielä syksyn aikana ja suuttimet saattavat muuttua samalla 750cc:iin.
Saab 9-3 Sport Sedan -07
#4467
#4467
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
Tutulta näytti tuo paisarijuttu. Itse vain noviisina ekalla Saabilla kävin kurssin loppuun asti eli "sulaneet pakoventtiilit, tiivisteet, jakopää, turbo ja muuta pientä. Syyksi paljastui edellisen omistajan yliviriohjelma. Taisivat pakolämmöt päästä kohtuullisen koviksi vedoissa (Primeran jälkeen tuntuivat järjettömiltä) Mutta elämä jatkuu: Napen Bp stage1 toiminut hyvin eikä vienyt nesteitä kuin hieman enää. DW200 kimppatilauspumpun asennuksen jälkeen voisi tuota RE85 kokeilla. Uutta alustaa ym tulossa vanhaan autoon, joten täytyy tässä jotain outoa Saabismia olla...
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Painetta jäähdytysjärjestelmässä
ettei vaan ois suuttimet tapissa?-Lasse- kirjoitti:Pumppuna on Walbron 255 LPH ja suuttimina 630cc. Softa päivittyy tässä vielä syksyn aikana ja suuttimet saattavat muuttua samalla 750cc:iin.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.