NG 900-94 2.0T tasapainoakselit - Vikoja vain kylmänä?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NG 900-94 2.0T tasapainoakselit - Vikoja vain kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vain 11v vanha topic :lol:
Ketju ei pääse ala(kampiakselin) rattaan hampaiden yli menemään ilman pyöritystä, vaikka olisi löysällä. Konetta pitää pyöritää sen verran, että ketjun pää on mennyt kampiakselin rattaalta ohi.
Olen käyttänyt hitsilankaa.

Olen pitänyt ketjun tiukalla, eli kun ketju vapautuu, niin olen vetäissyt ketjun kiihtyvällä vauhdilla alas, ettei ehdi laskostua mutkalle jakopään syövereihin.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: NG 900-94 2.0T tasapainoakselit - Vikoja vain kylmänä?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Tattis! Ehkä kohta riittää rohkeus hommaan :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: NG 900-94 2.0T tasapainoakselit - Vikoja vain kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Hook kirjoitti:
La Marras 27, 2004 06:31
*klip*

Ketjun katkaisu ja poisto

- Dremelin timanttilaikkaa näytetään ketjulle hiukka rattaan takapuolelta.
- Pyöritetään konetta myötäpäivään (sama suunta kuin renkailla eteenpäin mentäessä) APUMIEHEN ohjaessa katkennutta päätä ratasta pitkin hiukka ylöspäin josta sitten putoaa viistosti päätykopan reunan yli.. Ei mahdu putoamaan suoraan ala-rattaalta. Jos ketju menee linkkuun/jumiin niin pakitus tuntui auttavan. Ei kannattane yrittää väkisin.
Ketjun puotto toistepäinkin saattaisi onnistua, jos katkaistu takapuolen pätkä ei karkaisi ylös, jolloin voisi vetää ketjua ilman että joutuu kiertää alarattaan kautta... Kokemuksia?

*klip*
Hook kirjoitti:
Ma Kesä 08, 2015 14:00
Vain 11v vanha topic :lol:
Ketju ei pääse ala(kampiakselin) rattaan hampaiden yli menemään ilman pyöritystä, vaikka olisi löysällä. Konetta pitää pyöritää sen verran, että ketjun pää on mennyt kampiakselin rattaalta ohi.
Olen käyttänyt hitsilankaa.

Olen pitänyt ketjun tiukalla, eli kun ketju vapautuu, niin olen vetäissyt ketjun kiihtyvällä vauhdilla alas, ettei ehdi laskostua mutkalle jakopään syövereihin.
Vielä uusi ylösnousemus vanhalle ketjulle. Kuvat Hookin ansiokkaasta pioneerityöstä ovat valitettavasti kadonneet bittiavaruuteen, jolloin ainakin itselleni jää pari asiaa epäselväksi.

-Ennen kuin sotken ketjun jakopäähän tuhannelle mutkalle, ketju siis katkaistaan kuvan kohdasta A ja se tulee alas kuvan kohdasta B?
-Moottoria pyöritetään myötäpäivään, jolloin ketju liikkuu keltaisen nuolen osoittamaan suuntaan?
-Missä vaiheessa ketju "vapautuu"?
-Putoaako se jossain vaiheessa pois kampiakselin ketjupyörältä ja pääsee siten liikkumaan vapaasti?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: NG 900-94 2.0T tasapainoakselit - Vikoja vain kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Ei vastauksia, joten kokeilin onneani. Sovelsin mm. Hookin ja Coltin (viewtopic.php?f=12&t=25615&p=1155111&#p1155111) ohjeita. Ennen katkaisua kiinnitin rautalangan ketjun päähän. Katkaisin ketjun yo. viestin kohdasta B taltalla. Sovittelin myös Bilteman dremel-kopiota ja totesin ahtaaksi ja hankalaksi. Ehkä Coltin vinkkaama 1. runkolaakaripukin irrotus olisi auttanut.

Pyöritin moottoria vastapäivään, jolloin ketju putosi karkeasti kuvan kohdasta A. Tein homman ilman apumiestä tallin lattialla selällään maaten, joten korkeus tuli hieman vastaan, kun ketju "vapautui", ts. ketju irtosi kampiakselin rattaalta. Ketju tuli puoliksi ulos ja jumiutui hieman. Se kuitenkin irtosi, kun ketjua nytkytti edestakaisin ja ravisti. Ketju lattialla, tilanne ohi.

Seuraavalla kerralla otan mukaan apumiehen pyörittämään moottoria vastapäivään, jolloin molemmat kädet ovat vapaana ketjun vetämiseen.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Vastaa Viestiin