T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
FinRipper
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 12:38
Paikkakunta: Hyvinkää

T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.

Viesti Kirjoittaja FinRipper »

Morjentes,

vaihdatin kulkineeseen reilut parisen tuhatta kilometriä sitten öljyt, öljytikku näyttää öölien kadonneen hieman alle puolenvälin mittatikussa. Onko tämä vielä normikulutusten rajoissa? Autolla on ajettu hieman vaille 290tkm, ja ilmeisesti viimeisin huohotinpäivitys on tehty.

sellaiset huomiot olen tehnyt että jos monoa on antanut niin öljyntäyttökorkin ympärys kostuu. Vaikuttaako kaasuläpän kotelon ja venttiilikopan välissä oleva takaisku(falskaa) tähän?

Öljyt ovat 5W-40 Total-merkkiset.
Viimeksi muokannut FinRipper, La Loka 06, 2012 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: T7 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Osta motonetistä siihen tilalle 6mm dieselpolttoainelinjaan tuleva takaisku. Itsellä ainakin kertyi öljyä melko runsaasti siihen korkin ympärille vuotavalla takaiskulla. 0.5l parille tuhannelle kilometrille ei todellakaan ole normaalia.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: T7 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja torque »

Tuo öljynkulutus vaikuttaa melko suurelta.
Takaiskun voinee varmaan vaihtaa.
Muut syyt: Männänrenkaat pikeentyneet, venttiilivarsien kumit kuluneet, välja turbo(savuttaako?), tihkuttaako maahan seistessä?

Hieman asiaa sivuten, onko tuossa öljypohjaa & sihtiä koskaan puhdistettu? T7 ja nuo kilometrit luulis jo olleen, koska karstakertymiä tulee ja voitelu heikkenee/lakkaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T7 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Männänrenkaat ja turbo. Siinä se parivaljakko, jotka yksin tai jopa yhdessä pistää T7-koneen syömään öljyä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
FinRipper
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 12:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: T7 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja FinRipper »

Voehan perkule. Onkos noille männänrenkaille jotain tehtävissä muuta kuin pata auki ja vaihtamaan?

onko jotain keinoa nähdä päältä päin onko turbo sohlona? kulkupuoli on kunnossa ainakin perstuntumalta,
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: T7 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

FinRipper kirjoitti:
sellaiset huomiot olen tehnyt että jos monoa on antanut niin öljyntäyttökorkin ympärys kostuu. Vaikuttaako kaasuläpän kotelon ja venttiilikopan välissä oleva takaisku(falskaa) tähän?
Uusi se takaisku ennen kuin teet mitään muuta. Rikkinäinen venttiili päästää ahtopaineet venttiilikopan kautta moottorin öljytilaan joten ei ole ihme jos täyttöaukon ympärystä kostuu, etenkin enemmän poljettaessa.
FinRipper
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 12:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: T7 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja FinRipper »

Takaisku vaihdettu viikko takaperin. Ja nonni, nyt on alkanut tulemaan sinistä savua melkoisesti 2-3 sek ajan startissa jos saapas on seissyt yön yli.
Tässä välissä tosin on softa päivitetty flexifueliksi, ja etanolia tankissa.
nämä starttisavut ovat tulleet tuon etanolin kanssa.

vieläkö viittaa turboon vai mihin?
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: T7 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Eikö se tarkoita että venttiilivarren kumit on kuluneet.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Venavarren kumit ei kulu T7 moottoreissa juurikaan. Männänrenkaat tai turbo on yleisimmät syyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T7 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Katti kun lämpenee, niin sen jälkeen pieni savutus enää näy putkenpäässä, koska katti polttaa sen pois. Tästä johtuen lievä savutus näkyy vain kylmästartissa näissä kattivehkeissä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: T7 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Pola »

Eikai mikään katti kahessa sekunnissa lämpene?
#3272
FinRipper
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 12:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.

Viesti Kirjoittaja FinRipper »

nonni nyt keskiviikkona avattiin Hookin tallilla Saabin öljypohja ja aluksi näytti vain laakeririkolta -> pohjalla jonkin verran laakerihilettä. Laakereita vaihdettaessa kampiakselin kakkostukki oli vaihtanut muotoaan sen verran ettei sinne enää sopinut uusi laakeri ilman väkivaltaa. muut laakerit menivät paikoilleen kuten pitikin.

seurauksena on uuden alakerran hankinta ja koneen uudelleenrakennus / uusi kone.

Auto lähtee tänään rullaavana korina eteenpäin uudelle omistajalle, jonka hoveissa :saab: saa toivottavasti uuden uljaan elämän.
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mullakin T7 kuluttaa jonkin verran öljyä. Tarkemmin en ole kulutusta laskenut, mutta mielestäni sitä kuitenkin kuluu liikaa. Autolla on ajettu n. 260t km.
Turbon pöllyttelyä olen yrittänyt seurata, mutta öljyistä savua ei mielestän käynnistyksessä tule -viileänä aamuna savutusta tietysti ei juurikaan huomaa, kun etanoli höyryää niin paljon. By-passia vaihtaessani huomasin kyllä öljyä venttiilille tulevassa putkessa, mutta hieman siellä kai saakin olla?
Moottoriin on tehty uudesta asti todella tiuhaan öljynvaihtoja, joten alkuperäinen omistaja ei varmaan ole edes huomannut kulutusta. Mitäs veikkaatte, onko männärenkaiden vaihto edessä? Selviääkö pelkillä renkaiden vaihdolla, vai pitääkö sylinterit hoonata?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kun männänrenkaat vaihdetaan niin silloin hoonataan. Muuten renkaat ei istu kunnolla ja tiiviisti sylinteriputkiin.
Hankala kommentoida öljyn kulutuksesta jos ei ole tuon tarkempaa mittaustulosta kerättynä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.

Viesti Kirjoittaja ippe »

Männänrenkaat ja hoonaus pitää molemmat tehdä, jos sylinterit ovat muodossaan (pyöreät, eikä kannasta yläreunassa), niin kevyt hoonaus riittää.

Samalla kun vaihtaa renkaat, niin kannattaa tarkistaa että männän rengasurat ovat ehjät.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Vastaa Viestiin