Chek engine valon toiminta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Elikkäs tarviiko huolestua kun otin auton puolilämpimänä pihasta ja kävin huoltsikalla, Pääsin huoltsikan pihasta noin 100m kun chek engine valo syttyi palamaan.Mitään feelua en ajossa huomannut ja noin minuutin päästä valo sammuikin, eikä enään tänään syttynyt kun pikku lenkin heitin.
Onko mahdollista, että jossakin liittimessä mahdollisesti kosteutta tai jotakin?
Voisiko kovat pakkaset vaikuttaa, Helsingissä missä lämpimämpää ei ole syttynyt, mutta täällä Kuopiossa hiukkasen kylmempi.. :lol:
Mitä kaikkea tuon ce valon piirissä on? Auto siis vapari.
Mitään tavallisuudesta poikkeavaa en konehuoneessa huomannut.
Saab 9-3 -00
#5685
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja assa »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ne#p483520

Paljon tuostakin löytyy, entisen auton chek valo paloi kaupunkiajossa ja maantiellä loppui, en tehnyt sille mitään ;)
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja ippe »

Motronicin kanssa CE-valo voi syttyä jo siitä että bensatankin korkki falskaa hieman, eli se aina ole mitään kovin vakavaa.

Tuosta pitäisi saada CE-calo vilkkuttamaan koodit maattamalla jokin pinni diagnostiikkaliittimessä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
MaLossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja MaLossi »

Tekipäs oma Saabini nyt sellaisen joulutoivotuksen, että sytytti kesken ajon Check Engine valon mutta SID näyttää kaikesta huolimatta "Check OK".
Tein pienen ajolenkin ja tankkasin auton niin sen jälkeen pamautti tuon valon tauluun.

Voisikohan tuo liittyä jollain tavalla siihen, että lämpömittarin viisari lopettaa välillä toimintansa?
Tai jos ei liity siihen niin miten tuota lämpömittariongelmaa osaisi lähteä korjailemaan?

Vasta yli viikonpäästä olisi mahdollista käydä luetuttamassa koodit.
Uskaltaakohan nyt tuolla ajella vai pamahtaako moottori? :D
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Missä päin suomea olet? Vantaalla?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
MaLossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja MaLossi »

Naxu kirjoitti:Missä päin suomea olet? Vantaalla?
Vantaalla juu.
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Voisin huomenna yrittää lukea vikakoodit, jos siitä olisi apua. Yv:llä saa kiinni.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja ippe »

MaLossi kirjoitti:Tekipäs oma Saabini nyt sellaisen joulutoivotuksen, että sytytti kesken ajon Check Engine valon mutta SID näyttää kaikesta huolimatta "Check OK".
Tein pienen ajolenkin ja tankkasin auton niin sen jälkeen pamautti tuon valon tauluun.

Voisikohan tuo liittyä jollain tavalla siihen, että lämpömittarin viisari lopettaa välillä toimintansa?
Tai jos ei liity siihen niin miten tuota lämpömittariongelmaa osaisi lähteä korjailemaan?

Vasta yli viikonpäästä olisi mahdollista käydä luetuttamassa koodit.
Uskaltaakohan nyt tuolla ajella vai pamahtaako moottori? :D
Heräsikö lämpömittari seuraavalla startilla?
Mulla on pari kertaa lämpömittari pudonnut nollaan ja samalla SID-infon mukaan teng on ollut 106, vikakoodiksi (fcod) tulee 278 "Engine Coolant Temperature Circuit Range - Performance Problem".
Sammutus ja käynnistys, niin tilanne palaa muuten normaaliksi, mutta CE-valo jää palamaan.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
MaLossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja MaLossi »

Joo kyllä se on herännyt. Nyt pari kertaa tehnyt sen että tipahtaa nolliin. Mikähän tuon voisi aiheuttaa...
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja ippe »

Veikkaisin että lämpötila-anturilta tuleva signaali pätkii, tosin sen verran harvoin tuota on ilmennyt, että olen tyytynyt poistamaan vikakoodin muistista.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
MaLossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja MaLossi »

ippe kirjoitti:Veikkaisin että lämpötila-anturilta tuleva signaali pätkii, tosin sen verran harvoin tuota on ilmennyt, että olen tyytynyt poistamaan vikakoodin muistista.
Joo tuo ilmeni näköjään täälläkin syyksi, lieko sitten syynä talviolosuhteet kun tuommoisen aiheutti.
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Alexzi
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2011 20:03
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja Alexzi »

Itsellä oli anturi rikki kun teki tuota viisarin pudottamista. Eikös se mittarin anturi ohjaa ainakin T5 vehkeissä myös flektiä ja ecu ottaa oman tietonsa sitten jostain muusta anturista? En nyt ihan varmaksi tuota sano viisaammat korjatkoot jos väärässä.
9-3 SC
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos epäilee anturivikaa, ja mikäli tech käytössä, niin helpoiten verrokkitiedon saa vertaamalla B2x4 koneissa moottorin ohjauksen lämpötilaa mittariston näkemään lämpötilaan.
Näiden pitäisi olla muutaman asteen sisällä toisiinsa nähden koko ajan.
Useimmiten menee se anturi vialle kannen päästä josta ice/dice/mittaristo saa tietonsa.

Moottorin ohjaus saa taas tietonsa 3-4 sylinterin välissä olevalta anturilta.

Jos termari temppuilee, niin molemmat näyttää alilämpöä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Saab93urpo
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 14:53
Paikkakunta: Kajjjaani

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja Saab93urpo »

Mulla 93 -00 turboton, ajettu vasta 168 tkm. Kun pakkaskelit alkoi, se keltainen valo syttyi, mutta sammui noin minuutin kuluessa. Auto toimi normaalisti. Vein nyrkkipajalle, jossa korjaaja tsekkasi vikakoodin, koodi oli u007b, josta ei saatu muuta selitystä kuin että se ehkä viittaa termostaattiin. No, vein auton sitten ihan Saab-huoltoon, jossa sain kuulla toisen vikakoodin (olisikojan ollut joku 116, en muista enää), mutta asentaja tiesi heti että se on termostaattivika. Ostin uuden termostaatin (19 euroa) ja asensin paikoilleen, tulipa samalla vaihdettua nesteet. Keltainen valo syttyi pari päivää myöhemmin, mutten ole sillä päätäni vaivannut, koska auto toimii ja lämpöä piisaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Chek engine valon toiminta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kyllähän siellä vielä joku muukin vika on. Kannattaa selvittää tuokin vika. Jotkut viat voivat lisätä polttoaine kulutusta tai pahimmillaan rikkoa jotain konehuoneesta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin