Moniurahihnan vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jar
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 07:45

Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jar »

No niin, mimmonens homma tuo moniurahihnan vaihto oikein on? 9-3 Aero -01 on kyseessä.

Terveisin
"2375"
99 EMS grp 2
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Tunkataan auto ylös, sisälokasuoja irti niin pääsee helpoiten käsiksi moniurahihnaan. Sitten yläpuolelta kiristin löysälle 1/2" hylsysarjan jatkovarrella keulaan päin ja lukitaan kiristin löysälle vaikkapa ruuvilla tms. Samalla kannattaa ehdottomasti ottaa kampiakselin hihnapyörä ja tarkastaa sen sisäpuolella olevat torx-ruuvit + laittaa ne vahvalla lukitusnesteellä kiinni. Useita konerikkoja jo noiden ruuvien löystymisestä aiheutunut.

Jos budjetti sallii, niin vaihda ehdottomasti kiristinrulla ja ohjainrulla samalla!
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Zebe kirjoitti:lukitaan kiristin löysälle vaikkapa ruuvilla tms. Samalla kannattaa ehdottomasti ottaa kampiakselin hihnapyörä ja tarkastaa sen sisäpuolella olevat torx-ruuvit + laittaa ne vahvalla lukitusnesteellä kiinni. Useita konerikkoja jo noiden ruuvien löystymisestä aiheutunut.
Ja tuota kiristintähän ei tarvitse lukita mihinkään, jos osaa näppärästi pitää toisella kädellä jatkovarresta kiinni ja toisella pyöräyttää hihna yhdenkin pyörän päältä pois.
Tuon kampuran pultin avaamiseksi tarvitaan muistaakseni 27mm hylsy, jota ei löydy ihan jokaisesta tusinasarjasta. Ja se on sitten tiukassa. Joku varmaan tulee kohta vielä kertomaan oikean momentin, mihin se kiristetään lopuksi takaisin.
jar
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 07:45

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jar »

miten kampea estetään pyörimästä kun avataan hihnapyörän pulttia?
"2375"
99 EMS grp 2
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Helpointa tehdä se pulttipyssyllä.
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Ja tuota kiristintähän ei tarvitse lukita mihinkään, jos osaa näppärästi pitää toisella kädellä jatkovarresta kiinni ja toisella pyöräyttää hihna yhdenkin pyörän päältä pois.
Tämä on mielestäni ehdottoman hyvä vihje, sillä kun yrittää kiristintä vetää äärimmilleen lukkoasentoon, saattaa vahingossa rikkoa tuon vääntöreiän.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

miten kampea estetään pyörimästä kun avataan hihnapyörän pulttia?
Vaihde päälle, jarru päälle?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei kannata välttämättä lootaa vasten vääntää. Voi olla hyvinkin kireällä ja ainakin teoreettinen mahdollisuus rikkoa jotain vaihteistosta, sillä momenttia siihen kohdistuu tuossa tilanteessa huomattavasti.

Tosiaan alle satasen pieni kompura ja alle 50e pulttipyssy riittää tuon avaukseen.
Perustyökalut autoharrastajalle. Jos ei huvita hankkia, niin turha arpoa, teettää toisella harrastajalla sitten vaikka :).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Vastaa Viestiin