Raidetangon päät?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
agronqvi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Loka 11, 2009 17:25
Paikkakunta: Porvoo

Raidetangon päät?

Viesti Kirjoittaja agronqvi »

Pari viikkoa sitten ilmestyi seuraava ongelma:
Kun ohjauspyörä on suora auto vetää oikealle, kiihdytyksissä enemmän ja jarruttaessa ei juuri ollenkaan, ja motarilla tuntuu selvästi että auto hakee vähän oikealle ja vasemmalle, eli ilmeisesti jotain pääsee liikkumaan.
Ongelma ilmestyi kun vaihdoin talvirenkaat alle (samat renkaat kuin viime vuonna), ja vaihdettiin takajouset ja iskarit (sekään ei pitäisi mielestäni vaikuttaa).
Ainoa ideani on että raidetangon pää olisi väljä, voisiko se johtua tällaiseen ongelmaan?
SAAB 9-5NG TiD4 Vector -10, SAAB 9-3 Aero TTiD -09
9-3 1.9 TiD -08, 9-5 2.3t steg1 flexifuel -03, 9-3 2.2 TID -02, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -90
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Raidetangon päät?

Viesti Kirjoittaja assa »

"Ainoa ideani on että raidetangon pää olisi väljä, voisiko se johtua tällaiseen ongelmaan?"

Ei tuo niin paljoa, helppo tarkistaa, kyllä takapääkin osaa vääntää ;)
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1469
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Raidetangon päät?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Alapallot ja RT-päät kannattaa tarkistaa ensimmäisenä, toki etupäässä voi puslakin aiheuttaa tuollaista.

Alapallojen ja puslien kohdalla kannattaa väännellä niin että pyöräntuenta on normaalissa asennossa, eli paino pyörän varassa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Raidetangon päät?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pyöränpultit piukalla?
rengaspaineet kohdallaan?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
agronqvi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Loka 11, 2009 17:25
Paikkakunta: Porvoo

Re: Raidetangon päät?

Viesti Kirjoittaja agronqvi »

Kiitos vastauksista.
Pultit ja paineet ovat kyllä tarkistettu.
Olen tarkistanut nopeasti RT-päät, mutta täytyy katsoa tarkemmin kun pääsen perjantaina faijan talliin.
Etutukivarret vaihdettu alle vuosi sitten, eli pallonivelet taitaa olla kunnossa.
Jos on enemmän ideoita mitä voisin tarkistaa, niin kertokaa vain.
Muuten katsastus tulossa muutaman viikon päästä, niin viimeistään silloin selvii.
SAAB 9-5NG TiD4 Vector -10, SAAB 9-3 Aero TTiD -09
9-3 1.9 TiD -08, 9-5 2.3t steg1 flexifuel -03, 9-3 2.2 TID -02, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -90
Koutonen
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 09:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Raidetangon päät?

Viesti Kirjoittaja Koutonen »

Kannattaa tarkistaa renkaat onko vyö poikki tai muuten ehyet ja tottahan se 4-pyöräsuuntaus kannattaa tehdä autolle aina välillä tulee samalla kaikki nivelet tarkastetuksi ja menee auto suoraan jos ehjät renkaat vain.
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raidetangon päät?

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Itsellä auto veti oikealle moottoritienopeuksissa ja rattikaan ei ollut aivan suorassa.Renkaiden tasapainotus, raidetangonpäiden vaihto ja nelipyöräsuuntaus auttoivat lopulta asiaan.Niin ja ratti myös täristi kovemmissa nopeuksissa. :D
Saab 9-3 -00
#5685
Autospuge
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Syys 06, 2012 08:17

Re: Raidetangon päät?

Viesti Kirjoittaja Autospuge »

agronqvi kirjoitti: Jos on enemmän ideoita mitä voisin tarkistaa, niin kertokaa vain.
Muuten katsastus tulossa muutaman viikon päästä, niin viimeistään silloin selvii.
Näitten muitten ehdotusten lisäksi tulee mieleen hammastangon tukikumit.
Varsinkin jos on kilometrejä kertynyt paljon mittariin, voi kumit olla väljät.
Ja se nyt ainakin voi aiheuttaa vetelyä, puoltamista ja rattiin pieni tunnoton alue jne.
Erilaisilla renkailla voi oireilla eri tapaa.

Noihin väljiin tukikumeihin auttaa clamppi, mikä tukee hammastankoa.
Clampista on juttua täällä foorumilla.

Vaikka kyllä se clampinkin kanssa vetelee kun kunnolla kiihdyttää, ainakin omassa :saab::ssa.
agronqvi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Loka 11, 2009 17:25
Paikkakunta: Porvoo

Re: Raidetangon päät?

Viesti Kirjoittaja agronqvi »

Autospuge kirjoitti: Näitten muitten ehdotusten lisäksi tulee mieleen hammastangon tukikumit.
Varsinkin jos on kilometrejä kertynyt paljon mittariin, voi kumit olla väljät.
Toi kuullostaa ihan hävältä idealta, kilometreja on 240 tuhatta.

Katsastuksessa ei tullut valituksia (paitsi takajarruista, mutta se ei liity tähän) ja paikallisella huoltoasemalla tarkistettiin kaikki RT-päät, tukivarret ym ja kaikki vaikutti olevansa kunnossa.
SAAB 9-5NG TiD4 Vector -10, SAAB 9-3 Aero TTiD -09
9-3 1.9 TiD -08, 9-5 2.3t steg1 flexifuel -03, 9-3 2.2 TID -02, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -90
Vastaa Viestiin