saab 9-3 ohjelmointi
saab 9-3 ohjelmointi
Auto vuoden 99 9-3 2.0 turbo automaatti ja pitäs olla se 147 kw versio, ilmeisesti on jokun ohjelmointi aikoinaan tehtykin (näin ainakin on vaimolle sanottu kun hän auton aikoinaan osti...). Mitä sille pitäis tehdä että vois ajaa tolla e85:sella, ilmeisesti ohjelmointi ja vissiin toi bensapumppu ja letkut kannattais vaihtaa? Saako samalla lisättyä tehoja...? Mitä tosta kannattaa ottaa jos ei enempää ala osia vaihtelemaan, vai mitä sitten kannattais vaihtaa?
Kuka noita tekis esimerkiksi Lahden lähellä, tai missäpäin olis lähin säätäjä ja mitä lysti kustantaa?
ftsl@luukku.com
Kuka noita tekis esimerkiksi Lahden lähellä, tai missäpäin olis lähin säätäjä ja mitä lysti kustantaa?
ftsl@luukku.com
Re: saab 9-3 ohjelmointi
Haku toiminnolla löytyy rutkasti asiaa.
E85:lla ajaminen vaati uuden softan ja sytytystulpiksi NGK BCPR7ES-11. Bensapumppu voi hajota vanhuuttaan mutta bensalinjat kyllä kestävät etanolia.
Tehoja saa lisättyä suuttimien tuoton rajoissa.
Autosi on vuosimallin perusteella Trionic5 moottorinohjauksella ja siinä ei ole flexifuel ominaisuutta, se voidaan ainoastaan säätää joko bensalle tai etanolille.
E85:lla ajaminen vaati uuden softan ja sytytystulpiksi NGK BCPR7ES-11. Bensapumppu voi hajota vanhuuttaan mutta bensalinjat kyllä kestävät etanolia.
Tehoja saa lisättyä suuttimien tuoton rajoissa.
Autosi on vuosimallin perusteella Trionic5 moottorinohjauksella ja siinä ei ole flexifuel ominaisuutta, se voidaan ainoastaan säätää joko bensalle tai etanolille.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: saab 9-3 ohjelmointi
Niin sitä tietoa näyttää löytyvän paljon kun jaksaa lueskella...
Paljon noilla vakiosuuttimilla sitten kannattaa tehoa ottaa? Eli siis ymmärsinkö oikein, että jos toi softa ohjelmoidaan toimimaan e85:llä niin sitten pitää ajaa pelkästään sillä, ja sit ohjelmoida uudelleen taas jos haluukin jostain syystä ajaa bensalla?
Ohjelmoijaakin vielä etsitään, ja samalla sais kyllä varmaan sen bensapumpunkin jo vaihtaa...
Paljon noilla vakiosuuttimilla sitten kannattaa tehoa ottaa? Eli siis ymmärsinkö oikein, että jos toi softa ohjelmoidaan toimimaan e85:llä niin sitten pitää ajaa pelkästään sillä, ja sit ohjelmoida uudelleen taas jos haluukin jostain syystä ajaa bensalla?
Ohjelmoijaakin vielä etsitään, ja samalla sais kyllä varmaan sen bensapumpunkin jo vaihtaa...
Re: saab 9-3 ohjelmointi
Helponta on hankkia toinen ECU, johon biopower-softa. Pitää alkuperäisen bensaboksin varalla. Jos on tarve tankata välillä bensaa, niin vaihtaa sen boksin matkustajan jalkatilasta tankkauksen yhteydessä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: saab 9-3 ohjelmointi
Jos noissa ekoissa kolkeissa on samat suuttimet kuin ng-satkuissa, niin huipputehot jäävät etanolilla piirun vajaaseen kahteensataan. Suuttimia isontamalla päästään parempiin lukemiin.MikeT kirjoitti:Niin sitä tietoa näyttää löytyvän paljon kun jaksaa lueskella...
Paljon noilla vakiosuuttimilla sitten kannattaa tehoa ottaa? Eli siis ymmärsinkö oikein, että jos toi softa ohjelmoidaan toimimaan e85:llä niin sitten pitää ajaa pelkästään sillä, ja sit ohjelmoida uudelleen taas jos haluukin jostain syystä ajaa bensalla?
Ohjelmoijaakin vielä etsitään, ja samalla sais kyllä varmaan sen bensapumpunkin jo vaihtaa...
Itselläni on kaksi ecua, toinen etanolille ja toinen bensalle. Pitää vaan yrittää ajaa tankki mahdollisimman tyhjäksi ennen polttoaineen vaihtoa. Ohjelmointiapua on saatavilla, mutten tiedä kuinka paljon. Nimimerkit Nappe ja Hook toimivat pk-seudulla ja osaavat ainakin ohjata eteenpäin kyselyissä.
Bensapumpunkin voi toki vaihtaa. Kivempi vaihtaa ajoissa kuin matkalla valtatien pientareella. Muistat vain hankkia sellaista polttoaineletkua sinne tankin sisään, että kestää bensaa ulkopuoleltaankin.
Re: saab 9-3 ohjelmointi
NG900 T5 suuttimet = 350cc/min, riittää n. 250hv asti etanolilla maksimissaa
OG9-3 T5 suuttimet on samat kuin yllä.
OG9-3 MY00 T7 harmaat suuttimet riittää n. 200hv asti
OG9-3 MY01-> T7 ruskeat suuttimet riittää n. 250hv asti
OG9-3 T5 suuttimet on samat kuin yllä.
OG9-3 MY00 T7 harmaat suuttimet riittää n. 200hv asti
OG9-3 MY01-> T7 ruskeat suuttimet riittää n. 250hv asti
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: saab 9-3 ohjelmointi
Ihan mielenkiinnosta:
kun itselläni on raudan osalta täysin vakio T7 2.0t MY2002, ja softana on biopower stage1, niin irtoaako autosta etanolilla ajaessa enemmän tehoa kuin bensalla?
kun itselläni on raudan osalta täysin vakio T7 2.0t MY2002, ja softana on biopower stage1, niin irtoaako autosta etanolilla ajaessa enemmän tehoa kuin bensalla?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: saab 9-3 ohjelmointi
Kuuleman mukaan 2002 2.0t OG9-3 T7:sta irtoaisi RE85:lla 230hp ja bensalla 220hp tuon stage1+Biopower-softan kanssa, mun suurin ero bensan ja RE85:n kanssa tulee RE85:lla käytössä olevasta väännöstä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: saab 9-3 ohjelmointi
Jos noissa ekoissa kolkeissa on samat suuttimet kuin ng-satkuissa, niin huipputehot jäävät etanolilla piirun vajaaseen kahteensataan. Suuttimia isontamalla päästään parempiin lukemiin.
Itselläni on kaksi ecua, toinen etanolille ja toinen bensalle. Pitää vaan yrittää ajaa tankki mahdollisimman tyhjäksi ennen polttoaineen vaihtoa. Ohjelmointiapua on saatavilla, mutten tiedä kuinka paljon. Nimimerkit Nappe ja Hook toimivat pk-seudulla ja osaavat ainakin ohjata eteenpäin kyselyissä.
Bensapumpunkin voi toki vaihtaa. Kivempi vaihtaa ajoissa kuin matkalla valtatien pientareella. Muistat vain hankkia sellaista polttoaineletkua sinne tankin sisään, että kestää bensaa ulkopuoleltaankin.[/quote]
Eli ton tiedon mukaan etanolilla jäis tehot alhaisemmiks kun nykyisellä vakiokoneella ja bensalla, ei silloin oikeen innostais alkaa ohjelmoimaan. Tosin onhan se vähän edullisempaa ajella mut eipä noita kilometrejä kyllä niin paljoa tuu että siitä kiinni olis...
Itselläni on kaksi ecua, toinen etanolille ja toinen bensalle. Pitää vaan yrittää ajaa tankki mahdollisimman tyhjäksi ennen polttoaineen vaihtoa. Ohjelmointiapua on saatavilla, mutten tiedä kuinka paljon. Nimimerkit Nappe ja Hook toimivat pk-seudulla ja osaavat ainakin ohjata eteenpäin kyselyissä.
Bensapumpunkin voi toki vaihtaa. Kivempi vaihtaa ajoissa kuin matkalla valtatien pientareella. Muistat vain hankkia sellaista polttoaineletkua sinne tankin sisään, että kestää bensaa ulkopuoleltaankin.[/quote]
Eli ton tiedon mukaan etanolilla jäis tehot alhaisemmiks kun nykyisellä vakiokoneella ja bensalla, ei silloin oikeen innostais alkaa ohjelmoimaan. Tosin onhan se vähän edullisempaa ajella mut eipä noita kilometrejä kyllä niin paljoa tuu että siitä kiinni olis...
Re: saab 9-3 ohjelmointi
jcarlson tuossa jo korjasikin tuota kertomaani, että etanolilla ja vakiosuuttimilla huipputehot olisivat 250hv, mene ja tiedä. Omaani kun aikanaan Napella ohjelmoitiin, niin mielestäni suuttimet olivat aivan tapissa jo siinä vajaassa 200:ssa ainakin karttojen mukaan. Tiedä sitten, mikä kaikki muu tuossa vaikuttaa lopputulokseen, mutta siinä käsityksessä olen elänyt, että etanolilla suutinten kapasiteetti tulee ensimmäisenä vastaan, kun vaatii sen verran enemmän soppaa bensaan verrattuna.MikeT kirjoitti: Eli ton tiedon mukaan etanolilla jäis tehot alhaisemmiks kun nykyisellä vakiokoneella ja bensalla, ei silloin oikeen innostais alkaa ohjelmoimaan. Tosin onhan se vähän edullisempaa ajella mut eipä noita kilometrejä kyllä niin paljoa tuu että siitä kiinni olis...
Re: saab 9-3 ohjelmointi
Eivät ole vielä vajaassa 200:ssa tapissa. ~250 on tapissa.Azanovix kirjoitti:jcarlson tuossa jo korjasikin tuota kertomaani, että etanolilla ja vakiosuuttimilla huipputehot olisivat 250hv, mene ja tiedä. Omaani kun aikanaan Napella ohjelmoitiin, niin mielestäni suuttimet olivat aivan tapissa jo siinä vajaassa 200:ssa ainakin karttojen mukaan. Tiedä sitten, mikä kaikki muu tuossa vaikuttaa lopputulokseen, mutta siinä käsityksessä olen elänyt, että etanolilla suutinten kapasiteetti tulee ensimmäisenä vastaan, kun vaatii sen verran enemmän soppaa bensaan verrattuna.MikeT kirjoitti: Eli ton tiedon mukaan etanolilla jäis tehot alhaisemmiks kun nykyisellä vakiokoneella ja bensalla, ei silloin oikeen innostais alkaa ohjelmoimaan. Tosin onhan se vähän edullisempaa ajella mut eipä noita kilometrejä kyllä niin paljoa tuu että siitä kiinni olis...
Vaikka etanoli vaatii stoikiometriseen seossuhteeseen enemmän syöttöä kuin bensa, niin vastaavasti etanolilla voidaan ajaa lambda = 1 sen sijaan että ajettaisiin esim. lambda = 0,8.
Suuttimet 100% auki, lambda = 1 -> ~240-250hv vakiosuuttimilla OG9-3 tai NG900 jos vain turbo jaksaa (ainoa poikkeus on se MY00 harmaiden suutinten T7 malli).
230hv on GT17:lla realistinen koska turbo loppuu kesken, T25:lla ehkä 240, 15T:llä 250.
Nämä ovat penkitettyä faktaa GT17 ja 15T osalta, ei arvailua.
Irtoaa enemmän etanolilla.AZP kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta:
kun itselläni on raudan osalta täysin vakio T7 2.0t MY2002, ja softana on biopower stage1, niin irtoaako autosta etanolilla ajaessa enemmän tehoa kuin bensalla?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: saab 9-3 ohjelmointi
Seison korjattuna.
Re: saab 9-3 ohjelmointi
Kiitos tiedoista. Millaisista maksimivääntölukemista ja kierrosalueista mahdetaan puhua vakioraudalla ja stage 1 -softalla bensa vs. etanoli?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: saab 9-3 ohjelmointi
Mitä ihmettä luen?!? Väität siis ihan tosissasi, että (toisin kuin bensalla) etanolilla vedetään täyskaasulla lambda-arvolla 1? Stoikiometristä seosta huipputeholla/täyskaasulla ahdetussa autossa, kuulostaa lupaavaltajcarlson kirjoitti:Eivät ole vielä vajaassa 200:ssa tapissa. ~250 on tapissa.
Vaikka etanoli vaatii stoikiometriseen seossuhteeseen enemmän syöttöä kuin bensa, niin vastaavasti etanolilla voidaan ajaa lambda = 1 sen sijaan että ajettaisiin esim. lambda = 0,8.
Suuttimet 100% auki, lambda = 1 -> ~240-250hv vakiosuuttimilla OG9-3 tai NG900 jos vain turbo jaksaa (ainoa poikkeus on se MY00 harmaiden suutinten T7 malli).
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: saab 9-3 ohjelmointi
Etanolilla voidaan jaa ilman 30..40% "ylirikastusta" koska
- Etanolilla jääddytysteho suurempi
- Ei nakuta
Seosten laihentuessa vääntö "vain" heikkenee, kunnes ei syty.
Bensalla Egt nousee, nakuttaa..
- Etanolilla jääddytysteho suurempi
- Ei nakuta
Seosten laihentuessa vääntö "vain" heikkenee, kunnes ei syty.
Bensalla Egt nousee, nakuttaa..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.