Viggeniä pitävemmät kytkimet

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Mitä kytkin vaihtoja olisi yli 500nm väännöille?
Luonnollisesti jokapäiväiseen ajoon joten kestävä saisi olla. Mitä vaihtoehtoja ja matala hinta tietenkin plussaa. Softaaja lupaili 550 että sen verran pitäisi pitää.
Ng900
pukkonen
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 10:00
Paikkakunta: Turku

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja pukkonen »

No tässä linkkejä, jos et ole vielä näistä kattonu. Vaihtoehtoja ainakin ja maksaahan ne maltaita&mansikoita 8O Ite jätän ainakin moiset väännöt muille

Larkspeedillä on yleensä aika kilpailukykyiset hinnat
http://www.larkspeed.com/index.pl?c=CLU ... s=category

Maptunilla "hinnoissaan" http://www.maptun.com/clutch/performance-clutches

Parts for saabilla Black diamondia http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 27_600_602 Tosin eivät kerro suoraan mille väännölle
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
östis
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 17:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja östis »

Kytkimen osalta pääset helpoimmalla, kun laitat vakiolevyn paksuisen jousitetun sintterin tuon viggenin paineasetelman kaveriksi. Pitävämpää et löydä.
Esim moposportista 228mm jousitettu sintteri 14 uraisena. (opel)
saab ng900 2.0T stage+?
www.garaget.org/oestis
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

östis kirjoitti:Kytkimen osalta pääset helpoimmalla, kun laitat vakiolevyn paksuisen jousitetun sintterin tuon viggenin paineasetelman kaveriksi. Pitävämpää et löydä.
Esim moposportista 228mm jousitettu sintteri 14 uraisena. (opel)
Tällaista olen omaankin kaavaillut. Millainen on ajaa?
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Tota oon kyl miettiny, vaatiiko mitään ranetuksia?
Mites toi kestävyys, ymmärtääkseni noi sintterilevyt ei ole hirveän pitkäikäisiä? Ja sitten laatikolle tulevat rasitukset?
Ng900
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja ippe »

En ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan sintterikytkintä katukäytössä, kaupunkiajossa melko vaativa kapistus.

Jos olet varma että Viggenin kytkin ei kestä, niin sitten yksi vaihtoehto on alkaa rakentamaan johonkin muuhun tarkoitettua kytkinpakettia Saabin moottorin ja vaihteiston väliin, tässä toiselta palstalta esimerkki miten asiaa voi lähestyä:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=30196

Kestäviä kytkimiä löytyy maailmalta, mutta niitä joutuu sovittamaan, Saabistit ovat siinä mielessä onnellisessa asemassa, että kytkimen hydrauliikka on yleensä valmiiksi toimivaa sorttia...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja tomipee »

No löytyyhän näihin suoraan paljon kestäviä kytkimiä, mieluiten mahdollisimman vähän mitään ranetuksia tekisin
Ng900
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

ippe kirjoitti:En ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan sintterikytkintä katukäytössä, kaupunkiajossa melko vaativa kapistus.
SIksipä puhummekin jousitetusta sintterilevystä.. :wink: Mutta olisi toki tosiaan kiva kuulla ihan oikeita kokemuksia aiheesta.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja tturku »

mites se viritetty malli viggenin kytkimestä, pitäisikö saada vielä vahvempi?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Mikäs se on? Katoin tossa spec stage 2 levy ja sit viggen asetelma. Ainaki noi jenkit kovasti käyttää.
Ng900
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

milläs ahtimella tää sun vehje on?

meinaan vaan et kyl pitäis ton viggen paketin riittää noille väännöille...jos vaan vääntö ei ala 2000-2500rpm.

mulla itellä vakio asetelma ja 5-lapanen jousittamaton sintteri...ei dynotettu mut aikas varmasti väännöt yli ton ja ihan nätisti pitää...

ei myöskään mikään mahdoton ajaa, pärjää stadin ruuhkissa...jousitettua ja jousittamatonta levyä kun saa luistattaa ihan yhtä paljon...eli siis ei ollenkaan...käytännössä vaan on pakko.

mut js sun nyt on pakko joku sika jäykkä asetelma saada ni miten ois tämä:

http://www.racestuff.se/tryckplatta-per ... c-183.aspx
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
östis
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 17:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja östis »

östis kirjoitti:Kytkimen osalta pääset helpoimmalla, kun laitat vakiolevyn paksuisen jousitetun sintterin tuon viggenin paineasetelman kaveriksi. Pitävämpää et löydä.
Esim moposportista 228mm jousitettu sintteri 14 uraisena. (opel)

käy vissii bolt on... ja on kuulema helppo ajaa ja kestää yli 600nm!
itse ajan spec 3, ja sillä se ajaminen on vielä helppoa. toki jos lähen ottaa enemmän heppoja autosta niin huhut väittävät että toi specci alkaa jossai vaihees sliiraa... suosittelen lämpimästi tota edellä mainitsevaa kytkin juttua! ruotsissa käyttävät sitä paljon, ja jopa suomessa! kokeile pistää hakuu jos joku olis tehny siitä jonku rempan ja tehnyt samalla jonku "päiväkirjan" siitä!

viggenin kytkin on hyvä/halpa ja kestää siihen 500nm(maptunin mukaan)
saab ng900 2.0T stage+?
www.garaget.org/oestis
östis
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 17:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja östis »

tomipee kirjoitti:Tota oon kyl miettiny, vaatiiko mitään ranetuksia?
Mites toi kestävyys, ymmärtääkseni noi sintterilevyt ei ole hirveän pitkäikäisiä? Ja sitten laatikolle tulevat rasitukset?

kyllä ne ainakin holsun hx40:sen tehoja kestää.. eli vaikuttais olevan aika kestävä!
saab ng900 2.0T stage+?
www.garaget.org/oestis
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Ahdin on tommonen pieni garretin hybridi, Jak Stollin tekemä. JZW jota noi jenkit paljon käyttää, puhui mulle et e85:lla 380hp/550nm, luulisin kyllä että todellisuudessa jää alle ton, että kyllä kait se viggenin kytkin riittää jos sen 500nm pitäisi kestää, välttää vaa niitä racing lähtöjä liikennevaloista :lol: Ja kyllähän se sintteri tehoja kestää, puhuin kestoiästä.
Ng900
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: Viggeniä pitävemmät kytkimet

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

Mulla alko luistelee aika nopeesti ainakin tolla Gt28Rs:llä. Jouduttiin säätämään että spoolaa sinne 4000 asti ennenkun antaa täysiä ahtoja. Käytännössä ahtimen idea meni siinä jo kun kytkintä ei saatu pitämään.

Eli oma kanta, että joku muu lätty sinne viggenin asetelman kaveriksi.

E: Kuin Viggenin oma levy
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Vastaa Viestiin