Tiputtelee nesteitä
Tiputtelee nesteitä
Tuo allekirjoituksen vm. 2002 turbo jubilee hukkaa jäähdytysnesteitä siihen tahtiin, että parin päivän välein sid huomauttaa lisäämään. Jostain jakopään puolelta sitä näyttää maahan tippuvan. Yläkautta en nähnyt mitään, mistä edes voisi päätellä tuon vuodon tulevan, eli kait tuo aika alhaalta tihkuu. Pumppuko tiputtaa vai joku letku? Mitkä paikat tarkastan ensin?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tiputtelee nesteitä
Muistaakseni pumpun ja lohkon välinen liitos tiivistyy O-renkaalla, sitä epäilisin itse ensimmäisen, ellei sitten pumppu vuoda akselitiivisteen välistä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Tiputtelee nesteitä
Pitääpä tarkastaa nuo tiivisteet ja vaihtaa uusiin. Samalla pitää sitten kopeloida letkut läpi. Pirun ahdasta vaan on tuolla konehuoneessa
Pystyykös tuota pumpua irrottamaan purkamatta puolta autoa ympäriltä pois?

Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tiputtelee nesteitä
NG900:sen karlakkimallin vaparikoneessa ei joutunut pumppua vaihtaessa mihinkään kamalaan jumppaan, luulen että ilmastointi lisää hieman työmäärää.
Kannattaa olla varovainen alumiinissa olevien kierteiden kanssa, purkamisen jälkeen kokeile että kierteet ovat ehjät ja kasatessa kiristä varovasti.
Jos pystyt paineistamaan järjestelmän paisuntasäiliön päästä, niin vuoto voisi olla helpommin löydettävissä (paineen suhteen kannattaa olla maltillinen, jäähdytysjärjestelmä ei taida olla mitoitettu 8 bar paineille).
Mulla ei ole WIS:iä tässä käsillä, niin en pääse katsomaan miten tehdas on ohjeistanut vesipumpun vaihdon, mutta jos joku vaikka ehtisi ko. kohdan sulle sieltä katsomaan?
Kannattaa olla varovainen alumiinissa olevien kierteiden kanssa, purkamisen jälkeen kokeile että kierteet ovat ehjät ja kasatessa kiristä varovasti.
Jos pystyt paineistamaan järjestelmän paisuntasäiliön päästä, niin vuoto voisi olla helpommin löydettävissä (paineen suhteen kannattaa olla maltillinen, jäähdytysjärjestelmä ei taida olla mitoitettu 8 bar paineille).
Mulla ei ole WIS:iä tässä käsillä, niin en pääse katsomaan miten tehdas on ohjeistanut vesipumpun vaihdon, mutta jos joku vaikka ehtisi ko. kohdan sulle sieltä katsomaan?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Tiputtelee nesteitä
Kyllä se pumpun akseli melko varmasti vuotaa, ja saattaa ääntääkin selvästi.
Ei ole hankala vaihdettava yläkautta, hihna pois, ohjaustehostimen pumppu irti ja sivuun ja sitten vesipumppu näkyy jo hyvin. Ja tosiaan varoen kun väännät jakopään alumiinikoteloon pultteja että menee oikeille kierteille.
Suosittelen sitten orkkispumppua, tarvikkeita on porsinut ihan vuodenkin päästä.
Ei ole hankala vaihdettava yläkautta, hihna pois, ohjaustehostimen pumppu irti ja sivuun ja sitten vesipumppu näkyy jo hyvin. Ja tosiaan varoen kun väännät jakopään alumiinikoteloon pultteja että menee oikeille kierteille.
Suosittelen sitten orkkispumppua, tarvikkeita on porsinut ihan vuodenkin päästä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Tiputtelee nesteitä
Kiitokset taas kovasti vinkeistä. Tuossa pumpun akselissa varmaan tuntuu selvä klappi, jos se vuotaa? No, pitää tutkia joka tapauksessa letkutkin, kun saan perattua rojuja pois tieltä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tiputtelee nesteitä
Jaa-a, taidan kaikesta huolimatta päätyä nyt tarvikepumppuun. Tarvikkeen hinta vajaa 40 euroa ja orggiksen karvan yli 160... Pakko tinkiä, kun turbo on just menossa vaihtoon ja "ihan kivat" veromätkytkin pitäis maksella... Olis se jouluna kuitenkin kiva syödä kinkkuakin 

Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tiputtelee nesteitä
Aloittelin tässä iltasella pumpun irroitusta. Aika hyvin sain rojuja perattua edestä, mutta homma tyssäsi pumpun alimman pultin irroittamiseen. Mitä kautta tuohon pääsisi parhaiten käsiksi? Tuntuu, että kaikki räikän jatkovarret on joko liian pitkiä tai lyhyitä eikä räikän kääntämisellekään jää tilaa. Ilmeisen ahtaassa paikassakin tuo pultti on, kun en meinaa saada hylsyä kunnolla paikoilleen. Kait se pultti sentään on samalla 13mm kannalla, kuin ylemmät?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tiputtelee nesteitä
syylärin vierestä pitkillä jatkoilla....voipi olla et saa puskimen irrottaa.
joskus ite jouduin poraamaan sen ku oli torxi ja edellinen omistaja vetäny pyöreeks...
joskus ite jouduin poraamaan sen ku oli torxi ja edellinen omistaja vetäny pyöreeks...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Tiputtelee nesteitä
Pumppu vaihdettu. Kyllä se oli akselitiiviste, mikä vuoti, koskapa litkua tiputti weep holesta (mikä on weep hole suomeksi?
).
Sain sitten kasailtua sopivan hylsy-jatkovarsi-kombon, jolla alimmainen pulttikin irtosi. Työläin irrotettava taisi sittenkin olla se putkiliitos, mikä lähtee pumpun alaosasta turbolle. Ja voi jumankekka, että meinas hermo mennä koko ajan eteen jäävän ohjaustehostimen pumpun kanssa...

Sain sitten kasailtua sopivan hylsy-jatkovarsi-kombon, jolla alimmainen pulttikin irtosi. Työläin irrotettava taisi sittenkin olla se putkiliitos, mikä lähtee pumpun alaosasta turbolle. Ja voi jumankekka, että meinas hermo mennä koko ajan eteen jäävän ohjaustehostimen pumpun kanssa...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tiputtelee nesteitä
Voi s..tana!!! Nyt sitten tippuu nesteetä sieltä pumpun ja lohkon holkkiliitoksesta. Pääsin vasta nyt laittamaan nesteet koneeseen, kun turboremppa oli vielä kesken. Uudet tivisteet tuonne vaihdoin, mutta koko ajan oli epäilys, pitääkö liitos, kun oli jotenkin niin kumman hankala saada asettumaan hyvin. Pumpun sain vedettyä ihan hyvin paikoilleen pulteilla ja ajattelin, että kiinnitys on sellainen, että kiristää tuon holkkiliitoksen tiiviiksi. Miten hel..tissä sen holkkiliitoksen saa lumpsautettua paikoilleen? Pumppukin on niin ahattaas paikassa, ettei sitä pääse yhtään nitkuttelemaan paikoilleen. Voisiko tuo asettua paremmin mootorin värinässä tai olisvatko tiivisteet vain kuivahtaneet, kun auto seisoi tallissa viikon ilman nesteitä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tiputtelee nesteitä
Voi olla että olet saanut O-renkaan jotenkin nalkkiin sinä väliholkissa, liukkarilla sen pitäis mennä paikalleen ja sitten pumppu perään.
Joudut varmaan ottaan pumpun pois ja tarkistaan ne tiivisteet.
Ohjaustehostin ei ole asennuksessa tiellä kun irrotat sen ja siirrät sivummalle umpiota kohti, nesteputkia ei tarvi irrottaa.
12mm räikkälenkillä sen vesiputken banjon saa parhaiten operoitua siellä ahtaassa paikassa.
Joudut varmaan ottaan pumpun pois ja tarkistaan ne tiivisteet.
Ohjaustehostin ei ole asennuksessa tiellä kun irrotat sen ja siirrät sivummalle umpiota kohti, nesteputkia ei tarvi irrottaa.
12mm räikkälenkillä sen vesiputken banjon saa parhaiten operoitua siellä ahtaassa paikassa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Tiputtelee nesteitä
Tarkista, että jos se väliholkki oli irti, että siinä holkissa oleva kieleke osoitaa suoraan kuskin suuntaan sivulle ja uppoaa lohkossa olevaan syvennykseen. Muuten holkki ei asetu oikeaan paikaan pumpun ja lohkon välissä ja vuotaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Tiputtelee nesteitä
Muistaakseni sen holkin sai kyllä hyvin istumaan lohkoon -se suorastaan lonksahti paikoilleen niin, että epäilin, voiko tuo olla tiivis liitos. Pumppu taas ei halunnut millään asettua holkkiin. Mielestäni lohkossa ei ollut holkin siivekkeille koloja vaan pumpun rungossa. Kolot ovat kyllä kohdallaan, mutta pientä rakoa jää joka väliin; lohkon ja holkin sekä holkin siivekkeiden ja pumpun rungon. Pitäisikö noiden kaikkien istua tiukasti toisiaan vasten?

Kyllä toi pumppu tuntui aina olevan jotenkin edessä. Toki se tilaa antaa, mutta kun muutenkin on ahdasta... Ja räikkälenkki ei mahdu valitettavasti siihen vesipumpun turbolle menevään olkaliitokseen. Siinä kun on sopivasti ilmastoinnin putket edessä... Oli muuten yksi v...umaisimmista liitoksista tässä vesipumppu-/turborempassa: sormet mahtuvat hädin tuskin kääntämään banjopulttia ja teräsputki ei anna juurikaan periksi, että saisi banjon paremmin hollille. Seuraavaksi menee varmaan tuosta olkaliitoksesta kierteet sittenvesa67 kirjoitti:Ohjaustehostin ei ole asennuksessa tiellä kun irrotat sen ja siirrät sivummalle umpiota kohti, nesteputkia ei tarvi irrottaa.
12mm räikkälenkillä sen vesiputken banjon saa parhaiten operoitua siellä ahtaassa paikassa.

Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tiputtelee nesteitä
Ei tiputa enää! Kyllä siellä oli o-rengas jäänyt vähän ruttuun pumpun päässä. Nyt asensin holkin pumppuun ennen pumpun paikoilleen asentamista, jolloin tuon hankalamman o-renkaan sai aseteltua työpöydän ääressä kunnolla kohdilleen. Muutenkin homma sujui suht vaivattomasti, kun oli jo harjoittelua takana... Pahoittelut avautumisesta. Joskus näiden kanssa meinaa vaan mennä hermo... 

Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71