Pallonivelet

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saabistinro900
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 15:53
Paikkakunta: Espoo

Pallonivelet

Viesti Kirjoittaja saabistinro900 »

Perk... sentään. Joo, katsastuksessa käytiin, minä ja Saabi ja saatiin 11 kohtainen korjauslista. Siellä oli mukana mm. pallonivel.

Nyt tämä kuvio alkaa piirtyä mieleeni, mutta kyselen silti vahvistusta teiltä. Motonetin mukaan alapalloniveltä ei pysty OG:n tapaan vaihtamaan vaan vaihdetaan koko alatukivarsi?

Jos näin on, niin tarjoaako tämä (yhdessä katkenneiden etujousien kanssa) vastauksia ongelmiin, kuten eturenkaiden kohtuuton kuluminen ulkoreunastaan ja ohjauksen vikuroiminen kovassa kiihdytyksessä, sekä ratin tärinä kovissa nopeuksissa.

Oletanko oikein, että tasaisuuden takaamiseksi alatukivarret kannattaa vaihtaa samalla kerralla molemmat, vaiko vain huomautettu puoli?

Minkä hintaista puuhaa tuo alatukivarsien kanssa kikkailu on?
Apuja veljet ja sisaret.

t: P
SAAB 900SE 2.0 Turbo, 136kw, vm.96, aj. 230tkm.
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Tukivarret Motonetista jotain 140e kappale. Vaihtokaan ei ole iso homma, puolisen tuntia vaikkei olisikaan automekaanikko. Jos nuo katkenneet jouset on tuossa vikalistassa myös, menee sopivasti samalla kertaa kun etupään kerran nostaa ylös. Työ vaatii jousipuristimet. Samalla kannattaa uusia joustintuen yläpäästä laakeri (n 10 e). Oma kokemus jousen vaihdosta on että eniten menee aikaa ABS anturin irrottamisessa. Osaa olla pieni ruuvi hemmetin kovaa kiinni (ruostetta).

Pallonivelessä voi hyvin olla syy ajokäytökseen ja renkaan kulumiseen: auraus ainakin heittää.

Jos meinaat autoa pitää pidempään, vaihda tukivarret molemmilta puolita. Jos kerran toinen jo vaihtokunnossa, on se toinenkin varmaan lähellä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eikä sen abs anturin kanssa tarvi välttämättä tapella ,sen johdon vopi ottaa irti konehuoneen puolelta liittimestään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

900i kirjoitti:Eikä sen abs anturin kanssa tarvi välttämättä tapella ,sen johdon vopi ottaa irti konehuoneen puolelta liittimestään.
No niinpä tietenkin. Siinä sen näkee kun vaan "korjaa" eikä pysähdy funtsimaan muita vaihtoehtoja.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Pallonivelet

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

saabistinro900 kirjoitti:Perk... sentään. Joo, katsastuksessa käytiin, minä ja Saabi ja saatiin 11 kohtainen korjauslista.
Kyllähän katsastuksessa aina auton vikoja syynätään, mutta milloin siellä on alettu kuskinkin vikoja katsomaan??? :wink:
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Samat pallonivelet saivat mullakin korjauskehoituksen. Pienen hinta tiedustelun jälkeen motonetin alatukivarret osoittauituivat edullisimmaksi 133e/kpl ja ne ovat alla olevan keskustelun mukaan vielä ScanTechin valmistamia.


http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... kivarsi%2A
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Taitaa olla niin että scantec ei tee ite mitää vai tekeekö , eikö jossain ollut juttua että se on vaan tukkuri
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

900i kirjoitti:Taitaa olla niin että scantec ei tee ite mitää vai tekeekö , eikö jossain ollut juttua että se on vaan tukkuri
Em. postauksessa tarkoitettiin varmaan sitä, että osa on samaa osaa, jota Saab myy omissa valtuuttamissaan varaosaliikkeissä noin 280 euron hinnalla (jos oikein muistan).

Mä olen vaihtanut molemmat tukivarret autooni, vaikka vain toinen pallonivel oli aivan finaalissa. Kyllä se molemmat kannattaa vaihtaa samalla kertaa, sillä silloin ei ainakaan tarvitse alkaa tekemään samaa "savottaa" kahteen otteeseen ja onhan se ajotuntumankin ym. kannalta hyvä, että vaihtaa molemmat tukivarret samalla kertaa. Lisäksi uusien tukivarsien mukana tulee tukivarteen uudet kumipuslat.

Se on tosiaan huono homma, että NG900/OG9³:n alapalloa ei voi vaihtaa erikseen, vaan täytyy ostaa samalla koko tukivarsi. Se hyvä puoli em. autoissa on, että niissä ei ole yläpalloniveltä (muistaakseni OG900:ssa sellainen oli. Siitä on kyllä jo 6 vuotta, kun viimeksi omistin OG900:n, joten voi olla, että muistan väärin).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jos satkusi on <-96, niin kannattaa harkita myös, että vaihtaa samantien upgreidatut alatukivarret apuvarsineen, ellei ole jo vaihdettu. Pitäisi parantaa ajettavuutta. Tässä uudemmassa mallissa kallistuksenvaimennin tulee kiinni alatukivarteen apuvarren sijasta. Homman jo tehneet voinevat valaista, tarviiko myös vaimennintanko vaihtaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

NG900SET -95 kirjoitti:Samat pallonivelet saivat mullakin korjauskehoituksen. Pienen hinta tiedustelun jälkeen motonetin alatukivarret osoittauituivat edullisimmaksi 133e/kpl ja ne ovat alla olevan keskustelun mukaan vielä ScanTechin valmistamia.
Onks sulla tietoa tosta alkupään NG900 'etuvaunun' päivityspaketista?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

NG900T kirjoitti:
NG900SET -95 kirjoitti:Samat pallonivelet saivat mullakin korjauskehoituksen. Pienen hinta tiedustelun jälkeen motonetin alatukivarret osoittauituivat edullisimmaksi 133e/kpl ja ne ovat alla olevan keskustelun mukaan vielä ScanTechin valmistamia.
Onks sulla tietoa tosta alkupään NG900 'etuvaunun' päivityspaketista?
Ei muuta tietoa kun mitä täältä olen lukenut. Haulla löytyi ainakin tämä

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... kivarsi%2A


Mulla on motonetin numerosarjan mukaan uudemman mallin tukivarret.

GM900/9-3 95-- Etualatukivarsi vasen (alnroS2012272--). . . 17-1613 133.00


Mutta kun ajattelin osallistua mukaan klämppien kimppatilaukseen niin abbot racingin numerosarjan mukaan

http://www.abbottracing.com/2003/tuning ... kparts.htm

mulla on vanha tsydeemi. Ota tuosta sitten selvää. Kallistuksen vakaaja tulee mulla suoraan kiinni eikä minkään apuvarren kautta joten pitäisi olla uudempaa versiota.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

NG900SET -95 kirjoitti:Mutta kun ajattelin osallistua mukaan klämppien kimppatilaukseen niin abbot racingin numerosarjan mukaan

http://www.abbottracing.com/2003/tuning ... kparts.htm

mulla on vanha tsydeemi. Ota tuosta sitten selvää. Kallistuksen vakaaja tulee mulla suoraan kiinni eikä minkään apuvarren kautta joten pitäisi olla uudempaa versiota.
Missäs tollanen kimppatilaus on menossa?
Tuolta muuten sais kanssa hiukka halvemmalla...
http://www.mpperformance.com/ng900.asp
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:Missäs tollanen kimppatilaus on menossa?
Tuolta muuten sais kanssa hiukka halvemmalla...
http://www.mpperformance.com/ng900.asp
Kuulin JKL:ssä vieraillessani, että PCS:stä saisi omatekoisia klamppeja 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Se on tosiaan huono homma, että NG900/OG9³:n alapalloa ei voi vaihtaa erikseen, vaan täytyy ostaa samalla koko tukivarsi. Se hyvä puoli em. autoissa on, että niissä ei ole yläpalloniveltä (muistaakseni OG900:ssa sellainen oli. Siitä on kyllä jo 6 vuotta, kun viimeksi omistin OG900:n, joten voi olla, että muistan väärin).
Oikein muistat kyllä og:ssa on myös yläpallot.
Tosin ei niitten hinta oo kuin murto-osan tosta koko paketin hinnasta.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

NG900T kirjoitti:
NG900SET -95 kirjoitti:Samat pallonivelet saivat mullakin korjauskehoituksen. Pienen hinta tiedustelun jälkeen motonetin alatukivarret osoittauituivat edullisimmaksi 133e/kpl ja ne ovat alla olevan keskustelun mukaan vielä ScanTechin valmistamia.
Onks sulla tietoa tosta alkupään NG900 'etuvaunun' päivityspaketista?
Kyselin tuota maanhantuojalta ja päivityspaketti oli vajaat 500 euroa. On vaan silti huomattavasti halvempi kuin ostaa erikseen vakaaja (päätyosineen) ja molemmille puolille molemmat (apu&ala) tukivarret.

Tästäkin saattaa olla eri versioita, kun kallistuksenvakaajaa on ollut eri paksuuksia...?

Itsellä tuo ostoslistalla, kun alkaa lumet sulamaan.. :)
Olisi vaan ollut tuon tasapainoakseliketjuremontin yhteydessä liian helppo laittaa.. ;(

http://www.npr.fi/~heikki/NG900_Ketju.new/

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin