ng 900 jarrupaineen säädin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

ng 900 jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

taka käyttöjarrujen kanssa tapellessa olen törmännyt jarrupaineen säätäjä saatavuus ongelmaan.
auto on ollut 94 alkupään ng.
jarrupaineen säätäjähän on pultattu pohjaan kinni jarruputkien ja letkujen väliin taka akselin yläpuolelle.

on tossa käynyt mielessä kanssa että mitä eroja on esim 95 vuodesta eteenpäin jarruissa kun niistä moinen kikkare puuttuu ja kuinka siinää on hoidettu jarrupaineiden säätäminen.
ja millainen homma olisi päivittää uudempaa systeemiin.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: ng 900 jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja anv »

Moro, jos puhutaan niistä kahdesta paineensäätäjästä, jotka myydään pareittain, niin kyllä ainakin MY-95:ssa sellaiset oli. Aiheutti usean vuoden aikana katsastusmurheita kun takajarrut eivät olleet tasapainossa. Eli tohon mun exään ne vaihdettiin. Hintaa en jaksa muistaa kun aikaa tosta on jo yli 5v.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: ng 900 jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja UC »

Palikan nro on 44 26 847 (ex 43 99 366).

Kun aikoinani selvittelin saatavuutta, niin vaikeaa oli jo tuolloin. Muistan kuitenkin, että osaa oli saatavilla mm. Britanniasta ja Jenkkilästä. Sikahintoja kyllä pyydetään yhä, mutta tämähän on jo suorastaan halpa
http://www.carpartsconnexion.com/partde ... &cat=0&p=2&

Idiksena on kai ollut, että palikka säätää etu- ja takajarrut toimimaan keskenään "sopivasti".
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng 900 jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hylky tuli takajarrujen heikkoudesta.
Palat ja levyt ok, männätki liikkuu.

Netistä pöllisin kuvan
Kuva

Kolkissa ei enää ole tuollaista:
Kuva
Ng900:
Kuva
Numero 12

Aattelin ostaa kolkin letkut ja jättää noi pois niin ei kai siihen mitään estettä. ABSit osannee hellittää tarvittaessa.

Alle en vielä kurkannut et sopiiko suoraan, toisaalta ei liene iso vahinko jos joutuu 23 vuotta vanhaan autoon vetää uudet jarruputket taakse. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ng 900 jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ettei se olisi jonkinlainen hidastinventtiili? Eli äkillisessä jarrutuksessa estetään takajarrujen lukkiutumista. Etenkin rumpujarrujen kanssa muun merkkisissä peleissä äkäisien takajarrujen kanssa fiilis ei ollut kiva risteykseen tullessa, jos takapyörät pyrki lukkoon nopeassa jarrun polkaisussa. Levyjarrujen kanssa tuskin on tarpeellinen palikka.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: ng 900 jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja anv »

Varsinkin ABS:ien kanssa en ymmärrä noita palikoita
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng 900 jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja jus »

WIS:stä poimittua:
NG900 1994 - 1995
ABS versio 2E
ABS Saab 900-autoissa M94 - 95 on 2-piirinen, 3-kanavainen jarrujärjestelmä.

Paineenrajoitusventtiili (M1994 - 95)

Vuosimallien 1994 ja 1995 Saab 900-autojen takapyörät on varustettu ennen pyöräsylintereitä asennetuilla paineenrajoitusventtiileillä. Paineenrajoitusventtiili rajoittaa takapyörien jarrusylintereille menevää painetta.

Näin varmistetaan etu- ja taka-akselien välinen jarrutustasapaino kaikissa kuormitus- ja ajotilanteissa.

Kuva
NG900 1996 - ABS versio 5.3
ABS Saab 900-autoissa M96- on 2-piirinen, 4-kanavainen jarrujärjestelmä.

EBD (Electronic Brake-force Distribution)

EBD on ohjausyksikön sisäinen toiminto, jota voidaan verrata takapyörien jarrujen kuormantuntevaan venttiiliin. Mahdollisimman hyvän jarrutuskyvyn saamiseksi on tärkeää, että sekä etu- että takapyörät antavat maksimaalisen jarruvaikutuksen kaikissa olosuhteissa/kaikilla kuormituksilla.

Hyvän suuntavakauuden säilyttämiseksi jarrutuksessa on tärkeää, etteivät takapyörät lukkiudu ensin. Tämän saavutamiseksi eri kuormitustilanteissa (esim. auton ollessa raskaasti kuormattu vaaditaan suurempi jarruvaikutus lukkiutumisen saavuttamiseksi) ohjausyksikkö käyttää pyörien nopeutta ja säätää takapyörien jarruvaikutustta sähkömagneettisten venttiilien avulla siten, että sallittu luisto etu- ja takapyörien välillä ei ylitä arvoa 3 km/h.

Jotta EBD alkaisi toimia, pitää seuraavien ehtojen täyttyä:
  • Auton nopeuden pitää olla yli 50 km/h
  • Tulosignaali jarruvalokytkimeltä ohjausyksikölle kertoo, että jarru on aktivoitu
  • Hidastuvuus on suurempi kuin 0,25 G
  • Takapyörien luisto verrattuna etupyöriin ylittää 3 km/h
Kun em. ehdot täyttyvät, suljetaan molempien takapyörien tuloventtiilit ja EBD-toiminto aktivoituu säätäen etu-/takapyörien välisen luiston pienemmäksi kuin 3 km/h. Yhden takapyörän lukkiutuessa tapahtuu normaali ABS-säätö tämän pyörän osalta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: ng 900 jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Eli jos ymmärsin oikein niin ero on siis ABS-yksikössä ja M96 eteenpäin softa hoitaa jarrupaineen rajoittamisen ja mekaanista palikkaa ei tarvita?!

Noita uudemman mallin yksiköitä on varmaan tarjolla, mutta vaihto ei liene ihan viiden minuutin homma?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: ng 900 jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

Onneksi noi on mulla hyllyssä jos joku tarttee
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin