T7 mankkuvenan sähköongelma
T7 mankkuvenan sähköongelma
Potilas on siis -96 vuosimallin NG900, johon on tehty T7 magneettiventtiilimodi. Syystä tai toisesta mankkuvenalle tulee virrat päällä vain 3,86V tarkoitetun 12V:n sijaan. Auto käynnissä päästään 2,47V:iin.
Sulakkeessa ei ole vikaa; vastusmittaus näyttää 0,00 ohmia. Kokeilin varuiksi toisellakin sulakkeella eikä mitään eroa.
Suoraan sulakerasiasta mitattuna jännitettä kulkee napojen välissä virrat päällä 4,32V ja auton ollessa käynnissä 2,93V. Vähän enemmän siis kuin akun +-navan ja mankkuvenan navan välistä mitattuna, mutta ei lähellekään sitä 12 volttia.
Mankkuvenan johto näyttäisi olevan kunnossa eli ei ole nirhautunut hihnaa vasten rikki tai poikki tai mitään muutakaan. Kokeiltu myös toisella eculla, ei mitään vaikutusta.
Ideoita, mistä lähteä tarkistamaan?
Sulakkeessa ei ole vikaa; vastusmittaus näyttää 0,00 ohmia. Kokeilin varuiksi toisellakin sulakkeella eikä mitään eroa.
Suoraan sulakerasiasta mitattuna jännitettä kulkee napojen välissä virrat päällä 4,32V ja auton ollessa käynnissä 2,93V. Vähän enemmän siis kuin akun +-navan ja mankkuvenan navan välistä mitattuna, mutta ei lähellekään sitä 12 volttia.
Mankkuvenan johto näyttäisi olevan kunnossa eli ei ole nirhautunut hihnaa vasten rikki tai poikki tai mitään muutakaan. Kokeiltu myös toisella eculla, ei mitään vaikutusta.
Ideoita, mistä lähteä tarkistamaan?
Re: T7 mankkuvenan sähköongelma
En nyt oikein saanut selvää tuosta selostuksesta. Mittaa näin; Mittarin miinus auton runkoon tai akun miinus napaan ja mittarin plus-johdolla sitten mittaat magneettiventtiilin johdot sähköt päällä. Jompaan kumpaan magneettiventtiilin johtoon pitää tulla 12V. Jos ei tule, niin vika on sulakkeessa tai johtosarjassa. Jos 12V tulee (ja ehjä venttiili ei edelleenkään pärise), niin sulla on todennäköisesti magneettiventtiiliä ajava FET päästänyt käyttösavunsa T5 boksin tuuletusaukoista ulos. Ei ole paha vaihtaa, jos pysyy kolvi kädessä.
Joop.. että oli kokeiltu toisella eculla. Entäs jos katot ihan sieltä T5 ecun pinoutista sen ohjaavan johtimen ja katot ohmialueella sieltä ECU:n liittimeltä yhteyden sinne venttiilin liittimeen ? Ettei sitten se johto olis jostain poikki ?
Joop.. että oli kokeiltu toisella eculla. Entäs jos katot ihan sieltä T5 ecun pinoutista sen ohjaavan johtimen ja katot ohmialueella sieltä ECU:n liittimeltä yhteyden sinne venttiilin liittimeen ? Ettei sitten se johto olis jostain poikki ?
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Re: T7 mankkuvenan sähköongelma
Katso ettei ecun liittimessä ole sisälle painuneita pinnejä.
Re: T7 mankkuvenan sähköongelma
Äsken mittaillessani mankun nastan ja akun miinusnavan väliä virrat päällä sain tulokseksi 11,82V ja mankku piti ihan normaalia ääntä. Vaan ei siltikään vaikuta menemiseen mitenkään.
Ecussa näyttäisi pinnit olevan kunnossa ja samoin siinä johdon puolen liittimessä.
Lisää hyviä ideoita? Kuinka hyvin sen kärvähtäneen fetin saa haisteltua siitä ecusta? Vaikka edelleen kyllä kokeilin eilen Hookilta lainattua ecua vain huomatakseni, että ei vaikuta menoon mitenkään.
Mankun sulake irrotettuna meno on aivan samanlaista.
Ecussa näyttäisi pinnit olevan kunnossa ja samoin siinä johdon puolen liittimessä.
Lisää hyviä ideoita? Kuinka hyvin sen kärvähtäneen fetin saa haisteltua siitä ecusta? Vaikka edelleen kyllä kokeilin eilen Hookilta lainattua ecua vain huomatakseni, että ei vaikuta menoon mitenkään.
Mankun sulake irrotettuna meno on aivan samanlaista.
Re: T7 mankkuvenan sähköongelma
Onko tämä siis ennen toiminut? Johdot oikein mankulla? T7 mankulle tulee vain 2 johtoa kun T5 mankulle kolme. Mankku "pitää normaalia ääntä" eli rätisee tyhjäkäynnillä, jos et ole ahtopyyntikartasta laittanut vasenta alanurkkaa arvoon -0,8bar.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: T7 mankkuvenan sähköongelma
No minähän en tuolle ole tehnyt yhtikäs mitään, vaan eräs länsivantaalainen klubilainen tuon on tehnyt. Eli en suoraan sanoen tiedä, onko se "vasen alanurkka" arvossa -0,8bar. Kyseiset hilppeetkin möin pois, kun en viitsinyt opetella kunnolla käyttämään...
Tuota rätinää siis kuuluu ihan jatkuvasti, myös auton ollessa pois käynnistä mutta virtojen ollessa päällä. Pitäisikö näin olla?
Ja tosiaan ecuongelmaan en itse usko, koska Hookilta lainattu ecu (johon T7-modi on myös tehty) ei tuonut mitään muutosta mihinkään.
Tuota rätinää siis kuuluu ihan jatkuvasti, myös auton ollessa pois käynnistä mutta virtojen ollessa päällä. Pitäisikö näin olla?
Ja tosiaan ecuongelmaan en itse usko, koska Hookilta lainattu ecu (johon T7-modi on myös tehty) ei tuonut mitään muutosta mihinkään.
Re: T7 mankkuvenan sähköongelma
Ei kuulu pitää rätinää virrat päällä pelkästään, pitäisi alkaa pärisemään vasta kun hiukan kierroksia nostaa. Koitappa huvikseen toisella mankkuvenalla jos johto on kunnossa.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Re: T7 mankkuvenan sähköongelma
Siis semmosta pientä tikitystähän se ehjä mankkuvena pitää pelkät virrat päällä ainakin T7:ssa.
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: T7 mankkuvenan sähköongelma
Lainataan aihetta, kun en suoranaista vastausta löytänyt. Eli stage1 T5 kolkki, jossa T7 mankkuvena. Sähköpuolelta jotakin mankkuvenan johtojen ollessa irti (ottanut luultavasti runkoon kiinni) kärähtänyt, koska oli aiemmin polttanut APC:n sulakkeen ja ahdot tippui peruspaineille. Sulakkeen uusimalla alkoi ahtaa, mutta mankkuvena ei ole mukana pelissä - antaa ahtoja liki fuelcuttia. Lainatun ohjeen mukaisesti mitattu mankkuvenan johdot, toiseen tulee 12v jännite. Ilmeisesti siis fetti/fetit kärähtänyt ecuboksista.matsson kirjoitti:Mittaa näin; Mittarin miinus auton runkoon tai akun miinus napaan ja mittarin plus-johdolla sitten mittaat magneettiventtiilin johdot sähköt päällä. Jompaan kumpaan magneettiventtiilin johtoon pitää tulla 12V. Jos ei tule, niin vika on sulakkeessa tai johtosarjassa. Jos 12V tulee (ja ehjä venttiili ei edelleenkään pärise), niin sulla on todennäköisesti magneettiventtiiliä ajava FET päästänyt käyttösavunsa T5 boksin tuuletusaukoista ulos. Ei ole paha vaihtaa, jos pysyy kolvi kädessä.
Varsinainen kysymys; onko RFP12N10L sopivanlainen fetti entisten tilalle? Täällä mainittu, että pitäisi sopia. Tarkoituksena tilata samantien useampi kappale kerralla.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Re: T7 mankkuvenan sähköongelma
Ja itselleni vastaten, yksi fetti oli kärähtänyt ECUsta ja sen vaihtamalla palautui magneettiventtiilin toiminta normaaliksi.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173