ng 900 jarrupaineen säädin
ng 900 jarrupaineen säädin
taka käyttöjarrujen kanssa tapellessa olen törmännyt jarrupaineen säätäjä saatavuus ongelmaan.
auto on ollut 94 alkupään ng.
jarrupaineen säätäjähän on pultattu pohjaan kinni jarruputkien ja letkujen väliin taka akselin yläpuolelle.
on tossa käynyt mielessä kanssa että mitä eroja on esim 95 vuodesta eteenpäin jarruissa kun niistä moinen kikkare puuttuu ja kuinka siinää on hoidettu jarrupaineiden säätäminen.
ja millainen homma olisi päivittää uudempaa systeemiin.
auto on ollut 94 alkupään ng.
jarrupaineen säätäjähän on pultattu pohjaan kinni jarruputkien ja letkujen väliin taka akselin yläpuolelle.
on tossa käynyt mielessä kanssa että mitä eroja on esim 95 vuodesta eteenpäin jarruissa kun niistä moinen kikkare puuttuu ja kuinka siinää on hoidettu jarrupaineiden säätäminen.
ja millainen homma olisi päivittää uudempaa systeemiin.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: ng 900 jarrupaineen säädin
Moro, jos puhutaan niistä kahdesta paineensäätäjästä, jotka myydään pareittain, niin kyllä ainakin MY-95:ssa sellaiset oli. Aiheutti usean vuoden aikana katsastusmurheita kun takajarrut eivät olleet tasapainossa. Eli tohon mun exään ne vaihdettiin. Hintaa en jaksa muistaa kun aikaa tosta on jo yli 5v.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: ng 900 jarrupaineen säädin
Palikan nro on 44 26 847 (ex 43 99 366).
Kun aikoinani selvittelin saatavuutta, niin vaikeaa oli jo tuolloin. Muistan kuitenkin, että osaa oli saatavilla mm. Britanniasta ja Jenkkilästä. Sikahintoja kyllä pyydetään yhä, mutta tämähän on jo suorastaan halpa
http://www.carpartsconnexion.com/partde ... &cat=0&p=2&
Idiksena on kai ollut, että palikka säätää etu- ja takajarrut toimimaan keskenään "sopivasti".
Kun aikoinani selvittelin saatavuutta, niin vaikeaa oli jo tuolloin. Muistan kuitenkin, että osaa oli saatavilla mm. Britanniasta ja Jenkkilästä. Sikahintoja kyllä pyydetään yhä, mutta tämähän on jo suorastaan halpa
http://www.carpartsconnexion.com/partde ... &cat=0&p=2&
Idiksena on kai ollut, että palikka säätää etu- ja takajarrut toimimaan keskenään "sopivasti".
Re: ng 900 jarrupaineen säädin
Hylky tuli takajarrujen heikkoudesta.
Palat ja levyt ok, männätki liikkuu.
Netistä pöllisin kuvan
Kolkissa ei enää ole tuollaista:
Ng900:
Numero 12
Aattelin ostaa kolkin letkut ja jättää noi pois niin ei kai siihen mitään estettä. ABSit osannee hellittää tarvittaessa.
Alle en vielä kurkannut et sopiiko suoraan, toisaalta ei liene iso vahinko jos joutuu 23 vuotta vanhaan autoon vetää uudet jarruputket taakse.
Palat ja levyt ok, männätki liikkuu.
Netistä pöllisin kuvan
Kolkissa ei enää ole tuollaista:
Ng900:
Numero 12
Aattelin ostaa kolkin letkut ja jättää noi pois niin ei kai siihen mitään estettä. ABSit osannee hellittää tarvittaessa.
Alle en vielä kurkannut et sopiiko suoraan, toisaalta ei liene iso vahinko jos joutuu 23 vuotta vanhaan autoon vetää uudet jarruputket taakse.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: ng 900 jarrupaineen säädin
Ettei se olisi jonkinlainen hidastinventtiili? Eli äkillisessä jarrutuksessa estetään takajarrujen lukkiutumista. Etenkin rumpujarrujen kanssa muun merkkisissä peleissä äkäisien takajarrujen kanssa fiilis ei ollut kiva risteykseen tullessa, jos takapyörät pyrki lukkoon nopeassa jarrun polkaisussa. Levyjarrujen kanssa tuskin on tarpeellinen palikka.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: ng 900 jarrupaineen säädin
Varsinkin ABS:ien kanssa en ymmärrä noita palikoita
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: ng 900 jarrupaineen säädin
WIS:stä poimittua:
NG900 1994 - 1995
ABS versio 2E
ABS Saab 900-autoissa M94 - 95 on 2-piirinen, 3-kanavainen jarrujärjestelmä.
Paineenrajoitusventtiili (M1994 - 95)
Vuosimallien 1994 ja 1995 Saab 900-autojen takapyörät on varustettu ennen pyöräsylintereitä asennetuilla paineenrajoitusventtiileillä. Paineenrajoitusventtiili rajoittaa takapyörien jarrusylintereille menevää painetta.
Näin varmistetaan etu- ja taka-akselien välinen jarrutustasapaino kaikissa kuormitus- ja ajotilanteissa.
NG900 1996 - ABS versio 5.3
ABS Saab 900-autoissa M96- on 2-piirinen, 4-kanavainen jarrujärjestelmä.
EBD (Electronic Brake-force Distribution)
EBD on ohjausyksikön sisäinen toiminto, jota voidaan verrata takapyörien jarrujen kuormantuntevaan venttiiliin. Mahdollisimman hyvän jarrutuskyvyn saamiseksi on tärkeää, että sekä etu- että takapyörät antavat maksimaalisen jarruvaikutuksen kaikissa olosuhteissa/kaikilla kuormituksilla.
Hyvän suuntavakauuden säilyttämiseksi jarrutuksessa on tärkeää, etteivät takapyörät lukkiudu ensin. Tämän saavutamiseksi eri kuormitustilanteissa (esim. auton ollessa raskaasti kuormattu vaaditaan suurempi jarruvaikutus lukkiutumisen saavuttamiseksi) ohjausyksikkö käyttää pyörien nopeutta ja säätää takapyörien jarruvaikutustta sähkömagneettisten venttiilien avulla siten, että sallittu luisto etu- ja takapyörien välillä ei ylitä arvoa 3 km/h.
Jotta EBD alkaisi toimia, pitää seuraavien ehtojen täyttyä:
Kun em. ehdot täyttyvät, suljetaan molempien takapyörien tuloventtiilit ja EBD-toiminto aktivoituu säätäen etu-/takapyörien välisen luiston pienemmäksi kuin 3 km/h. Yhden takapyörän lukkiutuessa tapahtuu normaali ABS-säätö tämän pyörän osalta.
- Auton nopeuden pitää olla yli 50 km/h
- Tulosignaali jarruvalokytkimeltä ohjausyksikölle kertoo, että jarru on aktivoitu
- Hidastuvuus on suurempi kuin 0,25 G
- Takapyörien luisto verrattuna etupyöriin ylittää 3 km/h
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ng 900 jarrupaineen säädin
Eli jos ymmärsin oikein niin ero on siis ABS-yksikössä ja M96 eteenpäin softa hoitaa jarrupaineen rajoittamisen ja mekaanista palikkaa ei tarvita?!
Noita uudemman mallin yksiköitä on varmaan tarjolla, mutta vaihto ei liene ihan viiden minuutin homma?!
Noita uudemman mallin yksiköitä on varmaan tarjolla, mutta vaihto ei liene ihan viiden minuutin homma?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: ng 900 jarrupaineen säädin
Onneksi noi on mulla hyllyssä jos joku tarttee
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131