Joustintuen vaihto ...
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Joustintuen vaihto ...
Meni ensimmainen jousi/iskaritilaus reisille pitkan toimitusajan takia, mutta nyt on Eibach/Bilstein satsi luvattu saapuvaksi viikossa.
Pitaa siis alkaa valmistautua asennukseen. Takapaa lienee pala kakkua, mutta etupaa nayttaa konstikkaammalta: WIS vilisee erikoistyokaluja. Ovatko nama kaikki tarpeen, parjaako ns. vastaavilla yleismallisilla tyokaluilla?
1. Ulosvetaja raidentangon paata ja ulompaa pallonivelta varten. Kaiketi yleismallinen kay, vai parjaako ihan ilman?
2. Jousipuristin ja -pidike, kai yleismallinen kay?
3. Erikoistyokalu iskunvaimentimen ylapaan mutterin irroittamiseksi ja kiristamiseksi. Eiko tahan sovi hylsy?
4. Erikoistyokalu joustintuen sisaosan irroittamiseksi ja kiristamiseksi (millainen tama on? Tama ihmetyttaa eniten...)
Lisaksi WIS kaskee uusimaan seuraavat mutterit, jotka ovat kuulemma kertakayttoisia. Oletteko vaihtaneet, eli onko valttamatonta? Ovatko nama tavallisia lukkomuttereita vai jotain erikoisjuttuja?
1. Ulomman pallonivelen mutteri
2. Iskarin ylapaan mutteri
3. Napamutteri
Kaikki apu otetaan vastaan avosylin!
Pitaa siis alkaa valmistautua asennukseen. Takapaa lienee pala kakkua, mutta etupaa nayttaa konstikkaammalta: WIS vilisee erikoistyokaluja. Ovatko nama kaikki tarpeen, parjaako ns. vastaavilla yleismallisilla tyokaluilla?
1. Ulosvetaja raidentangon paata ja ulompaa pallonivelta varten. Kaiketi yleismallinen kay, vai parjaako ihan ilman?
2. Jousipuristin ja -pidike, kai yleismallinen kay?
3. Erikoistyokalu iskunvaimentimen ylapaan mutterin irroittamiseksi ja kiristamiseksi. Eiko tahan sovi hylsy?
4. Erikoistyokalu joustintuen sisaosan irroittamiseksi ja kiristamiseksi (millainen tama on? Tama ihmetyttaa eniten...)
Lisaksi WIS kaskee uusimaan seuraavat mutterit, jotka ovat kuulemma kertakayttoisia. Oletteko vaihtaneet, eli onko valttamatonta? Ovatko nama tavallisia lukkomuttereita vai jotain erikoisjuttuja?
1. Ulomman pallonivelen mutteri
2. Iskarin ylapaan mutteri
3. Napamutteri
Kaikki apu otetaan vastaan avosylin!
No huh mikä lista. Onneksi en tiennyt moisista erikoistyökaluista mitään kun omaan ng900 vaihdoin jouset ja iskarit. Ihan pärjäsi kotiverstaan työkaluilla. Ainoa asia joka vastusti oli abs-anturin kiinnitysruuvi ja sitäkään ei olisi tarvinnut irrottaa.
Niin ja yläpään laakerit jäi vaihtamatta. Olis vissiin kannattanut kun olis menny samoilla tulilla.
Niin ja yläpään laakerit jäi vaihtamatta. Olis vissiin kannattanut kun olis menny samoilla tulilla.
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
#441
Nulla tenaci invia est via
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
Itselläkin sama homma. Rupean tänään laittamaan samanlaista settiä paikalleen eli Bilstein/Eibach. Joten myös minulle kelpaa kaikenlaiset ohjeet tätä vaihto operaatiota varten.
Sanos "Karvalakki", että missä liikkeessä toi sun ensimmäinen tilaus meni persiilleen, ja mistä nyt tilaat? Koska mullakin meni ensimmäinen tilaus täysin persiilleen, ja jouduin tilaamaan loppujen lopuksi kahdesta eri paikasta Yhteensä jouduin odottamaan yli 4 kuukautta ennen kuin sain jouset ja iskarit.
Sanos "Karvalakki", että missä liikkeessä toi sun ensimmäinen tilaus meni persiilleen, ja mistä nyt tilaat? Koska mullakin meni ensimmäinen tilaus täysin persiilleen, ja jouduin tilaamaan loppujen lopuksi kahdesta eri paikasta Yhteensä jouduin odottamaan yli 4 kuukautta ennen kuin sain jouset ja iskarit.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
#1948
-
- "Viggen"
- Viestit: 528
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Ei hommassa mitään erikoistyökaluja tarvita. Jousipuristin on välttämätön ja pallonivelten irroittamiseen sellainen yleismallin kanki.
Hyvä pulttipyssy tehokkaalla kompuralla tekee hommasta nopean ja vähemmän vaivalloisen mutta onnnistuu homma käsipeleinkin.
Toi mutterien uusiminen mainitaan yleensä joka korjauskohteessa. Ainakin napamutteria suositellaan vaihtamaan mutta itse en ole viitsinyt sitäkään vaihtaa. Sen sijaan samalla vaivalla kannattaisi vaihtaa jousituennan ylälaakeri joka maksaa 10e ja itse laittaisin vielä samalla purkamisella kunnon puslat etupäähän.
Kannattaa olla tarkkana sen iskarin yläpäänmutterin kanssa joka pitää etuiskarin iskarikupissa. Se pitää vääntää apinan raivolla kiinni ja silti se näyttää monella löystyvän ajan myötä. Ehkä se kannattaisi siis uusia.
Tuolla näyttää löytyvän lisää aiheesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... Aiskari%2A
Hyvä pulttipyssy tehokkaalla kompuralla tekee hommasta nopean ja vähemmän vaivalloisen mutta onnnistuu homma käsipeleinkin.
Toi mutterien uusiminen mainitaan yleensä joka korjauskohteessa. Ainakin napamutteria suositellaan vaihtamaan mutta itse en ole viitsinyt sitäkään vaihtaa. Sen sijaan samalla vaivalla kannattaisi vaihtaa jousituennan ylälaakeri joka maksaa 10e ja itse laittaisin vielä samalla purkamisella kunnon puslat etupäähän.
Kannattaa olla tarkkana sen iskarin yläpäänmutterin kanssa joka pitää etuiskarin iskarikupissa. Se pitää vääntää apinan raivolla kiinni ja silti se näyttää monella löystyvän ajan myötä. Ehkä se kannattaisi siis uusia.
Tuolla näyttää löytyvän lisää aiheesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... Aiskari%2A
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Re: Joustintuen vaihto ...
No juu, alapalloon täytyy olla sellainen lyötävä-malli. (varo alapallon suojakumia)karvalakki kirjoitti: 1. Ulosvetaja raidentangon paata ja ulompaa pallonivelta varten. Kaiketi yleismallinen kay, vai parjaako ihan ilman?
Juu onnistuu, jos siis monikossa eli 2kpl mallia Motonet/Biltema2. Jousipuristin ja -pidike, kai yleismallinen kay?
Muistaakseni helpottaa hommaa jos on pitkävartinen hylsy3. Erikoistyokalu iskunvaimentimen ylapaan mutterin irroittamiseksi ja kiristamiseksi. Eiko tahan sovi hylsy?
Jakari tai avolenkkiavain kokoa ISO jotain 60...62mm Itse pelastuin tilanteesta löytämällä töistä ISOT siirtoleukapihdit ja tukevan ruuvipenkin4. Erikoistyokalu joustintuen sisaosan irroittamiseksi ja kiristamiseksi (millainen tama on? Tama ihmetyttaa eniten...)
