Alustasarja 9-3

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9942
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lähtökohtaisesti ehjillä iskareilla vakioalustakin on melko jämäkkä. Eli jos joku jenkkilullaksi haukkuu (olipahan mitkä vieterit tahansa) on iskarit käytännössä loppu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4433
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sekin on koettu että uusilla viggenin iskareilla ja vakiomallin käytetyillä kolkin jousilla jää kyllä jämäkkyys kauas. Pitäis varmaan samalla vaihtaa aeron jouset jos normikorkeus- ja perusjämyä alustaa hakee.
Kyllä se vaan noilla madallusjousilla (joille on monta valmistajaa) pakkaa nytkytykseksi mennä ajotuntuma tyhjällä autolla ja 215/45-17 runkoisilla kesärenkailla. Sitten taas melko passeli tuntuma tulee jäykistetyllä (joko madalletulla tai orkkisjäykillä osilla) ja pehmeärunkoisilla 16-17" kitkarenkailla. Jotka alkaa sitten kovemmassa vauhdissa taas velloa, normikäytössä kyllä hyvät.
Optimituntumaa ei saa samalla kalustuksella eri kuormia varten, puhumattakaan jos ratakäyttöäkin kestävää alustaa hakee. Eikä edes konin säädöt auta tähän tarpeeseen.
Kompromissia on pakko hakea.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, ng9-3 1.8tA -03, Opel Ampera -12

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9942
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Makujakin on niin monia. Minä kun en ole rata-automaisia käyttöpeleinä pitänyt. Ehkä hiukan mukavuuspainotteinen tuo oma maku vissiin. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98
FinRipper
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 12:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja FinRipper »

Ja edelliseen postaukseeni viitaten, onhan tuo kuitenkin ajettavuudeltaan eri planeetalta noilla Koneilla ja Eibacheilla kuin tikissä olevilla vakiopalikoilla. Jos kaipaan pehmeyttä ja rauhallisuutta niin sitä varten on ihan toinen kulkine:)
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Itsellä myöskin konin sport kit. Juuri vaihdoin 225/45-17 kesärenkaat alle ja samalla väänsin konit kaikista jäykimpään asentoon ni huh, 80kmh normaalilla suomen asfalttimaantiellä sellaista hyppimistä etten muistanutkaan. Pehmeämpään päähän säädettynä oikein hyvä, jämäkkyyttä löytyy mutta ei mikään kivireki.
T7 vm. 2001 9-3
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 868
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Vesan jäljiltä oleva kolkki on jo 16" Nokianeilla turhan jämäkkä näille vuosi vuodelta huonommille teille. Seuraava auto taitaa olla Pajero 235/70r16 tms palloilla, ei tule ainakaan kiirussakkoja.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon),, og9-3 T5 5d Sport (myydään osina tai kok.)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Jamatoo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Kesä 21, 2014 19:51
Paikkakunta: Kerava

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Jamatoo »

Missä hinnoissa nää konin sport kitit h&r jousilla liikkuu nykyään ja tietääkö kukaan "halvinta" paikkaa. Kiiltovaunussa maksoi 789 ja lysimoxilla 850 :| tuntuu että jostain vois saada vielä halvemmalla...
9-3 2.0t vm2000 (B204E) (stage 3)
joonas112
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 17:55

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja joonas112 »

Saab 9-3se og 2,0t stage1/e85
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Täältä löytyy
Koni sport kitin iskunvaimentimet
Eibach jouset
Puslat powerflex
Clamppi
Goodyear efficient grip 225/45R17

Alusta on jämäkkä mutta pintapehmeä (tien epätasaisuudet ei tunnu).
Auto menee suoraan ja valoista voi kevyesti kiihdyttää ilman että ratista pitää kiinni.
Tyhjänä perä keulaa korkeammalla ja kantaa kuormaa hyvin.

Sport Kitin alkuperäisillä jousilla perä oli alhaalla ja kuormankantokyky surkea.
Efficient gripit aika tunteettomia urille esimerkiksi Nokian Hakka Z jälkeen.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Jouzer
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 18:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Jouzer »

Terpat

Onko kellää kokemusta/mielipidettä Aeron iskareista ja Eibachin madallusjousista?

Sen verran oon ymmärtänyt et jokatapaukses Eibachin jousen kannattaa laittaa, eBaystä ne huokeasti saakin. Se on vissiin ainut sarja missä madallusta on maltilliset 30mm? (ei enempää haluu pudottaakaan)

Vai tuleeko mieleen jotai muuta budjettiratkasua tähän ongelmaan?

EDIT: Itse itselleni vastaten, ja jos joku tähän aiheeseen törmää, jotkut olleet tyytyväisiä, linkki aiheeseen: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=37485

Itsellä oli siis tarkoitus laittaa nimenomaan Sachsin uudet sport iskarit ja Eibachin jouset, sarjan olisi saanut halvimmillaan ~450e

Päädyin lopulta saksasta tilattuihin GTS merkkisiin iskareihin (tutut mm. tuningstudio.fi sivulta, KYBin "performance" iskarit) ja Eibachin jousiin.

Jatketaan.
Saab 9-3 2001 2.0t
Ford Probe 1991 2.2T
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2218
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Jouzer kirjoitti: Päädyin lopulta saksasta tilattuihin GTS merkkisiin iskareihin (tutut mm. tuningstudio.fi sivulta, KYBin "performance" iskarit) ja Eibachin jousiin.

Jatketaan.
No pal makso setti ja joko asennettu?

Olis kanssa ajakohtaista alustan uusinta. 120tkm rullattu hymyssä suin konisporteilla ja H&R jousilla. Nyt on takatolppien suojaputket mätääntynet irtipoikki, mutta kyydissä pysyneet vielä :lol: vaan enpä taida tuohon vanhaan rouvaan enää panostaa samaa laatualustaa ja nyt olis hakusessa joku madaltava ns parempi perussetti. Ei kuitenkaan mitään amisalustaa jolla :saab: pomppii ja hytkyy pikkupompuissa omia aikojaan.

Kokemuksia siis mieluusti kuunnellaan muista kuin koni tai bilstein alustan osista.
Saab 9-3 X 2.0T BioPower -10
#1429
pamppu
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Jouzer kirjoitti:Terpat

Onko kellää kokemusta/mielipidettä Aeron iskareista ja Eibachin madallusjousista?

Sen verran oon ymmärtänyt et jokatapaukses Eibachin jousen kannattaa laittaa, eBaystä ne huokeasti saakin. Se on vissiin ainut sarja missä madallusta on maltilliset 30mm? (ei enempää haluu pudottaakaan)

Vai tuleeko mieleen jotai muuta budjettiratkasua tähän ongelmaan?
Mä laitoin uudet "vakio"iskarit juurikin eBaysta hommattujen Eibachien jousien kanssa alustaremppaa tehdessä kun alkuperäisistä yksi pumppu päästi mehut pihalle jo 270tkm jälkeen. Toimii omasta mielestä hyvin normiajossa ja motarin rampeissa pysyy ihan näppärästi tiessä, tosin ajelen 15" nakeilla kesät talvet.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Jouzer
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 18:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Jouzer »

En oo vielä alle saanut, nyt vklp menossa laittaan mut odotukset on hyvät. Toi tolppa on siis modattu GR2 KYBiltä eli ulosjousto lyhennetty tjsp ja 20% kovempi paine.. Ei pitäs pompotella. Hintaa tuli saksasta tilaen joku 450€ koko sarja, siis iskarit ja Eibachin jouset. Ei ole paha! :) mutta varmaan takuuasiat voi olla vaikeita, tuolt tuningstudiolta taasen annetaan viel hyvät takuut. linkin voin antaa jos joku haluaa. Ilmottelen tuntumasta ku pääsen ajelee.
Saab 9-3 2001 2.0t
Ford Probe 1991 2.2T
Jouzer
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 18:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Jouzer »

Joop alle tuli ja eilisen ajon perusteella ei voi ku olla hemmetin tyytyväinen! Hymyilin koko matkan himaa.. :D toki vaihoin muutaman urtsipuslan samal mut lopputulos on alustasarjaks hyvinki pintapehmeä, kaarreajossa ei kallistele. Ei hypi töyssyjen yli niinku ennen mut ei jää pompottaakaan. Jos hintaluokka vertaa motonet peruskamat niin arvosana 13/10. Vähän kyllä tulee tärinöitä kabiinii ja ei varmaa niin mukava oo et jos se on ykkösprioriteetti ni en tiiä mut ite oon ainaki saamarin tyytyväinen, auto muuttu iha täysin uudeks ajonsa puolest.
Saab 9-3 2001 2.0t
Ford Probe 1991 2.2T
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Eikös tää tuningstudio oo just se kusetus firma missä aivan levottomat toimitusajat, tulee väärää tavaraa eikä vastata yhteydenottopyyntöihin?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Vastaa Viestiin