9-3 (B205) naputtaa/kalkattaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kaitzu
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 21:40
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

9-3 (B205) naputtaa/kalkattaa

Viesti Kirjoittaja kaitzu »

Eli lähtötarina on seuraavanlainen:
Edellisellä omistajalla räjähtänyt öljyjäähy ja kerennyt ajaa ilmeisesti hetken aika heikolla öljymääräällä. Öljyjäähy oli ohitettu kun auto tuli mulle mutta ikävää naputtavaa ääntä piti joten remontti alkakoon. Tällähetkellä mittarissa 144tkm.

Ensimmäisenä paikallistin naputuksen yläkertaan, saman diagnoosin veikkasi pari kaveria joten eikun venakoppa auki -> kaikki näyttää ehjältä -> nokat pois -> paininkupit irti ja eikun kaverille pesuun.
Pestyt painimet takaisin ja kokeilemaan, ei auttanut oikeastaan mitään, hieman pieneni ääni.
Tässä kohtaa ei muuta järkevää tullut keksittyä kuin että öljypohja pois ja tarkastamaan alakerran kunto, ensimmäisen kk-laakerin kun sain käsiini niin selvähommahan se oli -> Kuivana käyty joten ei muutakuin kaikki kk-laakerit ja rk-laakerit irti -> samanlaisia :evil: -> Männätapit ei alakautta kokeiltuna tuntuneet ollenkaan väljiltä.
Sitten alkoi se pitkä odotus että saadaan uutta lakeria alakertaan, useamman viikon odottelun jälkeen auto saatiin tänään nippuun MUTTA :evil: :evil:
Se pirun naputus ei ole loppunut -> Venakoppa auki koska ääni kuulostaa tulevan venttiilikoneistosta -> Kaveri kokeili ettei vain nokka olisi väljä pukissa -> no ei ollut mutta huomasi sitten että paininkupit mahdollisesti ovat liian väljiä kanteen :evil:
Positiivista tässä remontissa on ollut se että alakerta oli jokatapauksessa remontin tarpeessa, turbo jouduttiin irroittamaan ja ei yhtään välystä tuossa sangen surullisen kuuluissa möykyssä.

Onko kenellekään tullut vastaavanlaista tapausta vastaan?? Tai kuinka väljät ne paininkuput ylipäänsä normaalisti on kanteen?? Kaverilla on mahdollisesti tallessa yhdet ylimääräiset painimet joten ne pitää vielä kokeilla, tuli tässä kyllä mieleen kun autoa tänään ihmeteltiin että olisiko joku "insinööri" voinut vaihtaa jossain kohtaa väärät painimet ja sen vuoksi saattavat olla kanteen väljät..

Sormia on tullut liattua mutta samalla tässä kun ensimmäistä Saabia ropaan on tämä sielunelämäkin pikkuhiljaa alkanut aukeamaan :D

Voimaa tuo matalapaine tarvii ainakin lisää :mrgreen:

PS. Öljynlauhdutin on edelleen ohitettuna mutta tilanne korjataan kunhan tuo naputus saadaan kuntoon / tuore leima otteeseen ns. ajallaan.
9-3 2.0t -01
Vectra C Caravan 2.2DTi
Polo 6N 1.9SDi
Corsa A 1.7TD
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 (B205) naputtaa/kalkattaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

T7 kannesta ei yleensä löydy vikaa vaikka voitelu oliskin pilannut alakertaa, eli veikkaan että turhaa siellä pyöritte.

Kalkatus voi kuulua myös kuivana kuumaksi menneistä ja pieniksi romahtaneista männistä, kalkattavat väljyyttään sylinteriputkissa.
Tulihan ne kampuran laakerit ihan oikeille välyksille jos kerran kuivana oli käyneet ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
kaitzu
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 21:40
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: 9-3 (B205) naputtaa/kalkattaa

Viesti Kirjoittaja kaitzu »

vesa67 kirjoitti:T7 kannesta ei yleensä löydy vikaa vaikka voitelu oliskin pilannut alakertaa, eli veikkaan että turhaa siellä pyöritte.

Kalkatus voi kuulua myös kuivana kuumaksi menneistä ja pieniksi romahtaneista männistä, kalkattavat väljyyttään sylinteriputkissa.
Tulihan ne kampuran laakerit ihan oikeille välyksille jos kerran kuivana oli käyneet ?
Eli kaikki kampuran kk ja rk-kaulat oli ehjät ja STD-laakereilla laitettu nippuun.
Ainoastaan vanhoissa liuskoissa oli pintaa aavistus lähteny.

Ottaisko noin herkästi nuo T7-männät itseensä?
Alakerta kun oli auki tuli tiirailtua mäntiä alakautta sekä tulpan reiästä sen mitä sieltä nyt pystyy näkemään ja suhteellisen ehjää oli, toki tällä tavalla tarkasteltuna ei todellista kuntoa näe. Tuntuu jotenkin omasta mielestä oudolta jos olis menny nuo männät.
9-3 2.0t -01
Vectra C Caravan 2.2DTi
Polo 6N 1.9SDi
Corsa A 1.7TD
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 (B205) naputtaa/kalkattaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kansi pois niin näkee ne putket. T7 männät on melko herkkiä, tosin ei mitkään männät tykkää ilman öljyä kihnuttamisesta.

Tietenkin kokeilitte jo ettei äänet ole apulaitepiiristä tai hihnapyörän torxien hinkkaamisesta kiinni ? Siihen ei insinööriä tarvita
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
kaitzu
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 21:40
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: 9-3 (B205) naputtaa/kalkattaa

Viesti Kirjoittaja kaitzu »

vesa67 kirjoitti:Kansi pois niin näkee ne putket. T7 männät on melko herkkiä, tosin ei mitkään männät tykkää ilman öljyä kihnuttamisesta.

Tietenkin kokeilitte jo ettei äänet ole apulaitepiiristä tai hihnapyörän torxien hinkkaamisesta kiinni ? Siihen ei insinööriä tarvita
On tutustuttu ettei ääni muualta tule.
Se jäi näemmä aikaisemmin mainitsematta että n.2500-3000rpm kohdalla ääni vaimenee, eli jos autolla ajaa niin sisätiloihin tuo vaimeneminen on niin kova ettei edes huomaa koko ääntä enään.
Noista sylinteriputkista, sen verran hyvin ne kuitenkin näki ettei jälkiä ollut mutta ei tietenkään pois sulje jos männät on kasassa :?
Täytyy varmaan nuo painimet vielä kokeilla sitten kansi pois tms. jos vaiva jatkuu.
Jos olisi alunperin tiennyt että alakerran laakereitten saaminen vie viikkoja olisin jo koneen käyttänyt pois, turhaa jäin päivästä toiseen odottelemaan noita lakuja :?
9-3 2.0t -01
Vectra C Caravan 2.2DTi
Polo 6N 1.9SDi
Corsa A 1.7TD
Vastaa Viestiin