En vaihtanut mitään muttereita, laittelin jotain keskikovaa kierrelukitetta. Ainakin mulla tuli iskaripaketissa mukana yläpään mutteri.Lisaksi WIS kaskee uusimaan seuraavat mutterit, jotka ovat kuulemma kertakayttoisia. Oletteko vaihtaneet, eli onko valttamatonta? Ovatko nama tavallisia lukkomuttereita vai jotain erikoisjuttuja?
1. Ulomman pallonivelen mutteri
2. Iskarin ylapaan mutteri
3. Napamutteri
Kaikki apu otetaan vastaan avosylin!
Niin, tosiaan kannattaa varata se yläpääntukilaakeri. Mulla kävi aivan sairaan hyvä munkki purkaessa toista yläpäätä. Laakeri oli "hajonnut" ja purkaessa se aukesi ja onneksi ei pikkukuulat läheteneet paikaltansa, kun ei ollut uutta laittaa heti tilalle
LISÄYS: iskaripaketin(Monroe) mukana oli myös uusi mutteri jolla iskari kiinnitetään joustintukeen.
Ei muuta kuin työn iloa
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
No, mina olen tilaillut naita uuden mantereen nettikaupoista. Ensimmainen tilaus oli Eibach Pro-System iskari/jousi paketti http://www.tirerack.com:sta hintaan 570USD ~ 460EUR. Toimitus olisi ollut vasta about kolmen kk paasta. Ei hyva.saabisti900 kirjoitti: Sanos "Karvalakki", että missä liikkeessä toi sun ensimmäinen tilaus meni persiilleen, ja mistä nyt tilaat? Koska mullakin meni ensimmäinen tilaus täysin persiilleen, ja jouduin tilaamaan loppujen lopuksi kahdesta eri paikasta Yhteensä jouduin odottamaan yli 4 kuukautta ennen kuin sain jouset ja iskarit.
Nyt tilasin http://www.shox.com:sta Eibach/Bilstein paketin hintaan 639USD ~ 510EUR, kama loytyi varastosta, ja on nakojaan jo UPS:lla tulossa, perilla maanantaina. Hurraa!
Aivan erittäin loistavaa tietoa. KIITOSkarvalakki kirjoitti:No, mina olen tilaillut naita uuden mantereen nettikaupoista. Ensimmainen tilaus oli Eibach Pro-System iskari/jousi paketti http://www.tirerack.com:sta hintaan 570USD ~ 460EUR. Toimitus olisi ollut vasta about kolmen kk paasta. Ei hyva.saabisti900 kirjoitti: Sanos "Karvalakki", että missä liikkeessä toi sun ensimmäinen tilaus meni persiilleen, ja mistä nyt tilaat? Koska mullakin meni ensimmäinen tilaus täysin persiilleen, ja jouduin tilaamaan loppujen lopuksi kahdesta eri paikasta Yhteensä jouduin odottamaan yli 4 kuukautta ennen kuin sain jouset ja iskarit.
Nyt tilasin http://www.shox.com:sta Eibach/Bilstein paketin hintaan 639USD ~ 510EUR, kama loytyi varastosta, ja on nakojaan jo UPS:lla tulossa, perilla maanantaina. Hurraa!
Pitää ennen kevättä jonkin alustasarja tilata.
OT: onko tietoa mitä noista menee veroja?
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Täältä löytyy kuvalliset ohjeet joustintukipaketin irroittamiseen. Tarpeeksi syvä 32 mm hylsy on ehdoton napaa irroitettaessa. Harjoitus tekee mestarin tuossakin hommassa. Oma enkkani joustintukipaketin irtikäytössä: 55 min.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Tullauksesta:
Seuraava on täysin asiasta tietämättömän omaa spekulointia pikaisen surffauksen jälkeen.
Mielenkiinnosta kattelin tullin sivuja ja jousille taisi olla tariffina 2.9% (?) No kuitenkin - perusteena on että tulliksi tulee tuotteesta laskettu tulli 2.9% + alv tuotteesta ja sen tullista eli:
Esimerkki 2
Ostetaan dvd-levyjä postitse, hinta postikuluineen
39 euroa.
3) Levyt tilataan USA:sta. Suomessa niistä
kannetaan tullia ja arvonlisäveroa.
– tulli 3,5 % = 1,36 euroa
– arvonlisävero (arvonlisän peruste 39 euroa
+ 1,36 euroa) 22 % = 8,87 euroa
Tulli ja arvonlisävero yhteensä 10,23
euroa. Koska ne ylittävät 10 euroa, ne
kannetaan.
Madallussarjan kohdalla homma menee käytännössä siten, että muutetaan vaan dollarimerkki euromerkiksi ja lopullinen hinta on siinä:
Alustasarja 639USD ~ 510EUR
Tulli 510EUR * 0.029 = 14,79EUR
ALV: 510EUR + 14,79EUR => 524,79EUR * 0,22 = 115,45EUR
Siis lopputulema 510EUR + 115,35EUR = 625EUR
Paljonko sama maksaa Suomessa? 650EUR ?
Kerrohan sitte paljonko oiekasti tuli tullia?
Seuraava on täysin asiasta tietämättömän omaa spekulointia pikaisen surffauksen jälkeen.
Mielenkiinnosta kattelin tullin sivuja ja jousille taisi olla tariffina 2.9% (?) No kuitenkin - perusteena on että tulliksi tulee tuotteesta laskettu tulli 2.9% + alv tuotteesta ja sen tullista eli:
Esimerkki 2
Ostetaan dvd-levyjä postitse, hinta postikuluineen
39 euroa.
3) Levyt tilataan USA:sta. Suomessa niistä
kannetaan tullia ja arvonlisäveroa.
– tulli 3,5 % = 1,36 euroa
– arvonlisävero (arvonlisän peruste 39 euroa
+ 1,36 euroa) 22 % = 8,87 euroa
Tulli ja arvonlisävero yhteensä 10,23
euroa. Koska ne ylittävät 10 euroa, ne
kannetaan.
Madallussarjan kohdalla homma menee käytännössä siten, että muutetaan vaan dollarimerkki euromerkiksi ja lopullinen hinta on siinä:
Alustasarja 639USD ~ 510EUR
Tulli 510EUR * 0.029 = 14,79EUR
ALV: 510EUR + 14,79EUR => 524,79EUR * 0,22 = 115,45EUR
Siis lopputulema 510EUR + 115,35EUR = 625EUR
Paljonko sama maksaa Suomessa? 650EUR ?
Kerrohan sitte paljonko oiekasti tuli tullia?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Cool! Hyvat ohjeet, kiitos!tsaarela kirjoitti:Täältä löytyy kuvalliset ohjeet joustintukipaketin irroittamiseen.
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Juu, ei välttämättä säästä alustasarjassa, mutta esimerkiksi jarrupaloissa mitä jo harkitsin tilata sporttiautosta:MtSound kirjoitti:Toisen asiasta tietämättömän kommentti.
Laskelman loppusummasta oli kaiketi jäänyt se tulli nyt pois, eli loppusumma olisi:
510 + 115,45 + 14,79 = 640 EUR
Ei kai tuossa paljoa säästä?
EBC Greenstuff jarrupalat á 141,70
Tirerack.com samat palat 80,10$ eli palttiarallaa 62eur. Tohon saa lyödä aika reilusti kuluja ennenkuin suomen hinta tulee vastaan. Suomesta tilaamalla tulee lisäksi myöskin rahtikulut. Mitähän hinta ero lienee ko. valmistajan jarrulevyissä?
(anteeksi off topic)
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Paikalliset pitavat myos eEuropartsia hyvana Saab osien hankintapaikkana. Miten mahtaa hinnat suhtautua Suomen hintoihin? http://www.eeuroparts.comTuumer kirjoitti:EBC Greenstuff jarrupalat á 141,70
Tirerack.com samat palat 80,10$
(anteeksi off topic)