VAG:sta Saabiin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jolkkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 20:39
Paikkakunta: Joensuu DWL

VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Hei,

Pitkällisestä ja vakaumuksellisesta VAG-taustasta huolimatta tulin ulos kaapista ja ostin Saabin!

Saabiin liittyy hyviä muistoja aina lapsuudesta saakka. Meidän perheen eka auto oli vihreä Saab 99 (-75, 2.0L, SAR-871). Elintason nousun myötä meille vaihtui 1982 upouusi 900 GLS 5D (RJO-770) valkoinen. Siinä oli 5-speed ja taivaan siniset plyysipenkit. Naapurin pennutkin olivat kateellisia. Oman Saabin osto oli lähellä jo vuonna 2001 kun oli ostamassa pari vuotta vanhaa 9-3 Turboa. Silloin GTI Golf sai vuoron.

Auton vaihto tuli ajankohtaiseksi pari viikkoa sitten. Audi A6 sai mennä ja Saabin etsintä alkoi. Paria viallista yksilöä ihmetellessä epätoivo alkoi jo vallata mieltä. Sitten löytyi kuitenkin erittäin siisti og93, 170hv lisätehopaketilla, AAC:lla ja parilla pikku varusteella. Parasta 10/2000 rekisteröidyssä autossa on kuitenkin kilomertit (112700km) ja historia (vanhalla miehellä, hyvin huollettu ja pidetty). Autolla on ajettu erittäin rajallisesti talvisin, josta todisteena alkuperäiset, suht' hyväkuntoiset, talvirenkaat. Auto on ajossa ehjä, toimiva ja juuri sellainen kuin sen kuvittelin olevankin toimivana. Kallis tämä tosin oli, yleiseen hintatasoon verrattuna, mutta olen tyytyväinen ainakin vielä....

Pari pikkukysymystä on ihan alkuun:
1. Ulkolämpötila on noin +3-+4 astetta liikaa. Haku-toiminnolla en löytänyt säätövinkkejä, mutta onko tässäkin tapauksessa anturinvaihto tarpeen, kuten ketjuissa kerrotaan ainakin silloin jos eroa on selkeästi enemmän?
2. Ilmastointilaite jää ihmeellisesti "pyörimään" auton sammutuksen yhteydessä. Sellainen pieni mekaaninen ääni kuuluu AAC-laitteen sisältä. Seuraavana aamuna ääni on kuitenkiin kadonnut. En ole mitannut kuinka kauan se "pyörii". Näyttö yms. kylläkin pysähtyy normaalisti. Ärsyttävävika kun ilmastointia pitää pitää hieman lämpimämmällä kuin todellisuudessa.

Miinukset:
-Levottoman huonosti korjattu etupuskuri pienen tönäisyn jälkeen. Siinä on pappaa kusetettu raskaasti
-Ilmastoinnin näytöstä puuttuu symbooleja. Hakua käytetty ja tiedän mitä tehdä.
-Väri...

Kuva

Jani Joensuusta
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.

tonyyqi
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 20:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja tonyyqi »

Tuo surina ainakin on ilmastoinnin haistelija. Löytyy penkinlämmittimen katkaisijan vierestä. Puhdistus ja muutama tippa aseöljyä niin mekkala on mennyttä.
#5224
9-3SS 2.0t Aero -03 Steg 1
Kuvat | Videot

Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ja sen kuuluukin jäädä päälle muutamaksi minuutiksi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.

UC
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja UC »

Ulkolämpötilan näyttöasetuksen voi käsitykseni mukaan ohjelmoida uudelleen.

torque
"Aero"
Viestit: 412
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo/Espoo

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja torque »

Hieno löytö. Onneksi olkoon! Tuo lienee 2001 vuosikertaa, T7.
Ja sitten tarkkana huohotinpäivityksen ja öljyvaihtojen kanssa.
Runsaasti infoa löytyy tältä foorumilta.
9-5 2.0t A bp ´07
V70 2.5 FT A, ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 | 9-3 SE 2.0t A bp ´01

ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1224
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja ippe »

Tulppien suhteen kannattaa myös olla tarkkana, oikeat NGK:t ja suht' tiheä vaihtoväli, niin ei mene DI-kasetti rikki.

Suosittelen biopower-softaa stage1-tehonnostolla, toki ko. muutoksen yhteydessä kannattaa tarkistaa ettei öljypohjaan ole kertynyt öljypikeä ja tehdä muutenkin perushuolto sudattimien vaihtoineen, asiasta lisää tältä foorumilta.
#5417

karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja karg »

jolkkon kirjoitti:Ärsyttävävika kun ilmastointia pitää pitää hieman lämpimämmällä kuin todellisuudessa.
Ilmastoinnin offsettiä on voitu ohjelmoida uusiksi syystä tai toisesta. Tämän voi tarkistaa/muuttaa TECH2:lla.

torque
"Aero"
Viestit: 412
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo/Espoo

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja torque »

2. Ilmastointilaite jää ihmeellisesti "pyörimään" auton sammutuksen yhteydessä. Sellainen pieni mekaaninen ääni kuuluu AAC-laitteen sisältä. Seuraavana aamuna ääni on kuitenkiin kadonnut. En ole mitannut kuinka kauan se "pyörii". Näyttö yms. kylläkin pysähtyy normaalisti. Ärsyttävävika kun ilmastointia pitää pitää hieman lämpimämmällä kuin todellisuudessa.
Voihan sitä AC kalibrointiakin kokeilla jos ilmoittaisi jotain tai että sen toiminta muuttuisi. Ohjeet löytyy foorumilta.
9-5 2.0t A bp ´07
V70 2.5 FT A, ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 | 9-3 SE 2.0t A bp ´01

jolkkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 20:39
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Kalibrointi antaa 0 virhettä eikä tunnu vaikuttavan.

Kannattaako öljypohja puhdistaa? Öljyt on vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, ei ylimääräisiä vaihtoja. Siis kilsoja vain 113000. Paljon se suunnilleen kustantaa? Monta tuntia ammattilainen tekee hommaa?
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.

Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Hyvä idea olisi nakata vain biopower-softa sisään ja muutaman viinatankillisen jälkeen öljypohjan puhdistus. Joensuustakin saa nimittäin nykyään RE85, en ole ainuttakaan kertaa vielä tankannut ysikolmoseeni bensaa. :)

torque
"Aero"
Viestit: 412
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo/Espoo

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja torque »

^ aivan, varsinkin jos autoa ajettu 20-30tkm öljyvaihtovälelillä niin voi olla aiheellista katsoa öljypohjaa & sihtiä.
9-5 2.0t A bp ´07
V70 2.5 FT A, ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 | 9-3 SE 2.0t A bp ´01

jolkkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 20:39
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Hieman päivitystä.

-Huohotinpäivitys asennetaan nyt perjantaina
-Ilmastointilaitteen täyttö ja huolto tehty. Kalibrointi tehty.
-Ulkolämpötila on nyt kunnossa kun anturi ensin löytyi puskurin ja lampun välistä. Jossain remontissa oli vissiin unohtunut sinne. Ei ihme että lämpötilat eivät vastanneet todellisia.
-JCarlssonilta E85+215hv -paketti tulossa tällä viikolla. Odotan kovasti!
-Uudet vanteet ostettu poistoalesta sekä niille uudet talvikumit.

Öljypohjan puhdistus sitten muutaman tankin jälkeen

Auto toimii edelleen.

Kuva
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.

jolkkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 20:39
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Kylläpä muuttui auto kun vaihdoin Biopower ECU:n. Nyt kulkee kun on JCarlssonin 215hv -paketti.

Jotain mystistä nykimistä tietyissä nopeuksissa, mutta pitää analysoida tarkemmin.

Huohotin remppakin on nyt tehty.
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.

CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2452
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja CDTA »

No varmastihan se kulku muuttuu kun kone pääsee viimeinkin siihen hommaan mihin se on alunperin tarkoitettu :wink:

Tuo nykiminen...vaihoitko tulpat NGK:n seiskoihin, jos vaihoit, niin sytkäkasetti vois olla seuraavana jonossa.

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4377
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: VAG:sta Saabiin

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Nykiminen viittaa ilmamassamittarin väärinnäyttämään, ellei sitten ole tulpista tai sytkäkasetista kiinni.
Vertaan Pinl ja mAir arvoja vedossa, esimerkiksi 900 mg mAir vastaa noin 0,9-1 bar ahtopainetta eli 1900 Pinl. Jos on esimerkiksi 2200 niin immu viallinen ja heti vaihtoon.

SIDistä saa ylimmän rivin lukittua SET näppäimen painalluksella ja sitten kelaat alariville sen toisen parametrin.
CLR poistaa lukituksen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Vastaa Viestiin