ng900:sta pelastaja?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
mollanke
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Marras 13, 2004 18:17
Paikkakunta: Turku

ng900:sta pelastaja?

Viesti Kirjoittaja mollanke »

Terve

Entisenä saabistina ja nyt lopullisesti hermonsa Nissanin kanssa menettäneenä tuli koeajettua -94 vuoden 900:sta ja himo saappiin iski taas.

Kyseinen yksilö oli ihan mukavasti huollettu lukuunottamatta viimeistä 190 000 huoltoa ja oli ollut 170 000 asti oulun seutuvilla. Mukava tummanvihreä väri, automaatti-ilmastointi sekä automaattilaatikko olivat myöskin plussaa vaikkakin kyyniset sanoisivat että kalliita korjata jos rikkoontuvat... 2,3 ltr vapari kone (valitettavasti)

Lueskelin kyllä täältä ng900:n vikoja ja "ominaisuuksia" joita mahdollisesti olisi odotettavissa jos satkun ostaa.

Mitä nyt erinnäisistä threadeistä sekä muista sivuista sain selville oli että
ohjaus puoltaa oikealle monesti, ovista voi löytyä ruostetta, käsijarru ei pidä, ilmastoinnin joku putki mahdollisesti voi vuotaa pelkääjän jalkatilaan ja että kannattaisi vaihtaa "ketju" (mikä ketju tarkalleen?)koska kilometrejä on jo 200 000.
Lisäksi oli jotain puhetta venttiilien kumien vaeltamisesta.

Parin päivän koeajon perusteella huomasin kyseisestä laitteesta seuraavaa:

-ohjaus todella veti oikealle
-ovien alareunoissa näkyi _todella_ pientä ruosteen alkua joka lienee helppo hoitaaa jos hoitaa ajoissa kuntoon
-käsijarru oli jotenkin omituinen, löysä aluksi mutta lopuksi todella tiukka
-moottorin käyntiäänestä en osaa sanoa koska ei ole referenssiä miltä sen pitäisi kuullostaa. Jotenkin kuullosti kyllä vähän "metalliselta" mutta en tosiaan tiedä miltä sen pitäisi kuullostaa... Sisälle autoon ei kyllä kuulunut käytännössä mitään.

8900,- hintalapussa, eivät hirveästi halunneet hyvittää primerasta mutta
mielipiteitä kaipaisin että lienevätkö nuo kaikki foorumilla ilmoitetut viat välttämättä juuri tuossa yksilössä ja minkä hintaluokan korjauksia tulevat olemaan.

Senkin verran olen foorumeista ymmärtänyt että sieltä j-kylän PCS:stä saisi asiantuntevaa palvelua saappien suhteen mutta kun ei ihan joka huoltoa varten viitsisi sinnekään lähteä :wink:
Eli onko Turun suunnalla jotain vastaavaa firmaa joka osaisi saapit mutta hinnat olisivat mahdollisesti Metro-auton merkkihuoltoa helpommat... ?

Kiitokset mielipiteistä yms. Nissaniin sortumisesta saa morkata vapaasti :)

-marko-
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Äläs vielä nuolaise, kyllä Saabienkin kanssa voi hermot mennä :lol:
Mutta onneksi aika nopeasti tulee taas hymy naamalle. :lol: :lol:

Ovethan näissä on pikku murhe, maalata se piti tuossa omassakin heti oston jälkeen. Koneen ja laatikon kesto on hyvin pitkälle kiinni ajotavasta ja huollosta. Ei tuo kone käy hiljaa kuin uutena, siis alle 200tkm ajettuna. Tuon jälkeen tulee pientä naputusta ja tikitystä ei sen kovempaa, eikä se vielä välttämättä tarkoita remonttin tarvetta. Mutta onhan noita ketjuja toki mennyt, toisilla taas ei vaikka mittarissa reilusti yli 300tkm
Käsijarru jos pitää, se on hyvä! Sehän on rumpu takanavassa ja säätö tahtoo olla mitä on, useimmin homma kuitenkin hoituu säätämäällä kengät ja vaijeri. Haulla tästä foorumista löytyy asiasta lisää.
Ohjauksesta kannattaa tarkistaa auraus, muita kulmia ei voikaan säätää. Heittoa muissa kulmissa ei periaatteessa voikaan olla jos alapallonivelet on kunnossa ja ei näy mitään taipumia tms vikoja.
Hyvä peli se on, kulutus varsinkin taajamassa voisi olla pienempikin, mutta mutkaisella maantiellä erinomainen laite.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
OrgTS
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 20:44

NG900:n vikoja

Viesti Kirjoittaja OrgTS »

Tervehdys ja tervetuloa foorumille!

Yhdyn suurimmassa määrin mollanken mielipiteisiin. Jos Sinulla on kuitenkin vielä mahdollisuus miettiä kauppaa tekisin sen. (Tiedän :P :P :P autokuumetta on paha välttää kun se oikea sattuu kohdalle.) Suosittelisin kuitenkin katsastamaan NG900:sta uudempia malleja eli -96 eteenpäin. Näissä kun tuo ruostesuojaus parani oleellisesti. Ajettavuus sinänsä on mielestäni kyllä hieman hakoteillä. Siihen ei kyllä tule parannusta kuin vasta 9-3 ver 1 mallista eteenpäin, jolloin hintakin on hieman kalliimpi. Tosin -96 mallista eteenpäin etutuentaa muutettiin jonkin verran, jolloin ajokäytös parani. Muutokset on mahdollista tehdä myös jälkeen päin. Osat maksavat noin 300 e - 500 e riippuen ostopaikasta töineen.

Sinun ehdokkaasi kilometreillä todennäköisesti joudut piakkoin tekemisiin tasapainoakselin ketjun kanssa, joka alkaa rallattamaan iloisesti. Poistaminen ei ole ihan pikkujuttu (luit oikein: se voidaan poistaa ilman, että ominaisuudet kärsivät, tosin 2.3 vaparista en ole ihan varma, 2 litraisista ainakin) sillä kone joudutaan tiputtamaan pois paikaltaan. Jotkut tosin väittävät homman onnistuvan paikallaankin, mutta vaatii aikamoista sormiakropatiaa ja erikoistyökaluja.

Venttiiliohjurikumit kuluvat myöskin vaihtokuntoon tuossa 200 000 - 250 000 km kohdalla. Ainoa haitta tästä on katalysaattorin pikainen rikkoutuminen öljyn vaikutuksesta. Kumien vaihto on sinällään helppo homma, mutta kun Saabin kansi vaatii työohjeiden mukaan plaanauksen irroituksen yhteydessä, nostaa tämä remontin hintaa. En ole koskaan aikaisemmin kuullut, että kumit lähtisivät vaeltamaan.

Tämän lisäksi tulee kaikkea pientä kivaa kuten ajovalopesimien jumittaminen, ajovalojen säätömoottorien vaeltelu jne. Kaikesta näistä kyllä selviää "pikku" askartelulla, mutta oman aikansa ja vaivansa ne vaativat.

Lopuksi kaikesta ylläolevasta luulisi, että pyrin Sinua olemaan hankkimatta Saabia. Päinvastoin, autossa on paljon hyviä ominaisuuksia, joiden takia minäkin ajan ko. merkillä ja mallilla (Saab 900 S Turbo -96 ex Sensonic).
Orginaali Turbo Sensonic = hyvä lähtökohta auton paranteluun ja henkilökohtaiseen konkurssiin
MCpas
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 20:09

Viesti Kirjoittaja MCpas »

Nulla oli NG900-94 vapari, jolla ajoin 350tkm ei tarvinnut ketjuja tai venttiilivarsien kumeja laittaa eikä vienyt öljyä. Hihnapyörän rissat tosin joutu vaihtamaan tos 280tkm kohdalla.
Alustan tukivarret joissa puslat joutu uusimaan kun ravisteli 80-100km/h kohdilla.
Pakin kanssa oli ongelma saada päällee,.. aika ajoin

Nyt NG900t -96 ja tasauspyörästössä vikaa : (

/Pasi
mollanke
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Marras 13, 2004 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mollanke »

Jep, löytyi vielä malttia ostamiseen ja tarvinnee pitää silmät auki. Vaikkakin kyseinen yksilö oli vallan mukava niin kaikkia tulee aina verrattuna tonnariin ja siihen verrattuna satkun sisätilat olivat kyllä surkeat. Kärsitään nyt vielä nissanin kanssa tovi ja odotellaan sopivampaa yksilöä.
Vastaa Viestiin