Saab 9-3 check engine, käy laihalla

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Saab 9-3 check engine, käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Eli -00 vuosimallin vapaastihengittävässä saabissa syttyi check engine-valo joka antoi tulokseksi lambdan ja laihan seoksen. Lambda vaihdettiin ja valo kyllä katosi tällä toimenpiteellä mutta pari viikkoa lambdan vaihdon jälkeen valo palasi takaisin. Lambdan liitokset tässä vaiheessa tsekattu eikä ongelmaa, auto kävi Åströmillä vikakoodien luvussa ja tämmöinen ilmoitus tuli:

"Vikakoodien luku: Vikakoodit Motronic: P0171/ei läsnä polttoainesopeutus, maksimiarvo, seos liian laiha. P1172/ei läsnä joutokäynnin säätö, kierrosluku liian suuri. Tyhjäkäyntikierrokset myös lämpimällä moottorilla yli 1000rpm, samalla ilmamassamittarin arvo 2,62g/s. Ainakin venttiilikoppaan tuleva huohotinletku huonosti kiinni, tiiviste ei pidä ollenkaan."

Voiko laiha seos johtua ihan vain tuosta tiivisteestä? Tiivistettä silmäiltiin ja sehän mureni välittömästi käsiin eli siinä on heti yksi vika, mutta voiko se olla ainoa syypää? Kaikki ruiskuyksikköön liittyvät alipaineletkut tarkastimme myös, mutta niistä ei löytynyt vaurioita.

Pitääkö seuraavaksi lähteä purkamaan koko imusarja ja vaihtaa kaikki tiivisteet vai onko helpompia ratkaisuja olemassa?
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
jape3
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2010 21:21

Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla

Viesti Kirjoittaja jape3 »

Laiha seos ei pitäisi johtua huohotusletkun tiivisteen hapertumisesta.
En oikein tunne ko. tekniikkaa, mutta vähän viittaisi ilmamäärämittarivikaan tai imuvuotoon mittarin ja moottorin väliltä.
Pikselikorjausta 9-3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä vuotava huohotusletku saa moottorin käymään laihalla, aiheuttaa imuvuodon. Yleinen paikka vaparimallissa on läppäkotelon taakse tuleva letku hiilisäiliöltä, on usein murtunut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-Hese-
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Täällä täysin samat oireet ja vikakoodit techillä. Huohotusletku on löysässä venttiilikopassa ainakin, mitkä on vaparin alipaineletkuja? T7 olen vaihtanut mutta tässä menee eri paikassa. Kaasuläppäkotelolta lähtevät paksummat letkut ovat myös löysähköjä (yhdestä ainakin puuttuu klemmari). Muita mahdollisia aiheuttajia? Bensansuodatin oli menossa vaihtoon muutenkin.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vaparissa vuotavat yleensä kaasuläppäkotelon ja imuputken/resonaattorin väliset o-renkaat(2kpl). Eli pönttö irti kaasuläpältä, ja hapertuneet o-renkaat vaihtoon ensimmäiseksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-Hese-
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Pakari kirjoitti:
Ke Syys 20, 2023 17:11
Vaparissa vuotavat yleensä kaasuläppäkotelon ja imuputken/resonaattorin väliset o-renkaat(2kpl). Eli pönttö irti kaasuläpältä, ja hapertuneet o-renkaat vaihtoon ensimmäiseksi.
Jes, laitetaan ostoslistalle myös! Mitkä muuten mahtaa olla noiden o-renkaiden osanumerot?
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Pakari »

saab 4229522 ja saab 4229530
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-Hese-
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Pakari kirjoitti:
Su Syys 24, 2023 16:04
saab 4229522 ja saab 4229530
Kiitos, ensi viikolla saa nämäkin vaihdettua.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla

Viesti Kirjoittaja karihai »

-Hese- kirjoitti:
Su Syys 24, 2023 20:23
Pakari kirjoitti:
Su Syys 24, 2023 16:04
saab 4229522 ja saab 4229530
Kiitos, ensi viikolla saa nämäkin vaihdettua.
Olisko antaa vinkkiä mistä nuo sais edullisesti. Jostain Skandixilta kun tilaa, niin muutaman euron o-renkaan postitus- ja lähetyskulut Suomeen on yli kolmekymppiä. Tai jos joku on joskus mitannut nuo renkaat, niin vois kertoa mitat, kai tollasia rinkuloita saa jostain kumialan liikkeestä kotimaastakin. Alkaa nuo Saabin merkkiosia myyvät liikkeet huolestuttavasti vähetä, kun ProCarServicekin lopettaa.
-Hese-
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

