Alustasarja 9-3

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja tturku »

Aerossa on alla noin 5tkm ajetut H&R jouset ja bilstainin pumput. Mielestäni erittäin hyvä, puslat on kaiketi ihan vakiot. Alusta on mielestäni erittäin hyvä ja auto menee todella suoraan. Kilometrejä mittarissa 150tkm.
Dieselissä on konin sportkit, ei uretaania myöskään. Koneilla ajettu reilut 100tkm varmaan. Mielestäni myös erittäin hyvät. Auto tosin vaeltelee ja tempoilee paljon enemmän kuin Aero, johtunee löysistä puslista, pitäis varmaan päivittää klämppillä tai uretaanilla ohjausvaihde. Dieselin mittarissa 350tkm.

Kumpikin kestää mielestäni kuormaa ihan hyvin, perä näyttää tosin painuvan aika alas kuormalla mutta ei se pohjassa todellakaan ole, enemmänkin sanoisin että se on ulkonäöllinen seikka, kummatkin on 5d malleja ja takakaaret taitaa olla normistikin hieman alemmalla? Tyhjällä kuormalla autot erittäin suorassa.

Itse suosittelen kumpaa tahansa settiä, ei ole ollut valittamista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

onko hinta arvio vai toteutunut hinta? henk. koht. en uskaltaisi viedä minnekään missä ei OG9-3 etutolpista kokemusta, tai lähinnä jousijaloista ja näiden kunnosta ei saisi kunnollista raporttia.

pasi

AnttiH9-3 kirjoitti:Hintavertailua: Etuiskarien vaihtotyö pikkupajalla Kellokoskella 2h a 50 eur = 100 eur.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
pukkonen
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 10:00
Paikkakunta: Turku

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja pukkonen »

Unohdin tossa aikasemmin, että itse ainakin suosittelen vaihtamaan samalla kertaa iskareiden kanssa yläpään aksiaalilaakerin. Esim. pcs:llä hinta 16e kpl
Kyseessä tämä osa
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mulla ollu koni sport kit vuodesta 2005 ja v... hyvät kyl, eli viime katsastuksessakin iskari testis yli 80% kaikki nurkat ku esmes vakio uusis bemmeis sun muis katsarin kertoman mukaan siellä 40-60 välissä. Eiköhän tuo kerro laadusta jonkin verran.

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselin et onx noi kuin hyvät...siis näin 7v. käytön jälkeen :)
9-3.1972
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

onko hinta arvio vai toteutunut hinta? henk. koht. en uskaltaisi viedä minnekään missä ei OG9-3 etutolpista kokemusta, tai lähinnä jousijaloista ja näiden kunnosta ei saisi kunnollista raporttia.

pasi


AnttiH9-3 kirjoitti:
Hintavertailua: Etuiskarien vaihtotyö pikkupajalla Kellokoskella 2h a 50 eur = 100 eur.
Hinta oli toteutunut, n.2 vuotta sitten. Samalla vaihdettiin toinen jousijalka (Toinen on vieläkin ihan hyvännäköisessä kunnossa, mutta kyllä sieltä on pestykin suolat ahkerasti talvella pois). Osat toki erikseen, mm. nuo ylälaakerit vaihdettiin myös. Eiköhän McPhersonit ole periaatteeltaan samanlaisia kaikissa autoissa, näissä OG9-3:ssa pitää vaan olla tarkkana tuon jousijalan kunnosta.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
mmäki
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2011 17:05

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja mmäki »

Onko aeron jousi/iskarisetillä ajettavuudessa selvää eroa verrattuna vaikka tavallisen matalapaineturbon alustaan? Nykyinen reilu 200tkm ajettu alusta alkaa olemaan pikkuhiljaa vaihtokunnossa ja tilalle olen ajatellut jotain hieman vakiota jäykempää, kuitenkin ilman mitään suurempaa madallusta. Luultavasti aeron iskarit ja jouset tulisivat myös vähän halvemmaksi kuin vaikka bilsteinin sarja?
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Itse en ainakaan näissä parisataa tuhatta ajetuissa ole juuri eroa aeron ja vakion välillä huomannut. Uusista ei ole kokemusta, mutta jousethan sinällään ei ajossa juuri huonone. Itse sijoittaisin ne mahdollisesti jousiin varatut rahat uretaanipusliin, joilla ajettavuus paranee jo huomattavasti. Alkuperäisiä vastaavat iskarit taitaa nykyään olla lähinnä tarvikeosia, eli jäykkyysasteet vaihtelee valmistajasta riippuen.
#3929
Saab 9-3 ss -05
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja upi »

