Edellisellä omistajalla räjähtänyt öljyjäähy ja kerennyt ajaa ilmeisesti hetken aika heikolla öljymääräällä. Öljyjäähy oli ohitettu kun auto tuli mulle mutta ikävää naputtavaa ääntä piti joten remontti alkakoon. Tällähetkellä mittarissa 144tkm.
Ensimmäisenä paikallistin naputuksen yläkertaan, saman diagnoosin veikkasi pari kaveria joten eikun venakoppa auki -> kaikki näyttää ehjältä -> nokat pois -> paininkupit irti ja eikun kaverille pesuun.
Pestyt painimet takaisin ja kokeilemaan, ei auttanut oikeastaan mitään, hieman pieneni ääni.
Tässä kohtaa ei muuta järkevää tullut keksittyä kuin että öljypohja pois ja tarkastamaan alakerran kunto, ensimmäisen kk-laakerin kun sain käsiini niin selvähommahan se oli -> Kuivana käyty joten ei muutakuin kaikki kk-laakerit ja rk-laakerit irti -> samanlaisia

Sitten alkoi se pitkä odotus että saadaan uutta lakeria alakertaan, useamman viikon odottelun jälkeen auto saatiin tänään nippuun MUTTA


Se pirun naputus ei ole loppunut -> Venakoppa auki koska ääni kuulostaa tulevan venttiilikoneistosta -> Kaveri kokeili ettei vain nokka olisi väljä pukissa -> no ei ollut mutta huomasi sitten että paininkupit mahdollisesti ovat liian väljiä kanteen

Positiivista tässä remontissa on ollut se että alakerta oli jokatapauksessa remontin tarpeessa, turbo jouduttiin irroittamaan ja ei yhtään välystä tuossa sangen surullisen kuuluissa möykyssä.
Onko kenellekään tullut vastaavanlaista tapausta vastaan?? Tai kuinka väljät ne paininkuput ylipäänsä normaalisti on kanteen?? Kaverilla on mahdollisesti tallessa yhdet ylimääräiset painimet joten ne pitää vielä kokeilla, tuli tässä kyllä mieleen kun autoa tänään ihmeteltiin että olisiko joku "insinööri" voinut vaihtaa jossain kohtaa väärät painimet ja sen vuoksi saattavat olla kanteen väljät..
Sormia on tullut liattua mutta samalla tässä kun ensimmäistä Saabia ropaan on tämä sielunelämäkin pikkuhiljaa alkanut aukeamaan

Voimaa tuo matalapaine tarvii ainakin lisää

PS. Öljynlauhdutin on edelleen ohitettuna mutta tilanne korjataan kunhan tuo naputus saadaan kuntoon / tuore leima otteeseen ns. ajallaan.