Joustintuen vaihto ...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Joustintuen vaihto ...

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Meni ensimmainen jousi/iskaritilaus reisille pitkan toimitusajan takia, mutta nyt on Eibach/Bilstein satsi luvattu saapuvaksi viikossa.

Pitaa siis alkaa valmistautua asennukseen. Takapaa lienee pala kakkua, mutta etupaa nayttaa konstikkaammalta: WIS vilisee erikoistyokaluja. Ovatko nama kaikki tarpeen, parjaako ns. vastaavilla yleismallisilla tyokaluilla?

1. Ulosvetaja raidentangon paata ja ulompaa pallonivelta varten. Kaiketi yleismallinen kay, vai parjaako ihan ilman?
2. Jousipuristin ja -pidike, kai yleismallinen kay?
3. Erikoistyokalu iskunvaimentimen ylapaan mutterin irroittamiseksi ja kiristamiseksi. Eiko tahan sovi hylsy?
4. Erikoistyokalu joustintuen sisaosan irroittamiseksi ja kiristamiseksi (millainen tama on? Tama ihmetyttaa eniten...)


Lisaksi WIS kaskee uusimaan seuraavat mutterit, jotka ovat kuulemma kertakayttoisia. Oletteko vaihtaneet, eli onko valttamatonta? Ovatko nama tavallisia lukkomuttereita vai jotain erikoisjuttuja?
1. Ulomman pallonivelen mutteri
2. Iskarin ylapaan mutteri
3. Napamutteri

Kaikki apu otetaan vastaan avosylin!
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

No huh mikä lista. Onneksi en tiennyt moisista erikoistyökaluista mitään kun omaan ng900 vaihdoin jouset ja iskarit. Ihan pärjäsi kotiverstaan työkaluilla. Ainoa asia joka vastusti oli abs-anturin kiinnitysruuvi ja sitäkään ei olisi tarvinnut irrottaa.
Niin ja yläpään laakerit jäi vaihtamatta. Olis vissiin kannattanut kun olis menny samoilla tulilla.
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Itselläkin sama homma. Rupean tänään laittamaan samanlaista settiä paikalleen eli Bilstein/Eibach. :D Joten myös minulle kelpaa kaikenlaiset ohjeet tätä vaihto operaatiota varten.

Sanos "Karvalakki", että missä liikkeessä toi sun ensimmäinen tilaus meni persiilleen, ja mistä nyt tilaat? Koska mullakin meni ensimmäinen tilaus täysin persiilleen, ja jouduin tilaamaan loppujen lopuksi kahdesta eri paikasta :evil: Yhteensä jouduin odottamaan yli 4 kuukautta ennen kuin sain jouset ja iskarit. :evil: :evil:
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Ei hommassa mitään erikoistyökaluja tarvita. Jousipuristin on välttämätön ja pallonivelten irroittamiseen sellainen yleismallin kanki.
Hyvä pulttipyssy tehokkaalla kompuralla tekee hommasta nopean ja vähemmän vaivalloisen mutta onnnistuu homma käsipeleinkin.

Toi mutterien uusiminen mainitaan yleensä joka korjauskohteessa. Ainakin napamutteria suositellaan vaihtamaan mutta itse en ole viitsinyt sitäkään vaihtaa. Sen sijaan samalla vaivalla kannattaisi vaihtaa jousituennan ylälaakeri joka maksaa 10e ja itse laittaisin vielä samalla purkamisella kunnon puslat etupäähän.

Kannattaa olla tarkkana sen iskarin yläpäänmutterin kanssa joka pitää etuiskarin iskarikupissa. Se pitää vääntää apinan raivolla kiinni ja silti se näyttää monella löystyvän ajan myötä. Ehkä se kannattaisi siis uusia.

Tuolla näyttää löytyvän lisää aiheesta:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... Aiskari%2A
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Joustintuen vaihto ...

Viesti Kirjoittaja patse »

karvalakki kirjoitti: 1. Ulosvetaja raidentangon paata ja ulompaa pallonivelta varten. Kaiketi yleismallinen kay, vai parjaako ihan ilman?
No juu, alapalloon täytyy olla sellainen lyötävä-malli. (varo alapallon suojakumia)
2. Jousipuristin ja -pidike, kai yleismallinen kay?
Juu onnistuu, jos siis monikossa eli 2kpl mallia Motonet/Biltema
3. Erikoistyokalu iskunvaimentimen ylapaan mutterin irroittamiseksi ja kiristamiseksi. Eiko tahan sovi hylsy?
Muistaakseni helpottaa hommaa jos on pitkävartinen hylsy
4. Erikoistyokalu joustintuen sisaosan irroittamiseksi ja kiristamiseksi (millainen tama on? Tama ihmetyttaa eniten...)
Jakari tai avolenkkiavain kokoa ISO jotain 60...62mm Itse pelastuin tilanteesta löytämällä töistä ISOT siirtoleukapihdit ja tukevan ruuvipenkin :oops:

Lisaksi WIS kaskee uusimaan seuraavat mutterit, jotka ovat kuulemma kertakayttoisia. Oletteko vaihtaneet, eli onko valttamatonta? Ovatko nama tavallisia lukkomuttereita vai jotain erikoisjuttuja?
1. Ulomman pallonivelen mutteri
2. Iskarin ylapaan mutteri
3. Napamutteri

Kaikki apu otetaan vastaan avosylin!
En vaihtanut mitään muttereita, laittelin jotain keskikovaa kierrelukitetta. Ainakin mulla tuli iskaripaketissa mukana yläpään mutteri.

Niin, tosiaan kannattaa varata se yläpääntukilaakeri. Mulla kävi aivan sairaan hyvä munkki purkaessa toista yläpäätä. Laakeri oli "hajonnut" ja purkaessa se aukesi ja onneksi ei pikkukuulat läheteneet paikaltansa, kun ei ollut uutta laittaa heti tilalle :oops: :oops:

LISÄYS: iskaripaketin(Monroe) mukana oli myös uusi mutteri jolla iskari kiinnitetään joustintukeen.

Ei muuta kuin työn iloa :)
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

saabisti900 kirjoitti: Sanos "Karvalakki", että missä liikkeessä toi sun ensimmäinen tilaus meni persiilleen, ja mistä nyt tilaat? Koska mullakin meni ensimmäinen tilaus täysin persiilleen, ja jouduin tilaamaan loppujen lopuksi kahdesta eri paikasta :evil: Yhteensä jouduin odottamaan yli 4 kuukautta ennen kuin sain jouset ja iskarit. :evil: :evil:
No, mina olen tilaillut naita uuden mantereen nettikaupoista. Ensimmainen tilaus oli Eibach Pro-System iskari/jousi paketti http://www.tirerack.com:sta hintaan 570USD ~ 460EUR. Toimitus olisi ollut vasta about kolmen kk paasta. Ei hyva. :(

Nyt tilasin http://www.shox.com:sta Eibach/Bilstein paketin hintaan 639USD ~ 510EUR, kama loytyi varastosta, ja on nakojaan jo UPS:lla tulossa, perilla maanantaina. Hurraa! :D
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

karvalakki kirjoitti:
saabisti900 kirjoitti: Sanos "Karvalakki", että missä liikkeessä toi sun ensimmäinen tilaus meni persiilleen, ja mistä nyt tilaat? Koska mullakin meni ensimmäinen tilaus täysin persiilleen, ja jouduin tilaamaan loppujen lopuksi kahdesta eri paikasta :evil: Yhteensä jouduin odottamaan yli 4 kuukautta ennen kuin sain jouset ja iskarit. :evil: :evil:
No, mina olen tilaillut naita uuden mantereen nettikaupoista. Ensimmainen tilaus oli Eibach Pro-System iskari/jousi paketti http://www.tirerack.com:sta hintaan 570USD ~ 460EUR. Toimitus olisi ollut vasta about kolmen kk paasta. Ei hyva. :(

Nyt tilasin http://www.shox.com:sta Eibach/Bilstein paketin hintaan 639USD ~ 510EUR, kama loytyi varastosta, ja on nakojaan jo UPS:lla tulossa, perilla maanantaina. Hurraa! :D
Aivan erittäin loistavaa tietoa. KIITOS
Pitää ennen kevättä jonkin alustasarja tilata.

OT: onko tietoa mitä noista menee veroja?
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Tuumer kirjoitti: Aivan erittäin loistavaa tietoa. KIITOS
Pitää ennen kevättä jonkin alustasarja tilata.

OT: onko tietoa mitä noista menee veroja?
Nope. Ei mitaan hajua, sorry :(
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Täältä löytyy kuvalliset ohjeet joustintukipaketin irroittamiseen. Tarpeeksi syvä 32 mm hylsy on ehdoton napaa irroitettaessa. Harjoitus tekee mestarin tuossakin hommassa. Oma enkkani joustintukipaketin irtikäytössä: 55 min. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tullauksesta:

Seuraava on täysin asiasta tietämättömän omaa spekulointia pikaisen surffauksen jälkeen.

Mielenkiinnosta kattelin tullin sivuja ja jousille taisi olla tariffina 2.9% (?) No kuitenkin - perusteena on että tulliksi tulee tuotteesta laskettu tulli 2.9% + alv tuotteesta ja sen tullista eli:

Esimerkki 2
Ostetaan dvd-levyjä postitse, hinta postikuluineen
39 euroa.

3) Levyt tilataan USA:sta. Suomessa niistä
kannetaan tullia ja arvonlisäveroa.
– tulli 3,5 % = 1,36 euroa
– arvonlisävero (arvonlisän peruste 39 euroa
+ 1,36 euroa) 22 % = 8,87 euroa
Tulli ja arvonlisävero yhteensä 10,23
euroa. Koska ne ylittävät 10 euroa, ne
kannetaan.


Madallussarjan kohdalla homma menee käytännössä siten, että muutetaan vaan dollarimerkki euromerkiksi ja lopullinen hinta on siinä:

Alustasarja 639USD ~ 510EUR


Tulli 510EUR * 0.029 = 14,79EUR

ALV: 510EUR + 14,79EUR => 524,79EUR * 0,22 = 115,45EUR

Siis lopputulema 510EUR + 115,35EUR = 625EUR

Paljonko sama maksaa Suomessa? 650EUR ?

Kerrohan sitte paljonko oiekasti tuli tullia?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

tsaarela kirjoitti:Täältä löytyy kuvalliset ohjeet joustintukipaketin irroittamiseen.
Cool! Hyvat ohjeet, kiitos!
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

peinu kirjoitti: Kerrohan sitte paljonko oiekasti tuli tullia?
No, mina meinaan valttaa tullin ja verot laittamalla iskarit ja jouset autoon USAssa ja tuomalla ne sitten aikanaan Suomeen muuttotavarana :wink:
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Toisen asiasta tietämättömän kommentti.

Laskelman loppusummasta oli kaiketi jäänyt se tulli nyt pois, eli loppusumma olisi:
510 + 115,45 + 14,79 = 640 EUR

Ei kai tuossa paljoa säästä?
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

MtSound kirjoitti:Toisen asiasta tietämättömän kommentti.

Laskelman loppusummasta oli kaiketi jäänyt se tulli nyt pois, eli loppusumma olisi:
510 + 115,45 + 14,79 = 640 EUR

Ei kai tuossa paljoa säästä?
Juu, ei välttämättä säästä alustasarjassa, mutta esimerkiksi jarrupaloissa mitä jo harkitsin tilata sporttiautosta:
EBC Greenstuff jarrupalat á 141,70
Tirerack.com samat palat 80,10$ eli palttiarallaa 62eur. Tohon saa lyödä aika reilusti kuluja ennenkuin suomen hinta tulee vastaan. Suomesta tilaamalla tulee lisäksi myöskin rahtikulut. Mitähän hinta ero lienee ko. valmistajan jarrulevyissä?
(anteeksi off topic)
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Tuumer kirjoitti:EBC Greenstuff jarrupalat á 141,70
Tirerack.com samat palat 80,10$
(anteeksi off topic)
Paikalliset pitavat myos eEuropartsia hyvana Saab osien hankintapaikkana. Miten mahtaa hinnat suhtautua Suomen hintoihin? http://www.eeuroparts.com
Vastaa Viestiin