Kyllä Aeron iskarit ovat huomattavasti jäykemmät ja siitä johtuen alusta ja ajotuntuma ihan eri planeetalta.
Normi Se-alustoissa ainakin minulla on ollut löysät keltaisella väriraidalla merkityt iskarit ja Aeron (kovakattoisen) iskareissa on vihreä väriraita.
Itse ostin kesällä uudet iskarit Aero cabbeen, jossa oli H&R:n jouset ja keltaraitaiset iskarit, jolloin auto oli ihan löllö keinulauta.
Itselläni on myös kovakattoinen Aero ja siitä katsoin mitä on laitettu ja siellä oli vihreäraitaiset iskarit ja yllätys, yllätys, että oli samat jouset, jotka oli minun edellisessä SE versiossa!
Päätimpä kaivaa kätköistä jouset, jotka poistin, kun laitoin Eibacin jouset ja Koni säädettävät siihen autoon.
Nämä jouset ja uudet vihreäraitaiset iskarit muutti auton täysin ja vielä kummasti parani ajotuntuma, kun sorvauttamillani soviteholkeilla asensin poikittaisen alatukivarren sisemmän kumipuslan sen isomman puslan tilalle ( puslan molemmista keskiosan teräsholkin päistä piti lyhentää 0,5 mm pois).
Eli uretaani puslilla ei kannata korvata, kuin tuo alatukivarren iso pusla, sillä alkuperäiset muut ovat paljon jäykempiä ja tuo oma rakennelma on jäykempi, kuin vastaava uretaani viritys.
Iskareista vielä senverran, että marmorilla oli sama hinta keltaisilla löllöillä ja vihreillä ( eri jäkkyysasteita taitaapi löytyä noin ~8 erilaista og 9-3:sen alustaan).
Mikko.92
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 08:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Mikko.92 »

Itselläni näyttäis olevan vihreäraitaiset jouset alla. Onko ne siis aeron vai normimallin jouset vai mitenkä?
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja upi »

Kovakattoisesta Aerosta löytyi seuraavat merkinnät jousista:
Edessä: merkintä C2
Takana värit:valkoinen-vihreä-oranssi
Iskarit: vihreä raita

Aero Cabbe jouset:
Edessä merkintä: D2
Takana värit: oranssi-harmaa-oranssi
Iskarit: keltainen raita

Nämä tiedot löytyi ottamistani kuvista.
mmäki
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2011 17:05

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja mmäki »

Kyselin noita aeron iskareita PCS:ltä ja he tarjosivat niiden sijasta Monroen Reflex iskareita eteen ja taakse yhteishintaan 311,40e klubialennuksella, alkuperäisiä eivät kuulemma ole myyneet. Löytyykö keltään kokemusta tai tietoa kyseisistä vaimentimista? Haulla löytyi aika vähän tietoa, jotkut ainakin ovat väittäneet niitä jo liiankin koviksi.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vakio alustaan sain Motonetistä sachs touringit tolla perus iskarin koodilla. Olisi siellä ollut Lip-merkkiäkin, mutta onneksi vain yksi kpl. Pääsin esittämään toiveen parista sachs-tuotteesta. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Harzza
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 21:03
Paikkakunta: Akaa

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Harzza »

Mitä iskareita ootte käyttäny madallus-sarjojen kanssa. Tarttis hommata kaikki iskarit. Kysymys kuuluu:
-Mistä
-Mitkä
-Hinta?

Autona on siis 9-3 ei aero eikä viggen. Alkuperäiset iskarit on jo elämänsä nähneet.

Onko PCS:llä hyviä tarjouksia. Sopiiko esim. nuo mmäen tiedustelemat Monroen Relfex iskarit perus saabbiin?
Jäsen: 5215

SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
Jamatoo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Kesä 21, 2014 19:51
Paikkakunta: Kerava

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja Jamatoo »

Tässä tekis mieli hommata vähän isompaa vannetta ja alustasarjaa... :D selvästi alkaa kevät tulla...
Kysymys kuuluukin että onko toi paljon puhuttu konin sport kit millanen kivireki ajaa? Pitäs vähän jämäkkyyttä tietenkin tulla alustaan mutta tuntuuko joka kuoppa ja mukulakivet että irtoo paikat hampaista? Uudeksi rengastukseksi mietin 205/50/17, nyt on 195/65/15, tämäkin tietty vaikuttaa.
9-3 2.0t vm2000 (B204E) (stage 3)
FinRipper
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 12:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Alustasarja 9-3

Viesti Kirjoittaja FinRipper »

minun kolkissa on alkuperäiskokoisilla rengastuksilla (talvinakit 185-65/15, kesänakit 215/45/17) Koni Sport-Kit + Eibachin 30mm madaltavat jouset, ja pakko myöntää että ei tuo ainakaan mikään jenkkilulla ole, päinvastoin. Persuuksissa tuntuu kesänakeilla joka ikinen epätasaisuus, tosin mulla voi olla herkkä hanuri, ja iskareiden säädöt turhan tiukoilla.
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Vastaa Viestiin