Ng:n moottoriantenni

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Vehvis
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 16:29

Ng:n moottoriantenni

Viesti Kirjoittaja Vehvis »

Hieman heikonlaisesti menee antenni sisälle ja tulee ulos. Onko jotain puhdistuskeinoja? Käykä tuo motonetin myymä moottoriantenni suoraan saabbaaseen?
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Ng:n moottoriantenni

Viesti Kirjoittaja vfr »

Antennipaketin purku,putsaus ja uudet rasvat sisään.
Antenni osan puhdistus esim. aseöljyä ja liikuttamalla sitä edestakas.
Motonetistä saa myös pelkkää ruotoa(mallia saab) jos moottori toimii.
Kyllä motonetin moottoriantenni käy suoraan.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Vehvis
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 16:29

Re: Ng:n moottoriantenni

Viesti Kirjoittaja Vehvis »

Moottori kyllä pörrää ja surraa kuin ampiainen, antenni nytkähtää muttei liiku ylös tai alas. Antennin sisällähän on sellainen jonkinsortin muoviketju jonka pitäisi vetää antenni ylös ja alas. Voisiko tuossa olla vika ettei antenni liiku vai missä?
rassaus
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Ng:n moottoriantenni

Viesti Kirjoittaja rassaus »

Vehvis kirjoitti:Moottori kyllä pörrää ja surraa kuin ampiainen, antenni nytkähtää muttei liiku ylös tai alas. Antennin sisällähän on sellainen jonkinsortin muoviketju jonka pitäisi vetää antenni ylös ja alas. Voisiko tuossa olla vika ettei antenni liiku vai missä?
taitaa olla ruoto poikki antennista, motonetistä tosiaan uusi ruoto ja antenni jos kerta moottori ääntää ja paukkuu.
9-5 aero
ex OG 9-3 RE85
#4557
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ng:n moottoriantenni

Viesti Kirjoittaja tturku »

tuli viime viikolla vaihdettua kumpaakin kolkkiin antennien ruodot. Dieselissä oli 2 ruotopätkää niin jumissa ettei niitä saa edes käsin vetämällä ylös. Aerosta meni se muovinen hammastanko poikki eikä kelannut enään sisään antennia.

Helppo irroitus, tarvitaan muistaakseni t25 torx, 17mm lenkki ja 10mm lenkki. Torxilla kaiutinritilän 3 ruuvia auki, 10mm lenkillä siitä umpion ja luukun välistä se muovinen kiinnike irti ja sisäverhoilun raotus. 17mm lenkillä antennin juuresta se mutteri auki, 10mm lenkillä ne 2 pulttia irti ja johdon liitin irti, saa antennipaketin käteen.

Sitten tarvitaan 12V tasa virtaa jotta saa pyöriteltyä antennin moottoria. Antennin runkoon -napa kiinni ja 2 nastaan +12V niin moottori kelaa sisään. Ensin +12V 1 nastaan (rele naksahtaa) ja sitten myös 2 nastaan niin tulee ulos.

Aja ruoto niin ulos kun saat, avaa 2 ruuvia sen rungon juuresta ja vedä se isompi ruodon juuri/putki ulos. (ruuvaa se maadoituslenkki kiinni toiselle puolelle siihen toiseen ruuviin niin toimii moottori kun ruodon juuri/putki on irti).

Nyt saat näkyviin sen muovisen hammastangon. Vedä ruodon hammasketju ulos kokonaan moottorista. Voit avata sen 7mm ruuvin ja avata luukkua varovasti jossa näkyy se pesä, johon hammastanko kelaantuu. saattaa olla useammassa osassa joten ne loput katkenneet pätkät saa sieltä pois.

Kun hammastanko on kokonaan ulkona, saat alakautta pujotettua pois sen ruodon siitä putketesta. Se pelti holkki oli omissa kummassakin tapauksessa niin jumissa siinä putkessa, sen sai irti vain kapealla talttapää meisselillä, vasaralla ja pitkillä kärkipihdeillä pala palalta irroittaen. Vanhaa ruotoa voi käyttää myös apuna irroituksessa.

Kun vanha ruoto ja se pelti holkki on irti, laita uusi peltiholkki, ja ruoto paikalleen putkeen, kelaa taas sähkömoottorilla ruoto ihan ulos asentoon (moottori ajaa ääripisteisinsä jonka jälkeen pysähtyy, näkee liuskista kun avaa pienemmän luukun.)
Laita uuden ruodon muovihammas tanko hollille siten että hampaat on moottoriin päin ja hivuta edestakaisin ajamalla moottorin hammaistus nappaamaan ruodon hammastankoon jolloin ruoto alkaa kelautumaan sisäänpäin.

Aja ruotoa pieni matka sisään ja kiinnitä tanko+ruoto kiinni runkopakettiin, aja runko sisään ja katso että teleskooppi ajaa ihan sisään asti. (jos ei aja niin sitä voi avittaa pienemmän luukun liuskaa kääntämällä).

Kun saat ruodon ajettua ihan sisään asti joka kerta paketti kouraan ja autoon kiinni.
Kiinnitys vastakkaisessa järjestyssä kuin purku.

Antenni muuten tulee liian paljon paketti irrallaan ollessa ulos mutta kun se laitetaan autoon kiinni, se 17mm lenkillä kiinnitettävä mutteri estää liian pitkälle tulon pitämällä peltiholkin paikallaan...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ng:n moottoriantenni

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Minä vähän oikaisin. Vedin antennista nykäisemällä vanhan holkin pois, ja vetämällä ruoto pois. Uuden ujutin yläkautta sisään ja sitten radio kiinni. Veti puolet sisään. Sitten uusi holkki paikalleen, ja pari kertaa radio auki/kiinni. Nyt antenni menee sisään ja kelautuu ulos. Hyvin on toiminut jo vuoden. Tosin tällä tavalla ei saa vaihdettua uusia rasvoja rattaisiin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin