Ohjauskulma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Suabisti89
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Loka 31, 2009 11:25

Ohjauskulma

Viesti Kirjoittaja Suabisti89 »

Terve

Olen antanut Saabini erään toisen käyttöön ja nyt on ollut Saabi jo 3-4 kertaa 2 vuoden sisällä ohjauskulman säädössä. En enää ymmärrä miten voi koko ajan olla kulmat
päin jotain. Siis huomaa oikein et täytyy pitää rattia selvästi vinossa, että menee suoraan. Tuli mieleen, että voiko kulmat liikkua jos autosta noustessa ottaa tukea ratista ja oikeen nostaa ittensä siitä. En ymmärrä miksi se näin tekee, mutta ei tule enää muuta mieleen.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Ohjauskulma

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

alapallot
raidepäät + väljät kierteet
paskaksimenneet puslat
apurungon kiinnitys löysä

asiaansa osaamaton säätäjä (ei onneton omista laaser luku laitteita jotka pystyy 4 pyörä suuntaukseen saman aikaisesti)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjauskulma

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuli mieleen, että voiko kulmat liikkua jos autosta noustessa ottaa tukea ratista ja oikeen nostaa ittensä siitä.
No ei voi.

Kuten edelläkin jo todettiin, kaikki tukivarsien puslat ja nivelet kannattaa tarkistaa. Tien kaltevuuksia ja uria tuo alkuperäisillä kumipuslilla hakee, eli kampeaa alamäen puolelle niin että rattia joutuu pitämään vinossa jotta auto kulkisi suoraan. Tuohon vaivaan ja muuhunkin ohjauksen elämiseen auttaa hammastangon kiinnityspuslien vaihto uretaanisiin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauskulma

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Todella epätasaisesti kuluneet eturenkaat voi myös aiheuttaa sen että täytyy ratti vinossa ajaa.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ohjauskulma

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mulla alkoin kumit kulua epätasaisesti, kun tukivarren iso pusla oli päästänyt vaimennusöljyt pihalle. Päällepäin ei näkynyt mitään ihmeellistä ja nivelet olivat ihan kunnossa. Puslien vaihto uretaanisiin korjasi pyöränkulmatkin oikeiksi -ei kuulemma tarvinut juurikaan säätää, kun käytin nelipyöräsuuntauksessa. Fiksu säätäjä kyllä huomauttaa, jos nivelissä on selvää kulumaa. Silloin ei nimittäin tahdo suuntauskaan onnistua.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Suabisti89
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Loka 31, 2009 11:25

Re: Ohjauskulma

Viesti Kirjoittaja Suabisti89 »

Joo kiitos vastauksista. Renkaat on uudet ja asentajan laitteet asianmukaiset. Sitä en sitten tiedä jos ei ole huomauttanut jostain. Asennuksen jälkeen se on joku kuukausi päivittäistä ajoa ja taas pitäisi säätää.
Vastaa Viestiin