Apua OG 9-3:sen ostamisessa.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Apua OG 9-3:sen ostamisessa.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Moro!

Ajatuksena olisi siirtyä :saab: maailmaan, hakusessa on siis OG 9-3 turbolla.

Tarvitsisin kuitenkin vähän apua kokeneimmilta.

Olen katsellut 200tkm ~ ajettuja, mitä minun kannattaa ottaa huomioon näissä?

Ilmeisesti tuo vakioturbo ei kovin kauaa kestä ja huohotinpäivityskin saisi olla tehty..?

P.S Jos jollain klubilaisella olisi kriteereihin sopiva ajokki, niin yksityisviestiä vaan tänne 8)
Viimeksi muokannut paralogiX, Ti Syys 25, 2012 09:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#5824
93 B204
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: OG 9-3:sta ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

98 ja 99 vuosimallit ovat aina kestävämmällä ja huohotinongelmattomalla T5 moottorilla. Tunnusmerkkinä punainen sytytyskasetti. Myös 2000 vuoden matalapaine on T5 moottorilla.

T5 moottori aina Garrett T25 ahtimella. T7 Garrett GT17 tai Mitsubishi TD04-15T (Aero) ahtimella. GT17 on se huonossa maineessa oleva.

Uudemmat 00-03 mallit taasen T7 moottorilla. Tuntomerkkinä musta sytytyskasetti ja ilmanmassamittari ilmansuodattimelle menevässä kumiputkessa.

T7 moottoreissa kiinnitä huomiota huoltohistoriaan. Ei longlife huoltovälejä. Tarkasta myös, että huohotinpäivitys on viimeisintä tasoa. Mitä aiemmin tehty sitä parempi.

T5 mahdollisuus ohjelmoida joko bensalle tai etanolille. T7 voidaan ohjelmoida biopoweriksi eli flexifueliksi.

Jousijalan yläpäät alkavat näissä olla järjestäin mätiä. Korjausholkki tähän maksaa n. 60e.

Takakaaren etuosa mätänevää sorttia.

Ohjausvaihteeseen ja alatukivarsiin olisi hyvä vaihtaa uretaaniset puslat, niin vetely vähenee huomattavasti ja ohjaustuntuma terävöityy.

Vetoakselin holkki (holkit?) ovat näissä kuluvaa sorttia. Tähänkin olemassa korjausholkki.

Tässä jotain, haulla löytyy lisää.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: OG 9-3:sta ostamassa.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Frostwind kirjoitti:98 ja 99 vuosimallit ovat aina kestävämmällä ja huohotinongelmattomalla T5 moottorilla. Tunnusmerkkinä punainen sytytyskasetti. Myös 2000 vuoden matalapaine on T5 moottorilla.

T5 moottori aina Garrett T25 ahtimella. T7 Garrett GT17 tai Mitsubishi TD04-15T (Aero) ahtimella. GT17 on se huonossa maineessa oleva.

Uudemmat 00-03 mallit taasen T7 moottorilla. Tuntomerkkinä musta sytytyskasetti ja ilmanmassamittari ilmansuodattimelle menevässä kumiputkessa.

T7 moottoreissa kiinnitä huomiota huoltohistoriaan. Ei longlife huoltovälejä. Tarkasta myös, että huohotinpäivitys on viimeisintä tasoa. Mitä aiemmin tehty sitä parempi.

T5 mahdollisuus ohjelmoida joko bensalle tai etanolille. T7 voidaan ohjelmoida biopoweriksi eli flexifueliksi.

Jousijalan yläpäät alkavat näissä olla järjestäin mätiä. Korjausholkki tähän maksaa n. 60e.

Takakaaren etuosa mätänevää sorttia.

Ohjausvaihteeseen ja alatukivarsiin olisi hyvä vaihtaa uretaaniset puslat, niin vetely vähenee huomattavasti ja ohjaustuntuma terävöityy.

Vetoakselin holkki (holkit?) ovat näissä kuluvaa sorttia. Tähänkin olemassa korjausholkki.

Tässä jotain, haulla löytyy lisää.
Kui paljo ajettuna noita sitten uskaltaa ostaa?

Vaikuttais näköjää paremmalta vaihtoehdolta ostaa T5 koneellinen.
#5824
93 B204
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: OG 9-3:sta ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Vaikea antaa yksiselitteistä vastausta. Riippuu niin käytöstä ja huoltohistoriasta.
T7 on kyllä huomattavasti sivistyneempi verrattuna T5:seen jos käyttömukavuuden kannalta ajattelee. Käy koeajamassa molempia ja tee omat päätelmät.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: OG 9-3:sta ostamassa.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Enemmän kattoisin auton yleiskuntoa kuin kilometrejä. Alkaa paljon löytyä jo yli 300tkm ajettujakin joten kone kyllä kestää. T7 koneista ostaessa kannattaa tehdä öljypohjan avaus operaatio samalla kun vaihtaa softan flexifueliksi ;), ja muutenkin jos haluaa mielenrauhan. Haulla löytyy hyvin juttua. Pikseliviat näytöissä peruskauraa mutta helppo korjauttaa simonilla englannissa. Tästäkin juttua yllinkyllin haulla. Muuten taitaakin olla aika hyvin jo perus "ongelmat" lueteltu. Ja turbollisia pelkästään kattelisin itse.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: OG 9-3:sta ostamassa.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Kiitos vastauksista!

Tuntuupa riskiltä hommalta, varsinkin kun kyselee nettiauton myyjiltä näitä, useat eivät edes tiedä mistä puhutaan :?

Tällä hetkellä vaihtoehtoina esim

http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5065805
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/4876433
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5104044
#5824
93 B204
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Apua OG 9-3:sen ostamisessa.

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Onhan siinä riskinsä, kun ostaa yli kymmenvuotiaan auton, jossa on turboa, ilmastointia, sähkölasia yms. yms. Aina voi jotain mennä rikki.
Itse etsin mielenkintoista autoa muittenkin merkkien joukosta ja ihan samalla lailla niissäkin oli kalliita tyyppivikoja.
Osta hyväkorinen auto, josta on edes jollain lailla pidetty huolta. Tee heti perushuollot ja huohotinpäivitys (jos sitä ei ole jo tehty) ja varaudu henkisesti siihen, että jotain kallista voi mennä rikki milloin tahansa (esim. sytytyskasetti, turbo, ilmastoinnin kompura, jousitolpat).
Täältä foorumilta saat apuja kaikkien edellä mainittujen korjaamiseen ja vinkkejä, kuinka rempat suoritetaan edullisemmin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Apua OG 9-3:sen ostamisessa.

Viesti Kirjoittaja ippe »

Suuri osa remonteista onnistuu ihan perustyökaluilla pihalla tehden, erikoisempia osia löytää täältä foorumilta ja nettikaupoista varsin hyvin ja kohtuullisin hinnoin.

Mun mielestä Saabin helppous perustuu melko vähään variointiin malleissa, esimerkiksi OG9-3:sten sisällä on toki eroja, mutta monet osat ovat samoja mallin sisällä, eikä tule kovin montaa osaa mieleen joiden kohdalla saa arpoa kymmenen mahdollisen vaihtoehdon valikoimasta omaan sopivaa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Apua OG 9-3:sen ostamisessa.

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Ite kun kolkkia kattelin niin heivasin heti T7 koneiset yksilöt pois ostolistalta. Tosin nyt sit kolkkikin jäi ylimääräseks tonnarin tieltä :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Apua OG 9-3:sen ostamisessa.

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mä tykkään kyllä mun 9-3:n T7-moottorista. Öljyjä on vaihdettu tiuhaan, joten kone on pysynyt hyvänä. Ja Flexifuel-mahdollisuus T7-mottiin on kyllä näillä besan hinnoilla loistava mahdollisuus!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Apua OG 9-3:sen ostamisessa.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Minkä tahansa merkin harrastajafoorumilta kun menee kyselemään osto-opasta, saa karsean listan tyyppivioista ja katsottavista kohteista. EI kukaan sen listan näkemisen jälkeen kyseisenlaista autoa osta.

Itse ostin Saabin ensin ja tutustuin tyyppivikoihin vasta sen jäkeen :D . Tuli ostettua huohotinpäivityksetön T7-koneinen auto, jolla mittarissa 200 tkm, öljyt vaihdettu ohjelman mukaan eli 20 tkm välein. Etutolppia en huomannut tarkastaa, katsoa pölläyttikö sinistä savua käynnistäessä taikka tutkia, onko huohotinta päivitetty. Auto vain näytti hyvältä ulkoa ja sisältä, koeajolla ei mitään ongelmia ja hinta oli edullinen. Ainoa vika mikä tuli huomioitua oli SIDin pikseleiden puuttuminen.

Nyt kolme vuotta ja 30 tkm myöhemmin auto pelaa edelleen hyvin. Huohotinpäivitys on tehty ja öljyt vaihtuu vuoden/10 tkm välein. Biopower-päivitys tehty ja etanolilla vedetty keväästä asti putkeen ilman ongelmia. Auto ei juurikaan syö öljyä (n. 0,5-1 L/10tkm), tolpat on kasassa, ja pikselit korjautettu briteissä. Bensapumppu autosta on mennyt, tosin ei alkuperäinen Walbro vaan alle puolivuotias ProParts, kun vaihdoin sen Walbron varokeinona perustuen foorumin juttujen pelotteluun. Olisi siis kannattanut jättää vaihtamatta sekin... Vetonivel alkoi ravistaa keväällä ja samalla meni laakeri, ne on ainoat omana aikana puhkikuluneet osat autossa.

Hyvän ja luotettavan auton sain halvalla aikanaan. Voihan tuosta koska vain mennä sytkäkasetti, asentoanturi, turbo, tolpat, bensapumppu (tällä ajettu nyt 1,5 vuotta/n. 14 tkm), laueta koko kone ym. ym. Mutta niinhän ne kai voi mennä kaikenlaiset osat alle viiden tonnin autossa koska vain. Ja kaikesta pelottelusta huolimatta nämä osat eivät ole siis menneet hajalle kolmen vuoden aikana, lukuunottamatta sitä ProPartsin kurapumppua.

Tämä ei tarkoita, etteikö kannattaisi koeajolla seurata savutusta ja kurkata tolppien kuntoa. Mutta ei näistä jutuista kannata siis pelästyä. Ja T5/T7 -koneiden välillä valitsemisesta sanoisin, että T5-koneiset on sitten heti vähän vanhempia, eli keskimäärin kuluneempia, enemmän ruostetta jne. Mutta tämän ikäiset autot ovat yksilöitä, joten ei voi tuotakaan yleistää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Apua OG 9-3:sen ostamisessa.

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ihan samaa mieltä olen. Itse aiheutin siskolleni kauhean stressin, kun käskin 9-3:n ostossa tarkistamaan tässäkin ketjussa mainitut paikat.
Eihän siitä auton ostosta meinannut mitään tulla, kun sisko säikähti jokaista pientäkin asiaa, joka saattoi viitata noihin tyyppivikoihin. Lopulta hän sitten osti auton ehkä vähän hätiköidystikin, kun kyllästyi täydellisen auton etsimiseen, mutta silti auto on toiminut hyvin eikä mitään ongelmia ole ollut.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Apua OG 9-3:sen ostamisessa.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sen verran kommenttina noihin linketettyihin nettiauton yksilöihin, että kuvien ja speksien osalta jälleen kerran hyviä esimerkkejä siitä, miten Saabin ostaessaan voi saada 2-3 tonnilla hyvin varustellun ja siistin auton.

Esim samanikäiset noilla kilsoilla olevat ilmastoidut Passatit, Avensikset ja Volvot lähtee 4000-5000 eurosta ilman turboa, Audit ja Bemarit 5000-6000 eurosta ylöspäin. Fordeja ja Opeleita saa sitten jo Saabia halvemmallakin. :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
nottom
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Syys 03, 2012 16:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Apua OG 9-3:sen ostamisessa.

Viesti Kirjoittaja nottom »

AZP kirjoitti:Sen verran kommenttina noihin linketettyihin nettiauton yksilöihin, että kuvien ja speksien osalta jälleen kerran hyviä esimerkkejä siitä, miten Saabin ostaessaan voi saada 2-3 tonnilla hyvin varustellun ja siistin auton.

Esim samanikäiset noilla kilsoilla olevat ilmastoidut Passatit, Avensikset ja Volvot lähtee 4000-5000 eurosta ilman turboa, Audit ja Bemarit 5000-6000 eurosta ylöspäin. Fordeja ja Opeleita saa sitten jo Saabia halvemmallakin. :lol:
Sen verran vain noista 2-3 tonnin autoista, että jos on vähäkään varteenotettavia niin menevät heti. Tässä kuukauden päivät katsellut itselleni saabia ja jo kolmesti on mennyt nenän edestä. Viimeksi tiistaina soitin aamusta alla olevasta yksilöstä ja lupasin töiden jälkeen hakea pois. Soittivat takaisin puolen päivän aikaan ja kertoivat myyneensä auton jo pois. Metsästys jatkuu...

http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5104044
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Apua OG 9-3:sen ostamisessa.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

nottom kirjoitti:
AZP kirjoitti:Sen verran kommenttina noihin linketettyihin nettiauton yksilöihin, että kuvien ja speksien osalta jälleen kerran hyviä esimerkkejä siitä, miten Saabin ostaessaan voi saada 2-3 tonnilla hyvin varustellun ja siistin auton.

Esim samanikäiset noilla kilsoilla olevat ilmastoidut Passatit, Avensikset ja Volvot lähtee 4000-5000 eurosta ilman turboa, Audit ja Bemarit 5000-6000 eurosta ylöspäin. Fordeja ja Opeleita saa sitten jo Saabia halvemmallakin. :lol:
Sen verran vain noista 2-3 tonnin autoista, että jos on vähäkään varteenotettavia niin menevät heti. Tässä kuukauden päivät katsellut itselleni saabia ja jo kolmesti on mennyt nenän edestä. Viimeksi tiistaina soitin aamusta alla olevasta yksilöstä ja lupasin töiden jälkeen hakea pois. Soittivat takaisin puolen päivän aikaan ja kertoivat myyneensä auton jo pois. Metsästys jatkuu...

http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5104044
Tuossa ei esim ollut vaihdettu turboa tai mitään mainintaa huohotinpäivityksestä, tiedä sitten missä kunnossa se turbo noiden kilometrien jälkeen on :D
#5824
93 B204
Vastaa Viestiin