karihai kirjoitti:
Ti Syys 26, 2023 10:36
-Hese- kirjoitti:
Su Syys 24, 2023 20:23
Pakari kirjoitti:
Su Syys 24, 2023 16:04
saab 4229522 ja saab 4229530
Kiitos, ensi viikolla saa nämäkin vaihdettua.
Olisko antaa vinkkiä mistä nuo sais edullisesti. Jostain Skandixilta kun tilaa, niin muutaman euron o-renkaan postitus- ja lähetyskulut Suomeen on yli kolmekymppiä. Tai jos joku on joskus mitannut nuo renkaat, niin vois kertoa mitat, kai tollasia rinkuloita saa jostain kumialan liikkeestä kotimaastakin. Alkaa nuo Saabin merkkiosia myyvät liikkeet huolestuttavasti vähetä, kun ProCarServicekin lopettaa.
Tomilta Trollparts.fi tilasin itse. Vaikka ProCarService lopettaa niin Rikulta saa jatkossakin varaosia kuten tähänkin asti. Tämä tuolta toisesta ketjusta,
Pro-Carservice kirjoitti:
Ma Syys 25, 2023 08:18
PRO-Carservice:n toiminta Jyväskylässä loppuu 29.9.2023. Riku jatkaa Saabin osien myymistä normaaliin tapaan heti 2.10. eteenpäin yrityksessä nimeltä Jyväs Car-Jyskän Autohuolto. Osoite on Akkalankuja 5, 40420 Jyväskylä. Varaosakyselyt tutusta numerosta o5o-5445532 tai sähköpostilla riku.seijari(at)jyvascar.fi. Huollot ja korjaukset onnistuvat samassa paikassa ja Tech2 testeri on käytössä.

Joten ei syytä huoleen, Saab osamyynti jatkuu edelleen vahvana Jyväskylässä ja toimitukset ympäri suomea hoituvat normaaliin tapaan. Lisäksi uusia kanavia avautuu osien saatavuuteen kun vahva pohjoismainen tukku tulee vielä tukemaan Saabien osien toimituksia.

T:Riku
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla

Viesti Kirjoittaja karihai »

Kiitokset Hese vinkistä ja hyvistä uutisista. Mukava kuulla että Rikulta saa jatkossakin Saabin osia, ettei tarvi aina pitkin maailmaa etsiä. 😊
-Hese-
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

-Hese- kirjoitti:
Ke Syys 20, 2023 16:27
Täällä täysin samat oireet ja vikakoodit techillä. Huohotusletku on löysässä venttiilikopassa ainakin, mitkä on vaparin alipaineletkuja? T7 olen vaihtanut mutta tässä menee eri paikassa. Kaasuläppäkotelolta lähtevät paksummat letkut ovat myös löysähköjä (yhdestä ainakin puuttuu klemmari). Muita mahdollisia aiheuttajia? Bensansuodatin oli menossa vaihtoon muutenkin.
Tämä itseasiassa näyttäisi olevan kovasti yhteydessä siihen minkä verran tankissa on ainetta. Kun bensavalo palaa ja dte on sen alle 100 niin poikkeuksetta CE valo syttyy ja kun käy tankkaamassa niin hetken ajon jälkeen vikavalo koodin kanssa poistuu. Ämpäri ylös ja tarkistamaan letkujen kunto? Hämärästi muistan täällä nähneeni vastaavan ongelman ja vika oli jossain pumpun letkuista.

edit. löysinpäs, täytyy tämä tutkia seuraavaksi.
AnttiHoo kirjoitti:
To Joulu 13, 2018 14:32
Joo, leväytin pumpun pihalle ja syyllinen löytyi. Pumppu oli tosiaan vaihdettu joskus ja se uusi letku oli päässyt rispaantumaan klemmarin alta hieman puhki. Sieltä se paine pääsi hieman karkaamaan. Meinasin vaihtaa pumpun samalla kun kaikki oli levällään mutta se pumpun yläpään kumipidike ei mahdu Walbron pumpun päälle. Liittimet eri tavalla siinä päällä. Lieneekö koko ämpäri vaihdettu joskus johonkin tarvikkeeseen. Ainakaan pumpussa ei lukenut yhtään mitään.
No, lyhensin letkua sentin ja lykkäsin takaisin kasaan. Näyttää toimivan.
Kiitokset vielä kaikille avusta.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Vastaa Viestiin