Alustasarja 9-3

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
MikeT
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Joulu 11, 2009 22:40

Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja MikeT »

Eli tohon vaimon kulkineeseen tarttis nyt viimeinkin vaihtaa toi alusta. Auto on vuoden 99 9-3 kaksovinen, ja siinä alkaa olemaan iskarit lopussa niin voisi samalla vaihtaa koko alustan. Mistä tällä hetkellä halvimmalla saa ja onko se Koni paras vaihtoehto, jos ihan normaali ajossa auto on?
Sitten tietty noi puslatkin pitäis vaihdella että ohjaus tulis toimivammaks ja vetely lakkais, kuka niitä vaihtais ja mitä niistä joutuis vaihdon kanssa maksamaan?
kiupst
"Aero"
Viestit: 367
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 19:58
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja kiupst »

Eiköhän ne vaihtoehdot ole Koni tai Bilstein! Molemmat ilmeisesti laadukkaita ja hyviä valintoja!

Esim Pro-Carservicen kautta saa bilsteinin iskarit, H&R jouset tilattua ja sielä onnistuu asennuskin!
http://www.pro-carservice.com/
Saab 9-5 Aero 2007
EX Saab 9-3 2.0T coupè -00, RE 85
Aerolook
Klubin jäsen #5252
pukkonen
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 10:00
Paikkakunta: Turku

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja pukkonen »

Mulla on sama homma edessä. Olen vähän kysellyt eri paikoista hintoja ja netistä myös katellu. Tässä vähän tietoja joita olen saanut kaiveltua.

tuningstudio.fi - Powerflex puslat eteen 225e (nrot. 1, 2, 3, 5 ja 6) + rahti
procarservice - Powerflex puslien hinnat: -1,2,3,5, yht. 263e ja 6 (ohjaus) 32e ja
8 (taakse) 59e
Larkspeedillä hinnat on edullisimmat (kai?), puslien rahti maksaa 29.50 puntaa Suomeen.
http://www.larkspeed.com/index.pl?c=SUS ... s=category
Sieltä saa myös iskareita, jos esim. Konin sportti kittiä meinaa.

Eri korjaamoista hintatiedusteluja (lähinnä Turun seudulta + pcs)
Asennushinnat, iskarit+jouset 250...400 euroa
Puslien asennukset luokkaa 300...400 euroa
Jostain sain yhteishinnaksi noin 500 e.
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

sen pajan haluaisin nähdä jossa alustasarja + PU-puslien asennus yhteensä 500€.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
pukkonen
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 10:00
Paikkakunta: Turku

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja pukkonen »

No sitä hintaa itsekin ihmettelin kun vertaa muiden hintoihin. Tiedä sitten jos ei lukenut koko viestiäni. Kyseessä tämä korjaamo
Kyllähän siinä säästää jonninverran jos on paikka missä pyllistellä ja vähän osaamista homman suhteen
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
MikeT
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Joulu 11, 2009 22:40

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja MikeT »

Mun mielestä aika kova hinta iskarien asennuksesta, ne nyt sais itekin laitettua mut tohon puslahommaan ei viittis ruveta. Vetelee vaan toi auto sen verran paljon että jotain sille tarttis kyllä tehä, kun sillä kummiskin joutuu ajelemaan...
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 97

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja ippe »

OG9-3:sessa iskareiden vaihdossa vaihdetaan patruunat etutolppiin, huomattavasti enemmän hommaa kuin sellaissa jossa vaihdetaan koko tolpat, lisäksi noissa voi tulla pieniä ylläreitä iskaria irti purkaessa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
MikeT
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Joulu 11, 2009 22:40

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja MikeT »

No siltikin 250-400 euroa kuulostaa aika kovalta...
pukkonen
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 10:00
Paikkakunta: Turku

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja pukkonen »

Juu, siinä voi käydäkkin niin ettei iskarinmutteri / jousijalan yläpään mutteri lähdekään muuta kuin mittaamattomilla voimilla pois. Ja samalla kannattaisi vaihtaa holkki siihen, koska vanhemmissa autoissa se kuitenkin tuppaa ruostumaan irti joskus. Ite tein sen foorumin ohjeiden mukaan viime viikolla, vähän ennakoivasti ajatellen alustan päivitystä loppukesästä.
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Kannattaa todellakin selvittää mitä kaikkea sinne tarvitsee vaihtaa ennenkuin rupeaa hommaan. Omasta alustaa ruuvattu moneen kertaan aivan turhaan, halvemmalla olisi laittanut kaikki kerralla. Eli iskarit, jouset, kaikki puslat, alatukivarret, raidetangonpäät ja päälle nelipyöräsuuntaus. Jos etutolpat on rapsakat niin nekin kannattaa kunnostaa samassa rempassa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja J8 »

KAPU2 kirjoitti:Kannattaa todellakin selvittää mitä kaikkea sinne tarvitsee vaihtaa ennenkuin rupeaa hommaan. Omasta alustaa ruuvattu moneen kertaan aivan turhaan, halvemmalla olisi laittanut kaikki kerralla. Eli iskarit, jouset, kaikki puslat, alatukivarret, raidetangonpäät ja päälle nelipyöräsuuntaus. Jos etutolpat on rapsakat niin nekin kannattaa kunnostaa samassa rempassa.
Ottakaa KAPU2:n neuvosta koppi, ihan oikeasti.

Itse vaihdoin viime vuonna:
klamppi, iskarit, jouset, kaikki powerflex puslat eteen ja taakse (pl. ohjausvaihteen toinen pusla), raidetangonpäät, "koiranluut" heloineen ja alapallonivelet. Ja nämä kaikki vielä neljällä eri kerralla, että vituttais tarpeeksi :lol: Vielä pitäisi vaihtaa vetarin holkki ja mahdollisesti toinen vetari että auto menis suoraan. ja ehkä se paksumpi takavakaaja.

Onneksi on saksantuonti, niin jousijalat oli kunnossa. 1000-2000€ kannattaa varata heti alkuunsa jos meinaa saada siedettävän, riippuu tietty tekeekö itse vai ei. ei siitä pelkästä alustasarjasta oo mitään hyötyy jos on muutakin vaihdettavaa osaa..
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja upi »

Eteen ei kannata vaihtaa, kun tämä poikittaistukivarren iso pusla:
http://www.skruvat.fi/Holkkisarja-ohjau ... 21208.aspx

Taka-akselille tämä:
http://www.skruvat.fi/Taka-akselin-holk ... 29542.aspx

Näillä pääsee noin 50 eurolla hyvään tulokseen, sillä muiden uretaanipuslien vaihtaminen on turhaa ja tulee huonompi lopputulos, sillä kokemusta on!

Nuo H&R jouset ovat täysin surkeat ainakin cabissa, sillä takan makaavat valmiiksi kasassa, eikä ole käytännössä minkäänlaista joustovaraa!

Jos ehdottomasti haluaa madaltaa alustaa, niin ainoa toimiva ratkaisu on Eibacin jouset ja Konin säädettävät iskarit, tästäkin on kokemusta.
Ainoastaan tuossa Eibacin sarjassa on kunnon takajouset, jotka kantaa kuormaa.
( Konin Sport kitin takajouset makaa valmiiksi pohjassa, kuten nuo H&R jouset )

Jos haluaa hyvän toimivan alustapaketin, joka ei ole kasaan lysähtänyt kivireki, niin ehdottomasti Aeron jouset ja iskarit ja nuo mainisemani uretaanipuslat.

Ei muutako rakentelu onnea ja rahaa polttamaan!
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4434
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Hassua, omassa kolkissa HR:n jouset kantaa hyvin kuormaa ja muutenkin on paremman tuntuiset ajaa kuin edellisessä kolkissa. Molemmissa uretaanipuslia saman verran ja sama jämy takavakaaja.
Eibacheja en kyllä ole kokeillut
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, ng9-3 1.8tA -03, Opel Ampera -12

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

upi kirjoitti:Eteen ei kannata vaihtaa, kun tämä poikittaistukivarren iso pusla:
http://www.skruvat.fi/Holkkisarja-ohjau ... 21208.aspx

Taka-akselille tämä:
http://www.skruvat.fi/Taka-akselin-holk ... 29542.aspx

Näillä pääsee noin 50 eurolla hyvään tulokseen, sillä muiden uretaanipuslien vaihtaminen on turhaa ja tulee huonompi lopputulos, sillä kokemusta on!
Eikös nuo taka-akselin puslien hinnat ole kpl-hintoja? Eli ei ihan 50e riitä kaikkiin noihin. Mutta varteenotettava vaihtoehto kyllä itsellekkin, kun ei meinaa aina kaksi kaistaakaan riittää. Onko noiden kestosta kokemuksia verrattuna powerflexin vastaaviin?
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Hintavertailua: Etuiskarien vaihtotyö pikkupajalla Kellokoskella 2h a 50 eur = 100 eur.
2.3Aero 9000 -96
ex 2.0Aero 9-3 -00
ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Vastaa Viestiin